Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozmach elektromobilů brzdí moc levný benzin

  13:34aktualizováno  13:34
Thomas d'Haussy, hlavní manažer modelové nabídky Citroën, jezdí na naftu, budoucnost ale vidí v elektřině. Kupci aut podle něj musí změnit uvažování. Auta si nebudeme kupovat, ale pronajímat.

Citroën C-Zero | foto: Citroën

Na elektřinu d'Haussy jezdil už v době, kdy Citroen dělal první sériová auta na elektřinu, například s elektrickým saxem (jak jezdí jeho dvojče čtěte ZDE). "Elektřina je velmi dobrý zdroj - pohon, zejména pro městské ježdění, tam jsem to používal často. Jezdil jsem na krátké vzdálenosti," vzpomíná.

Hlavní brzdou všeobecného rozšíření elektromobilů je podle něj dojezd. Automobilky si to uvědomují a pracují na tom. "Čas od času potřebuje každý automobil použít k cestě, která přesahuje dosah elektrického vozu."

"Pracujeme na tom, abychom měli takovou nabídku, kdy se dá nabídnout elektrický vůz, který by sloužil pro určitý typ potřeby. Na druhé straně mít v záloze vůz, který nám splní přání převézt něco velkého nebo dostat se do větší vzdálenosti," vysvětluje.

Značky musí tento rozpor řešit dvěma směry. Městský elektromobil Citroën začíná právě nabízet zákazníkům, V Norsku si už C-Zero koupilo přes šedesát soukromníků, do Česka dorazí v březnu příštího roku. "Pokud se objeví potřeba delšího převozu, je ale potřeba sáhnout jinam," říká Thomas d'Haussy.

Co vás při vývoji aut víc omezuje? Ekonomika, nebo fyzika?

Rozhodující je vždycky klient, který nezaplatí víc za běžné používání vozu, než je zvyklý. Musíme nabídnout takovou technologii, kterou jsou lidé schopni a ochotni zaplatit. To znamená, že možná budeme muset sáhnout do obecných zvyklostí. Dnes jsou lidi zvyklí na to, že musím automobil vlastnit, můžu ho užívat a pak je to můj miláček a můžu s ním jezdit. Je třeba se posunout do jiné formy. My v těchto nových technologiích, které jsou drahé, směřujeme k pronájmům. Dnes, když si kupujete vůz, tak se rozhodujete podle vašich maximálních potřeb, ať už jde o objem vozu, nebo o to kam až dojede. To se může změnit.

Pracujete na něčem jiném? Máte v záloze nějaké originální palivo? Nebo se už bude jen vylepšovat?
Určitě jdeme oběma směry, pracujeme paralelně na novátorských řešeních, ať už to jsou palivové články, nebo jde o spalovací motor. Hlavně se ale soustředíme na to, co už máme a potřebujeme to dostat do oběhu. Problém je, že dnes benzin a nafta nejsou dostatečně drahé, aby ty nové věci byly rentabilní.

Aby se uvedly do reálného života elektromobily, je potřeba zdražit palivo?

Nebo na to dát vyšší daně. Ale to nám pak třeba elektrárenské firmy zdraží proud, když uvidí, že jsou všichni závislí jen na elektrice.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium NOVÝ...
Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium NOVÝ...

r.v. 2015, naj. 63 300 km, diesel, 1. majitel
399 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.