Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruská Niva se stala válečným vozidlem

  16:49aktualizováno  16:49
MOSKVA - Ruský terénní vůz značky Niva Lada se stal válečným vozidlem. V souladu s prezidentským výnosem z roku 1998 vstoupilo letos v listopadu v platnost nařízení dopravní policie, podle něhož všechny vozy značky Niva a UAZ, známé jako "ruský džíp", musejí být zaregistrovány na vojenských velitelstvích. Jejich majitelé trnou hrůzou, zda i oni nebudou povoláni.

"Pozdrav od Jelcina", jak označují ruští automobilisté výnos bývalého prezidenta z října 1998, zneklidnil i bohaté "nové Rusy". Před časem se vedení moskevské dopravní policie vyslovilo proti záplavě terénních vozidel ve městě. Těžké západní džípy, populární mezi ruskými zbohatlíky, dělají na moskevských silnicích "vlastní dopravní politiku". Podle policejních inspektorů již úroveň silnic v ruské metropoli nevyžaduje terénní vozidla. Těch se ale nové opatření nedotkne.

Registrovat svá auta na vojenských velitelstvích musejí podle nových pravidel všichni majitelé domácích vozidel, jež mají schopnost překonávat překážky. Vlastníci džípů Mercedes Gelendwagen, Toyota Land Cruiser, Grand Cherokee, Hammer, Opel Frontiera či Mitsubishi Pajero mohou být bez obav. Ruská armáda k nim nemá náhradní díly a jejich nákup by silně zasáhl do armádního rozpočtu.

V souladu s prezidentským výnosem se vojákům musí přihlásit také majitelé přívěsů, autobusů, motorek, koní, velbloudů, jelenů, sobů, oslů, povozů a saní. Znepokojeni jsou prý hlavně obyvatelé Dálného severu, kde se bez sobů a saní neobejdou. Také majitelé velbloudů mají strach z případné mobilizace. V současné
době jsou tato zvířata využívána hlavně jako atrakce v zábavných parcích. V dolíku mezi velbloudími hrby vystlaném koberečky se třeba na moskevském výstavišti známém jako VDNCH s oblibou projíždějí děti a turisté.

Majitelé vozů Niva a UAZ, jež dnes patří v Rusku k nejžádanějším domácím džípům zejména na vesnici, by v případě války měli svá vozidla věnovat armádě. Naopak drahá západní auta, jež ruské silnice zdolávají podstatně svižněji a v nichž si libuje ruská elita, se v případě nebezpečí pro stát nestanou jeho majetkem. Odborníci tvrdí, že výnos prezidenta je nelogický: na západní vozy jsou sice náhradní díly výjimečně, ovšem Nivy se sesypou po první cestě.

Všichni vlastníci "vojenských" aut musejí své dopravní prostředky přihlásit na vojenském velitelství do konce letošního roku. Řidiči se bojí hlavně byrokratických průtahů. Přihlášení jednoho vozidla v Moskvě trvá beztak několik dnů až týdnů. Vojenská registrace slibuje velké zdržení. Majitelé ruských terénních vozidel již vyzvali k protestní akci proti výnosu prezidenta. Domnívají se, že jejich Nivy, stejně jako velbloudi, koně a oslíci armádě nepomohou. "Když vlast povolá a nepřítel nám nenechá právo volby, nabídnu svou Nivu a dokonce tam instaluji přístroj pro vstřebávání zápachu onucí. Varuji ale, že ani v mírově době není má Niva zrovna spolehlivá. Ve válce sotva poslouží," uvedl v otevřeném dopise vládě řidič Boris Karlov.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.