Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozbili jste auto na děravé silnici? Nic nedostanete

aktualizováno 
Krajský radní a senátor Marcel Chládek si na rychlostní silnici R6 z Nového Strašecí do Prahy propíchl na jednom z výtluků pneumatiku auta. Ač Ředitelství silnic a dálnic ČR označuje starou část silnice za havarijní, odškodnění by se od něj senátor asi nedočkal.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota BartovskýMF DNES

"Paradoxně řidiči, kteří jezdí po rozbité silnici často a znají její stav, nemají podle zákona o pozemních komunikacích na náhradu škody nárok. Měli totiž situaci předvídat a přizpůsobit se," vysvětluje Roman Flek z právního oddělení pojišťovny D. A. S., která se na ochranu řidičů specializuje.

Zákon o pozemních komunikacích striktně říká, že vlastník komunikace odpovídá za škodu pouze tehdy, pokud je její příčinou takzvaná závada ve sjízdnosti. Jedná se o změnu ve sjízdnosti silnice, kterou řidič nemůže předvídat při jízdě takovou rychlostí, která odpovídá stavu této komunikace.

Nárok na náhradu škody by tak měl například řidič, který jede po rovném nerozbitém úseku silnice, a výtluk bude náhlý a ojedinělý nebo se vyskytne někde za zatáčkou, takže o něm řidič nemohl vědět ani ho předvídat.

"V případě R6 si dovedu představit snad jen takovou situaci, kdy na ni řidič najede z upravené boční silnice a trefí jeden z prvních výmolů, který na rychlostní komunikaci je. Navíc by tam nikde nesměla být značka, která upozorňuje na nerovnosti na silnici," říká Roman Flek.

Kde škodu vymáhat?

Škoda se uplatňuje u vlastníka komunikace, to znamená v případě dálnic a silnic I. třídy u státu, u silnic II. a III. třídy u kraje nebo u obcí, respektive u příslušného správce, jakým je například Ředitelství silnici a dálnic ČR.

"Řidiči, kteří mají dostatečné právní povědomí nebo oporu v právnících, se snaží domoci svého práva," popisuje Roman Flek. "Domnívám se však, že asi jeden z deseti řidičů ví, jaké jsou principy odpovědnosti a za jakých podmínek vlastník silnice za škodu odpovídá. Navíc onen jeden řidič z deseti následně musí mít prostředky na to, aby se s vlastníkem komunikace dohadoval a v případě potřeby také soudil."

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.