Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

  9:30aktualizováno  13:08
Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten aktuálně probíhající ve Frankfurtu. Jak vypadá a jaké trendy představuje zaznělo v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

O novinkách a trendech, které představil frankfurtský autosalon, v diskuzním pořadu Rozstřel hovořil redaktor iDNES.cz František Dvořák.

Účast na frankfurtském autosalonu IAA 2017 už předem odřekla řada vystavovatelů. Motorističtí experti jako Ferdinand Dudenhöffer požadují novou koncepci veletrhu a objasnění aféry Dieselgate.

Frankfurt 2017

Speciální příloha

Zpravodajství z frankfurtského autosalonu sledujte ZDE

„Na prvním místě je finanční náročnost. Vždy se snažíme volit marketingové metody, které dávají značce nejvyšší přidanou hodnotu. Nevidíme tam návratnost investice,“ zdůvodňuje absenci Peugeotu ve Frankfurtu jeho šéf Jean-Philippe Imparato, který také uvádí, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, to je 80 až 500 milionů korun. Podobné částky potvrzuje také zdroj redakce iDNES.cz obeznámený s touto problematikou.

„Pod tlakem aféry s podvody automobilek při měření emisí a reakcí znepokojených zákazníků balancují vystavovatelé na pomezí mezi krásnou show a hledáním nové podoby veletrhu,“ píše Offenbach Post

Kritici považují klasické pojetí akce za přežité a požadují především nemilosrdné objasnění emisního skandálu (vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz).

„Pokud chce frankfurtský autosalon přežít, musí se od základu změnit,“ komentuje Ferdinand Dudenhöffer, podle názoru renomovaného profesora univerzity Duisburg-Essen a zakladatele Institutu CAR (Center Automotive Research) jsou klasické veletrhy obecně v krizi. „Jejich čas je pryč. Budoucnost si žádá nové formáty.“ A potvrzuje slova šéfa Peugeotu. „Spoustu vystavovatelů odrazují vysoké náklady a návštěvníci mohou získat rychlejší a aktuálnější přehled na internetu,“ dodává.

Nejhorší čas na autosalon

Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurtský autosalon je stále jedna z nejvýznamnějších automobilových výstav světa, letos se koná už 67. ročník, ale útlum je pravidelnému návštěvníkovi jasný na první pohled... ČTĚTE VÍCE

V neprospěch autosalonu IAA hovoří navíc fakt, že se potýká s jistou nedůvěryhodností: „Řidiči chtějí vědět, jak se výrobci aut vypořádají s Dieselgate a co jejich auto skutečně vypouští do vzduchu. K tomu musí autosalon zaujmout jasné stanovisko. Krásné nohy hostesek před stánky automobilek dnes už nestačí,“ vysvětluje.

Pořadatelé výstavy věří, že jsou na správné cestě – dle vyjádření VDA (Sdružení německého automobilového průmyslu), které autosalon pořádá, se veletrh neustále vyvíjí. „Na letošní autosalon se přihlásilo 50 výrobců osobních vozů, mezi nimi největší výrobci automobilů na světě, ale i mladí čínští výrobci, jako WEY a Chery,“ říká mluvčí spolku VDA Eckehart Rotter.

Veletrh je navíc stále globálnější: v roce 2017 se ho poprvé účastní vystavovatelé z Egypta, Finska nebo Peru. Díky platformě „New Mobility World“ se podařilo vytvořit prostor, kde spolu mohou diskutovat odborníci z oblasti IT a nových technologií s etablovanými výrobci automobilů o budoucnosti mobility.

VDA je pyšný především na účast společnosti Facebook. Obchodní ředitelka sociální sítě Sheryl Sandbergová diskutovala ve Frankfurtu na témata, jako je virtuální realita a autonomní řízení. „Vedeme debatu o mobilitě zítřka,“ zdůraznil Rotter.

Veletrh musí podle Dudenhöffera především dbát na to, aby nebyl jen přehlídkou aut pro starší návštěvníky. „Mladí lidé získávají dnes informace především online. Nicméně veletrhy jako Gamescon v Kolíně nad Rýnem dokazují, že i v oblasti softwaru hrají velkou roli emoce. Toho bych si přál dosáhnout i u automobilových veletrhů.“

FOTOGALERIE

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Na výstavišti nechybí koncepty
Autosalon Frankfurt 2017
Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward
koncept čínské značky Chery
Elektrický koncept, který Volkswagen dovede do sériové výroby v roce 2022.

Například veletrh elektroniky CES v Las Vegas je podle něj i pro výrobce automobilů stále významnější. „Právě ten by si mohl vzít veletrh IAA za vzor,“ radí.

Podle Dudenhöffera je velkou slabinou letošního autosalonu neúčast řady výrobců, kromě Peugeotu chybí třeba Fiat, Nissan nebo Mitsubishi a Volvo.

Patric Gourvennec z Mitsubishi vysvětluje, že frankfurtský autosalon se termínově příliš blíží říjnovému autosalonu v Tokiu. „Svoje síly soustředíme na něj i s ohledem na to, že jde o domácí značku. Další důvod je uvedení nového Eclipse na trh, které přijde později a z pohledu efektivity marketingu vidíme jiné cesty.“

Marc Debord z francouzského zastoupení Volva opakuje před mnoha lety nastavenou strategii značky soustředit se na každém kontinentu na jeden klíčový autosalon. „V Evropě je to Ženeva, v Americe Detroit a v Asii Šanghaj s Pekingem,“ vysvětluje.

Ve Frankfurtu chybí také dnes velmi módní výrobce elektromobilů Tesla. „Vážíme si každé příležitosti, která nám umožňuje lepší kontakt se zákazníky,“ vysvětluje mluvčí společnosti Tesla rozhodnutí firmy. Dudenhöffera odmítnutí Tesly nepřekvapuje, pro frankfurtský autosalon jde podle něj ovšem o pořádnou ránu do zad. „Jsme přesvědčeni, že se Tesla na autosalonu v budoucnu opět objeví,“ reagují organizátoři.

Dalším důvodem neúčasti některých automobilek je podle serveru Carasdisiac protežování německých značek. „Zabírají všechny klíčové pavilony a ostatní bez ohledu na svůj význam se shlukují ´vedle záchodků´,“ píše francouzský web.

Celý záznam Rozstřelu s Františkem Dvořákem:

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.