Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rolls-Royce: Opravdová šlechta nedegeneruje

  18:29aktualizováno  18:29
V Gothajském almanachu jej nenajdete, přesto jeho rodokmen zdobí historie, vyjádřená třímístnou číslicí v počtu let a ti nejušlechtilejší předkové, kteří se nikdy nezapletli s žádným plebsem a dokonce rozhodli nejednu důležitou bitvu ve dvou největších válkách světových dějin.
Rolls-Royce Silver Ghost

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1911 | foto: Profimedia.cz

ROLLS-ROYCE

Před sto lety byl vyroben první rolls
...VELKÁ PŘÍLOHA

Ušlechtilejší původ si lze jen stěží představit, přesto nejsou čtyřkoloví aristokrati zváni na společenské akce a poté, co dovezou a vyloží často mnohem méně urozené zadky, zůstávají skromně stát venku a s aristokratickou trpělivostí očekávají věci příští. Rolls-Royce to zkrátka nemá lehké.

Rolls-Royce
nebyl vždy ultrakonzervativní automobilkou, o čemž svědčí četné úspěchy v motosportu, který se tak pěkně kryje s anglickým gentlemanstvím. Kromě toho v mnoha etapách své přebohaté historie posouval vpřed technologický pokrok; například už v roce 1919 jako jedna z absolutně prvních automobilek uvedl experimentální studii 1EX, postavenou na základech tehdejšího modelu Silver Ghost.

Následovaly další, označené vždy zkratkou EX, poslední v roce 1958; pokračování pak už asi nebylo v souladu s důstojností značky, na kterou však po letech začal trochu sedat prach a nakonec na svou totální rezistenci vůči zásadním změnám málem doplatila.

Staří zákazníci vymírali, nebo jim jejich jediný Rolls stačil po celý život, případně po několik generací, a mladým majetným často nevonělo přehnané lpění na tradicích, takže chlouba britského průmyslu se dostala do potíží, kvůli kterým byla zbavena letitého manželství s Bentleyem a v roce 1998 vydána na milost a nemilost koncernu BMW, který se k ní naštěstí nezachoval macešsky a ponechal jí důstojnost i svébytnou modelovou politiku a k tomu přidal masivní investice do výstavby nové továrny a vývojového centra.

Pověstná spolehlivost dvanáctiválců Rolls-Royce Merlin byla často tím, co zachránilo statečného pilota Spitfiru před smrtí. Letecký motor, založený na licenci od amerického Packardu, začal vznikat v roce 1933 a nakonec se dočkal 52 verzí. Merlin byl nejslavnější, ovšem zdaleka ne jediný – už v první světové válce 60 % všech britských letadel poháněly právě dvě "R" a hned po té druhé začali britští inženýři s výrobou spolehlivých proudových motorů, jejichž výroba trvá úspěšně dodnes.

To se činí – kromě úspěšného supermoderního phantomu se už předloni v Ženevě blýsklo úžasnou studií dvoudveřového kabrioletu 100EX, postaveného k oslavám stého výročí značky.

Na zkráceném podvozku phantomu vznikl obdivuhodně elegantní, jednoznačně příbuzný, přesto však silně osobitý kabriolet, kromě robustního vzhledu oslňující i mnoha originálními detaily.

Podobně jako u Phantomu nebylo necháno nic náhodě - karoserie opět vznikla kompletně z hliníku a o pohon se stará celohliníkový dvanáctiválec BMW tradičního objemu 6,75 l, který díky přímému vstřikování benzínu a variabilnímu časování i zdvihu všech ventilů dosahuje omračujících 338 kW a zejména 720 Nm, jejichž 75 % je k dispozici již od 1000 otáček.

Podle stejného receptu vznikla i novinka letošní Ženevy – 101EX, což je sice de facto jen upravená uzavřená verze kabrioletu 100EX a podle svých tvůrců opět bez šance na sériovou výrobu, ovšem dává reálnou naději, že peníze se v Goodwoodu točí.

Hledání nové značkové identity se po desítkách let opět rozbíhá naplno a automobilový svět se bude setkávat s úchvatnými mixy aristokratické noblesy a rafinované originality i nadále. Už druhá britská automobilka po MINI se vrací na výsluní pod otcovským vedením BMW.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.