Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roomster: Škoda chce být přítulnější

  11:24aktualizováno  11:24
Vpředu letadlo, vzadu dům. Tak nějak si automobilka Škoda představuje, že má být vnímána nejen její studie se jménem Roomster, ale i celá její blízká budoucnost. Proto si její pracovníci na Autosalonu ve Frankfurtu zapíchli do sak odznáčky s letadlem a domečkem. Spojuje to prý techniku, emoce a užitek dohromady.
Škoda Roomster měla premiéru ve Frankfurtu

Škoda Roomster měla premiéru ve Frankfurtu | foto: iDNES.cz

Škodovka se ve Frankfurtu prezentuje celou modelovou řadou. Hlavní lákadlem je však designová studie Roomster, která sice v této podobě do výroby nepůjde, ale ukazuje, jakým směrem by se v budoucnu měla výroba mladoboleslavské automobilky ubírat. Koncept je dlouhý 4055 mm, což mu propůjčuje dostatečnou obratnost v městském prostředí. Šířka 1843 mm a výška 1669 mm spolu s velkým rozvorem 2710 mm a originálním vnitřním uspořádáním zase zaručují prostorný interiér.

V oblasti designu se Škoda vydala po nových cestách. Karoserie vozu je kombinací křivek a velkých prosklených ploch, které zaručují výborné prosvětlení interiéru. Celý automobil pak nabízí několik vskutku netradičních prvků, jako jsou například zadní dveře celé ze skla, podélná střešní okna nebo zadní boční posuvné dveře umístěné pouze na jedné straně vozu.

Premiéra proskleného, prostorného a poněkud nekonvenčního auta je pro celou značku zřejmě hodně důležitá. Proto Škoda neváhá v německých podkladech tvrdit, že čtyřmetrový roomster shora vypadá jako startující raketa a silueta střechy připomíná letící šíp. Někteří kritici na stánku sice podotkli, že "kvůli jedné prosklené dodávce je to trochu moc humbuku," ale šéfům z Mladé Boleslavi to optimismus nekalí. "Chceme změnit náš usedlejší design, budoucnost Škodovky, třeba naší příští fabie, půjde tímhle směrem. Já jsem byl ze začátku trochu skeptický, ale tohle je správná cesta. My chceme vyrábět auta, do nichž se vejde máma, táta, dvě děti a bagáž na čtrnáct dní v Chorvatsku," popisuje vizi značky šéf Vratislav Kulhánek. Fabia roku 2006, kdy vystřídá tu dnešní, asi nebude úplně stejná jako roomster, ale jisté je, že bude naprosto odlišná od té současné. A roomster by mohl být jednou z jejích variant. "Určitě použijeme věci, jako jsou posuvná zadní sedadla, a spoustu prostoru," tvrdí Kulhánek.
Posuvné dveře jsou neobyčejně široké a po jejich otevření není na podlaze žádný práh, což usnadňuje nejen nástup a výstup posádky, ale i manipulaci se zavazadly. Zadní prosklené dveře s logem automobilky se otevírají ve velkém úhlu vzhůru, čímž vznikne za vozem dostatečný manipulační prostor i pro mimořádně urostlé jedince. Zavazadelník se může pochlubit zcela rovnou podlahou a nízkou nákladovou hranou, což manipulaci se zavazadly velmi usnadní.

Pětisedadlový roomster disponuje neobyčejně prostorným interiérem, a to jak v přední, tak v zadní části vozu. Pod přístrojovou deskou není žádná středová konzola a na podlaze není ani středový tunel, díky čemuž vzniká neobyčejně velký prostor pro cestující na předních sedadlech. Toto řešení také umožňuje volný průchod k zadním sedadlům. Přední sedadla lze otočit o 180 stupňů.

Nejdůležitější inovace se však nachází v prostoru zadních sedadel. Ta je možné podélně posouvat o neuvěřitelných 750 mm. V přední pozici tvoří klasické uspořádání s obvyklým zavazadlovým prostorem. Jejich posunem dozadu vznikne prostor pro nohy cestujících, který zastíní jakoukoli reprezentační limuzínu. Zadní sedadla se dají i sklopit, čímž se roomster promění v malou dodávku.

Škodovka, stejně jako celý koncern VW, se zoufale snaží přidat ke svým značkám, jež stavějí na chladné solidnosti a dobrém zpracování, chybějící emoce. Nové heslo Škody "Simply clever" - "prostě dobrá", jak ho překládá sám Kulhánek, má nové city vybudit. Volkswagen se snaží jejich absenci doplnit zase heslem "Z lásky k autu" a sportovními řadami, jako je Roadster Concept R. Mladé Boleslavi má zase pomoci právě model Roomster a auta, která z něj vzejdou. "My víme, že můžeme být vnímáni jako trochu studení, chceme to změnit," říká šéf automobilky Škoda.

"Nemusíte hned skákat nadšením, ale musíte si říct: v tom autu to je," dodává. S tím vším souvisí třeba i změna reklamní strategie a první série reklam s novým image Škody, kampaň "Já na to mám". Podle Kulhánka se díky ní prodalo 6500 nových fabií. Studie Roomster, která se má podle plánů automobilky představit na podzim i v Česku, má zákazníky připravit hlavně na to, co mohou od Škodovky v hodně blízké budoucnosti očekávat. Automobilka sama čeká, že bude nově vnímána jako značka "milá a přítulná", jak doufá její šéf. A hlavně jí dovolí prodávat 600 000 aut ročně, tedy o 25 procent víc než teď.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.