Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rybáři z Walesu se chlubí krabičkou, která mění výfukové plyny na páru

aktualizováno 
Tři Walesané vymysleli způsob, jak se zbavit výfukových plynů. Zachytávají je a vyrábějí z nich biopalivo. Pokud se ukáže, že jejich tajemný Greenbox opravdu funguje a nejde o podvrh, mají automobilky po starostech s emisními limity.

Greenbox - vynález tří Walesanů, který prý umí zachytávat výfukové plyny | foto: Reuters

popisek INFOGRAFIKA
CO JE TO GREENBOX

Organického chemika Dereka Palmera a dva techniky Iana Houstona a Johna Jonese spojuje láska k rybaření. Když vymýšleli způsob, jak urychlit s pomocí oxidu uhličitého růst speciálního typu mořské řasy používané při chovu ryb, podařilo se jim vyřešit problém nakládání s výfukovými plyny.

Jejich greenbox se připojí na výfuk auta, zachytí většinu škodlivin a vypouští pouze vodní páru. Tajemná "zelená krabice" prý ale umí víc, nashromážděné škodlivé látky umí přeměnit na biopalivo. Speciální řasa vyvolá chemickou reakci a vyrobí palivo použitelné namísto nafty.

Chemický proces ale umožňuje také výrobu metanu a hnojiv. Vynálezci odhadují, že pěstování 1000 akrů (4 kilometry čtvereční) této řasy by stačilo pro filtrování emisí celé Británie. Pro třicet milionů aut, která jezdí po anglických silnicích, by stačilo 10 provozů na zpracování emisí - vynálezci jim říkají bioreaktory.

VIDEO: PREZENTACE GREENBOXU ZDE

Nová technologie by znamenala velký přínos pro boj se skleníkovými plyny a zároveň zdroj alternativních paliv s nízkým dopadem na životní prostředí.

"Vyvinuli jsme novou techniku, která umožňuje zachytávat emise z nejhorších motorů, které jsme našli," řekl pro Reuters jeden z tvůrců.

Společnost Maes Anturio Limited (walesky "Odvážné pole"), kterou vynálezci greenboxu založili, prý už navázala kontakty se světovou zdravotnickou organizací a za podpory politiků se snaží získat peníze na další vývoj.

"Teoreticky by mohla být "ekologická krabice" namontovaná na každém dopravním prostředku využívajícím spalovací motor, vyjma letadel," píše Reuters.

První prototyp je příliš velký - asi jako barová stolička - prý je ale možné vyrobit mnohem menší verze, které stačí na polapení škodlivin z celé spálené nádrže benzinu. Pak by se s autem muselo do "bioreaktoru", kde by se greenbox vyprázdnil.

"Důležité je, že ukládání oxidu uhličitého je bezpečné," zdůrazňuje Houston.

"Oxid uhličitý je bezpečně skladovatelný a může být jednoduše přepravován a ukládán s minimální spotřebou energie," řekl Houston pro Reuters na prezentaci, při které byl greenbox namontován na naftovém motoru.

Trojice Walesanů tvrdí, že během 130 testů, provedených v posledních dvou letech ve specializovaných laboratořích, dosáhli efektivity filtrace výfukových plynů 85-95 procent. Do vývoje investovali 170 tisíc liber.

Tvůrci jsou podle vlastních slov v kontaktu s největšími světovými automobilkami - Toyotou a General Motors. Nabídky přišly podle Houstona i od dalších asijských výrobců, jejichž jména tají.

Důvěryhodnost tvrzení waleské trojice snižuje fakt, že co je uvnitř greenboxu a jak celá technologie funguje, tvůrci prozatím neprozradili. "Obsah greenboxu neukázali ani svým manželkám," doplňuje Reuters.

"Po každé prezentaci každý z vynálezců uschová část technologie na různých místech po severním Walesu," píše Reuters.

Greenbox - vynález tří Walesanů, který prý umí zachytávat výfukové plyny

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.