Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruský prezident se zbaví mercedesů. ZIL už chystá novou limuzínu

aktualizováno 
Prezident Dmitrij Medveděv a premiér Vladimir Putin se nyní vozí v opancéřovaných mercedesech. Chystaný nástupce kremelských limuzín ze sovětské éry by měl být nejen stejně odolný a čistě ruského původu, ale i levnější než západní konkurence. Moskevská automobilka už pracuje na novém reprezentačním vozu, do kterého by měli přesednout první muži státu.

ZiL-41041 Sedan | foto: Zil

"Média mluví o devíti milionech rublů (asi 5,6 milionu Kč) a v zásadě je to reálná suma," citoval list Izvestija mluvčího hospodářské správy Kremlu Viktora Chrekova.

Ten odmítl nabídku proslulého italského designérského studia Pininfarina a za pár měsíců a několik desítek milionů eur vypracovat projekt nové ruské limuzíny na podvozku ZIL. "Zvládneme to svými silami," tvrdí Chrekov, podle něhož moskevská továrna už pracuje na zadání z Kremlu.

Husákova limuzína

O zilu, který sloužil na Pražském hradě, čtěte ZDE

Nadpozemské schopnosti

* Mercedes S 600, ve kterém loni vyvázl z pokusu o atentát prezident autonomního Ingušska na severním Kavkaze, stál přibližně 600 000 eur (skoro 15 milionů Kč).

* Loni na apríla obletěla svět smyšlená zpráva moskevského tisku, který se rozepisoval o fantastických schopnostech Medveděvovy limuzíny, schopné prý odolat i menšímu jadernému výbuchu, protože titanová střecha je prý stejně odolná jako tankový pancíř. A nikoho nezarazilo tvrzení, že ve výbavě bájného vozu ruského prezidenta je i sprchový kout.

Právě prezident Medveděv ještě na jaře vydal pokyn obnovit autopark kremelských garážích, odkud vozy domácí výroby zmizely v polovině 90. let. Kreml pak následovali i další ruští činitelé.

Karoserie a skla nového ZILu by měly odolat střelbě ze samopalů i odstřelovačských pušek a pneumatiky by i v případě proděravění kulkami a střepinami měly být schopné odvézt státníka do bezpečí.To se má týkat hlavně chystané limuzíny, v továrně má však vzniknout současně i kabriolet určený pro vojenské přehlídky.

Z moskevské továrny od poloviny 80. let vyjíždějí limuzíny ZIL 41047, jejichž karosérie silně připomíná "ameriky" 70. let minulého století. Vůz váží 4,1 tuny, s pancéřováním více než pět tun. Pohybovat se smí jen na kvalitnějších vozovkách, které nesmějí protínat tramvajové a železniční koleje.

V Rusku už přes sto let existuje instituce nesoucí jméno "garáž zvláštního určení", kterou založil v roce 1907 dvůr cara Mikuláše II. a parkovaly v ní vozy určené výhradně pro monarchu. Přežila války a revoluce, ale krátce po rozpadu Sovětského svazu ji opustily vozy domácí výroby. Od dob Borise Jelcina ruští prezidenti používají reprezentační vozidla cizích značek, samozřejmě vyrobené s ohledem na moderní státnické potřeby. Putin i Medveděv ale ve svých garážích parkují i sovětské veterány.

Automobilka ZIL (Zavod Imeni Lichačova) vznikla v roce 1916 jako AMO (Moskevská automobilová společnost) a vyráběla hlavně náklaďáky. V roce 1931 dostala do názvu Stalinovo jméno (ZIS) a o pět let později začala vyrábět první sovětský sedmimístný reprezentační vůz ZIS-101. Tichou inspirací byl sovětským konstruktérům americký Buick.

Po Stalinově smrti získala továrna dnešní jméno, které ji dal automobilový konstruktér Ivan Lichačov. Kromě aut vyráběla i vojenskou techniku, jízdní kola nebo ledničky. Po rozpadu SSSR prošla továrna těžkým obdobím hospodářského propadu. Dnes drží hlavní majetkový podíl moskevská radnice.

Někteří ruští experti však stále pochybují, že ruský nástupce kremelských limuzín skutečně spatří světlo světa a argumentují, že výroba v řádu desítek kusů ročně by sotva mohla být rentabilní. Jiní komentátoři však upozorňují, že u aut pro nejvyšší představitele nejde o rentabilitu, ale o prestiž.

zil

Sedmimístná limuzína se nabízí ve dvou provedeních, kratší měří 5,75 m a delší 6,33 m. Víc než třítunové auto pohání osmiválcový motor o objemu 7,68 litru s výkonem 315 koní, který řídí třístupňová automatická převodovka na zadní kola. Moskevská automobilka uvádí, že zily umějí jezdit přes 190 kilometrů v hodině, chlubí se měkkým pérováním a odhlučněním.

ZiL-41047 Limousine

ZiL-41047 Limousine

Ve specifikaci vozu je psáno, že je určen pro provoz na silnicích první a druhé třídy s pevným podkladem při teplotách od +40 do -40 stupňů Celsia.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.