Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České normy VW nejspíš neporušil, říká český ministr dopravy

  16:30aktualizováno  16:30
Dosavadní vyšetřování emisního skandálu naznačuje, že VW možná vůbec neporušil české zákony ani pravidla EU. „Česko proto nejspíš nebude požadovat odškodné,“ říká český ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny.

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Já myslím, že v tomto ohledu Volkswagen neporušil žádný z našich zákonů, a není tedy důvod, abychom se o odškodném bavili,“ říká Dan Ťok v rozhovoru pro LN.

„Chceme si ověřit, zda auto odpovídá podmínkám homologace, za kterých bylo uvedeno do provozu. My si myslíme, že ta auta těmto podmínkám vyhoví, ale chceme se o tom přesvědčit,“ dodává. Plnění norem se nyní ověřuje ve zkušebně v Roztokách u Prahy. „Otestujeme jak ta starší auta plnící Euro 5, tak novější modely, které mají plnit Euro 6. Otestujeme samozřejmě i auta s navrženými úpravami. A nevylučuji, že vyzkoušíme i vozy některých jiných značek,“ doplňuje.

„Homologace určuje limit, který musí auta plnit. Deklarované prodejní hodnoty, to jsou třeba i čísla, na základě kterých výrobce tvrdí, že má nejekologičtější a nejčistší vůz, a ta mohou být samozřejmě hlouběji pod zákonnými limity,“ vysvětluje ministr dopravy. „VW si zřejmě zlepšil obraz toho, jaké emisní hodnoty jejich motory vykazovaly při homologaci,“ celý rozhovor v placené sekci na webu Lidových novin zde.

Dieselgate

Skandál „dieselgate“ vypukl 18. září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila koncern Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Koncern Volkswagen prozatím pracuje na technickém řešení, které by mělo u aut s tímto softwarovým opatřením upravit tvorbu emisí NOx - více čtěte zde.

Ministr Ťok svými výroky potvrzuje to, že mezi americkými a evropskými normami je velký rozdíl. To, za co chtějí pokutovat Volkswagen v zámoří, bude v Evropě podle dosavadního vývoje kauzy jen těžko postižitelné.

Už i v Česku se ovšem vyrojili právníci, kteří vidí v dosavadním vývoji kauzy potenciál. Desítky českých majitelů aut koncernu Volkswagen tak už na automobilku chystají žaloby a věří ve vysoké odškodnění (čtěte tady)




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ford čelí v USA žalobě kvůli údajné manipulaci s emisemi

Ford F-250

Americká automobilka Ford Motor čelí ve Spojených státech žalobě, podle které vybavila své dodávkové vozy F-250 a F-350...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Najdete na iDNES.cz