Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další spásný motor připomíná ty letecké, rotuje v něm úplně všechno

aktualizováno 
Belgičan Franky Devaere podal patentovou přihlášku na další údajně revoluční spalovací motor, který má přinést vysokou účinnost a tudíž nízkou spotřebu. Motor je zvláštní tím, že písty vykonávají nejen vratný posuvný pohyb, ale také zároveň rotují okolo osy motoru.

Rotační motor RBR Belgičana Franky Devaerea | foto: Franky Devaere

Na první pohled připomíná motor Radial bi Rotary (RBR), jak svůj výtvor Devaere nazývá, klasické hvězdicové letecké motory. Má čtyři válce, dva a dva proti sobě, uspořádané do kříže. Zároveň ale připomíná klasický wankel, jehož píst rotuje kolem osy motoru.

První zvláštností motoru je spojení samotných pístů. Jen dva jsou totiž přímo spojeny s klikovou hřídelí, jde o protilehlou dvojici. Druhé dva písty jsou naopak pomocí oblých ramen spojeny s první dvojicí pístů. Dva protilehlé písty tak vždy vykonávají stejný pohyb, buď vzhůru, nebo dolů. To mimo jiné znamená, že každý válec se může nacházet v jiné fázi spalovacího cyklu.

Díky tomuto neobvyklému propojení pístů a klikové hřídele navíc dochází k rotaci pístů okolo osy motoru, která prochází průsečíkem os válců a je na ni kolmá. Tím, jak vlastně celý motor rotuje, nepotřebuje mechanické ventily, vačky a další součásti. Rotací jednoduše postupně odkrývá a zakrývá sací a výfukové kanály. Válec za jeden pracovní cyklus urazí při rotaci úhel 90 stupňů.

Výhodou takto konstruovaného motoru by měl být hladký běh, kterému mimo jiné vděčí i za své přirozené vyvážení. Motor by měl být také lehčí než odpovídající konvenční jednotky a nepotřebuje setrvačník, tím je totiž vlastně on sám. Díky rotaci válců dochází také k lepšímu chlazení motoru, a to i v případě, že vůz s ním stojí.

Fotogalerie

Celý rotor motoru se otáčí pětkrát pomaleji než u wankelu. Za jednu otáčku dojde u čtyřválce k celkem 16 pracovním cyklům. Pomalejší rotace oproti wankelu znamenají menší tření, vzhledem ke konstrukci motoru také není potřeba příliš řešit těsnění rotujících částí.

O úsporu paliva by se měl postarat fakt, že motor pracuje v Atkinsonově cyklu a může být vybaven EGR ventilem pro recirkulaci spalin. Hlavní úspory paliva by ale oproti stejně vybaveným běžným spalovacím motorů měly pramenit z nižší hmotnosti.

Motor prozatím ale existuje pouze na počítačových animacích a Franky Devaere momentálně pracuje na prototypu. Možné aplikace v praxi tak zůstávají ve hvězdách.





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.