Rotační motor RBR Belgičana Franky Devaerea | foto: Franky Devaere

Další spásný motor připomíná ty letecké, rotuje v něm úplně všechno

  • 49
Belgičan Franky Devaere podal patentovou přihlášku na další údajně revoluční spalovací motor, který má přinést vysokou účinnost a tudíž nízkou spotřebu. Motor je zvláštní tím, že písty vykonávají nejen vratný posuvný pohyb, ale také zároveň rotují okolo osy motoru.

Na první pohled připomíná motor Radial bi Rotary (RBR), jak svůj výtvor Devaere nazývá, klasické hvězdicové letecké motory. Má čtyři válce, dva a dva proti sobě, uspořádané do kříže. Zároveň ale připomíná klasický wankel, jehož píst rotuje kolem osy motoru.

První zvláštností motoru je spojení samotných pístů. Jen dva jsou totiž přímo spojeny s klikovou hřídelí, jde o protilehlou dvojici. Druhé dva písty jsou naopak pomocí oblých ramen spojeny s první dvojicí pístů. Dva protilehlé písty tak vždy vykonávají stejný pohyb, buď vzhůru, nebo dolů. To mimo jiné znamená, že každý válec se může nacházet v jiné fázi spalovacího cyklu.

Díky tomuto neobvyklému propojení pístů a klikové hřídele navíc dochází k rotaci pístů okolo osy motoru, která prochází průsečíkem os válců a je na ni kolmá. Tím, jak vlastně celý motor rotuje, nepotřebuje mechanické ventily, vačky a další součásti. Rotací jednoduše postupně odkrývá a zakrývá sací a výfukové kanály. Válec za jeden pracovní cyklus urazí při rotaci úhel 90 stupňů.

Výhodou takto konstruovaného motoru by měl být hladký běh, kterému mimo jiné vděčí i za své přirozené vyvážení. Motor by měl být také lehčí než odpovídající konvenční jednotky a nepotřebuje setrvačník, tím je totiž vlastně on sám. Díky rotaci válců dochází také k lepšímu chlazení motoru, a to i v případě, že vůz s ním stojí.

Celý rotor motoru se otáčí pětkrát pomaleji než u wankelu. Za jednu otáčku dojde u čtyřválce k celkem 16 pracovním cyklům. Pomalejší rotace oproti wankelu znamenají menší tření, vzhledem ke konstrukci motoru také není potřeba příliš řešit těsnění rotujících částí.

O úsporu paliva by se měl postarat fakt, že motor pracuje v Atkinsonově cyklu a může být vybaven EGR ventilem pro recirkulaci spalin. Hlavní úspory paliva by ale oproti stejně vybaveným běžným spalovacím motorů měly pramenit z nižší hmotnosti.

Motor prozatím ale existuje pouze na počítačových animacích a Franky Devaere momentálně pracuje na prototypu. Možné aplikace v praxi tak zůstávají ve hvězdách.