Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ropě odzvonilo, budoucnost patří vodíku

  13:10aktualizováno  13:10
Tichounké kvílení tyristorů jako při rozjezdu tramvaje či trolejbusu - to je jediný zvuk, který slyším, když šlapu na pedál Hondy FCX. Nádherný prototyp s aerodynamickou karoserií z uhlíkových vláken proháním po okruhu na švédském ostrově Gotland a říkám si, že jestli bude automobilová budoucnost vypadat takhle, nemáme se čeho bát.

Chevrolet Sequel | foto: MF DNES

Jízdní vlastnosti vínově rudé rakety jsou příkladné - auto výborně "sedí" i při vyšších rychlostech (maximálka je 160 km/h, ale tu nezkoušíme), uvnitř je ticho, vůz je prostorný a pohodlný - klidně bych s ním jel z fleku na dovolenou.

Kde bych asi tak tankoval, říkám si. Později zjišťuji, že by to při cestě po Evropě možná nemusel být takový problém - jen v Německu je 25 čerpacích vodíkových stanic a Honda má dojezd 570 kilometrů na jednu 170litrovou nádrž. Alespoň to její tvůrci slibují.

Americký koncern General Motors to i vyzkoušel: nedávno projel se svým konceptem Sequel severoamerický kontinent napříč; jedna nádrž mu vydržela na necelých 500 kilometrů.

A co ostatní automobilky? Téměř všechny významné se vodíku už pár let věnují, mnozí tvrdí, že sériovou výrobu spustí už za pár let.

Respektive vodíkové BMW (které však nepoužívá palivové články, nýbrž vodík přímo spaluje, a dokáže jezdit i na benzin) se už prodává - zatím jen po kusech, protože jeho cena šplhá ke třiceti milionům korun.

Ani jiní nejsou levnější: cena zmíněného Sequelu je asi milion dolarů. Vysoké ceny technologií jsou vlastně tou nejvážnější překážkou širšího rozšíření vodíkových technologií. Všichni ovšem usilovně pracují na jejich zlevnění.

Chcete vědět více?

Jak se jezdí na vodík? Celé téma o vodíkových technologiích čtěte zítra v MF DNES.
Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.