Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rusové utrácejí úspory za auta. Pokud je nepotřebují, je to hloupost

  16:49aktualizováno  16:49
Vidina zdražení a znehodnocení peněz žene Rusy do nákupů a úspory nosí i do autosalonů. Ovšem neuvažujeme-li zajímavé veterány nebo automobilové drahokamy za miliony, je auto jednou z nejhorších investic.

Ruská značka VAZ vyrábějící lady prochází obrodou. Ekonomické potíže Ruska expanzi automobilky jistě ovlivní. Nejprodávanější ruská značka právě chystá nové modely a toto je koncept jednoho z nich, SUV s názvem Xray. | foto: cardesign.ru

Od počátku roku rubl ztratil zhruba 50 procent. Rusové se teď snaží úspory narychlo utratit, než se jejich hodnota propadne ještě hlouběji. „Velkým hitem je nákup aut. Můj bratr nedávno utratil veškeré své rublové úspory za vůz Opel Insignia, protože v lednu už bude mnohem dražší. Tak o patnáct až dvacet procent,“ vypráví pro iDNES.cz Michail Chomin, který žije v Petrohradu a pracuje pro mediální agenturu.

Pád rublu

Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.

Když vyjedete z autosalonu, tratíte na novém autě desítky procent pořizovací ceny. I kdybyste ho hned jeli prodat, už za něj stejné peníze, které jste zaplatili, nedostanete. Pokud auto navíc opravdu nepotřebujete, bude vás k tomu stát další peníze. Za servis, pojistky a další věci musíte platit, i pokud s ním nebudete jezdit (analýzu nákladů čtěte zde).

„Pokud někdo ví, že by si v příštím čtvrt až půlroce auto kupoval, špatný nápad to není,“ komentuje pro iDNES.cz situaci na ruském trhu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. O investici, která peníze „ochrání“, se však mluvit nedá.

Obecně se odhaduje, že auto ztratí při nákupu kolem třiceti procent hodnoty, podle Šichtařové je to možná o něco méně. „Kdyby to tak bylo, musela by se předváděcí auta prodávat ještě o něco levněji,“ vysvětluje.

Kdo chce konvertovat úspory, nakupuje dnes v Rusku hlavně dolary a libry. „Investice do zlata ne každého napadne, není to nejznámější investiční instrument,“ komentuje Markéta Šichtařová.

„Nevypadá to, že by Rusové chtěli nacpat úspory do aut, spíše ti, kdo to plánovali, nákup předsunou,“ vysvětluje.

Ohromující zprávy o množství prodaných aut vyplývají z velikosti ruského trhu. Takové nákupní šílenství, jaké je v Rusku v obchodech s elektronikou a spotřebním zbožím, se podle všeho v autosalonech nekoná, dealeři spíše díky zvýšenému zájmu řádně vyklidí sklady. „Dealeři aut v Rusku mají pryč už i vozy, které měli prodat do konce roku,“ popsal pro MF DNES Jan Kranát, někdejší jednatel ŠkoFinu, který v současnosti vede poradenskou firmu MC Consulting.

Nárůst prodejů je však podle analytičky Šichtařové znakem problémů celé ekonomiky. „Tím, že vzrostou prodeje, vzroste v tomto období HDP a pak v tom následujícím bude propad ještě větší, což bude předzvěst ekonomické recese v Rusku.“





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.