Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlá Toyota ráda elektřinu: Prius GT

  10:51
Do Paříže dorazila Toyota s rychlým a zároveň nadmíru ekologickým autem. Model Prius se už úspěšně prodává po celém světě. V Česku se začal prodávat před několika málo dny. Verze GT, představená pod Eiffelovkou, je ještě o něco "ostřejší".

Rychlé auto se sportovními ambicemi staví kdekdo, aby ale jezdilo na elektřinu, to umí jen několik málo vyvolených.
 
Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější je ukryto pod kapotou.

***

Nový image pro bohaté řidiče: buď ekolog!

***

Druhou generaci vozu, který Toyota začala loni prodávat, totiž pohání systém Hybrid Synergy Drive, který kombinuje spalovací motor a elektromotor.

S ním umí prius upalovat až 170 kilometrů v hodině, sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 11 vteřin a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 litry paliva na 100 kilometrů jízdy. V mimoměstském  provozu vystačí se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Jak a na co to vlastně jezdí?
 
Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá Prius daleko více právě elektromotor.
Prius po GT-dopingu
Hybridní prius v "ostré" sportovní verzi dostal pod kapotu motor 1,5 litru z Yarisu T Sport (77 kW), "závodní" prius má ovšem motor nepřeplňovaný. Posílila i elektrická část, bylo zvýšeno napětí na 550 V (+50 V), díky tomu mohl prius dostat výkonnější elektromotor. Maximální otáčky generátoru se zvýšily z 10 000 na 12 000 min-1 a celý řídící systém byl uspůsoben v zájmu sportovních ambicí vozu. Řidič "GTčka" tak má k dispozici 107 kW výkonu.
 
Změn doznal i podvozek, přenastaveny jsou pružiny, tlumiče a stabilizátory... V kokpitu najdeme sportovní sedadla, bezpečnostní rám, ostatní "zbytečnosti šly ven". Prius po GT-dopingu zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,7 s.
  

***

Toyota Prius už se prodává

***

Hybrid Synergy Drive

*Při jízdě za normálních podmínek pohání zážehový motor jednak generátor, který zásobuje energií elektrický motor, jednak kola hnací nápravy. Poměr rozdělení těchto energií je neustále řízen tak, aby se dosáhlo maximální efektivity.

*Pokud je třeba dosáhnout maximálního výkonu (třeba při předjíždění), využívá se elektrický motor, napájený z vysokonapěťového akumulátoru, který je podporován zážehovým motorem dodávajícím energii prostřednictvím převodového systému.

*Při zpomalování nebo brzdění pracuje elektrický motor jako vysokokapacitní generátor, který řídí distribuci brzdné síly ke kolům auta. Brzdění s využitím generátoru umožňuje přeměnit pohybovou energii vozu na energii elektrickou a uschovat  ji ve vysokonapěťovém akumulátoru - dobít ho.

*Akumulátor se nikdy nevybije pod určitou úroveň. Pokud se k ní přiblíží, generátor jej automaticky dobije. Pokud vůz zůstane stát, vypne se kvůli hluku motor, klimatizace a ostatní elektrická zařízení běží dál.

*Pokud se prius rozjíždí z klidu a pohybuje se nízkými nebo středními rychlostmi, je zdrojem energie výhradně elektrický motor. Stejně tak při couvání.

Toyota Prius v číslech

Spalovací motor 1.5 VVT-i

typ motoru

zážehový

válce/ventily

4/4

zdvihový objem (cm3)

1497

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

57/6000

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

115/4000

Elektromotor
typ motoru

synchronní s permanentními magnety

Napětí (V) 

500

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

50/1200-1540

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

400/0-1200

Hmotnost (kg)

104

Hybridní pohon
Přenos síly

planetová převodovka

Komb. nejvyšší výkon (kW/km/h)

82/při více než 85 km/h

Komb. nejvyšší toč. moment (Nm/km/h)

478/0-35 km/h

Nejvyšší rychlost (km/h)

170

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Spotřeba

Kombinovaná (l/100 km)

4,3

Mimo město (l/100 km)

4,2

Město (l/100 km)

5

Cena (ABS, EBD, BA, Uphill Assist, stabilizační sytém VSC+, E-TRC, 8 airbagů, automatická klimatizace, keyless entry, audio systém Panasonic (CD, 6 reproduktorů), tempomat...)

809 900

Toyota Prius: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný.

Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za cenu okolo 750 tisíc korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...