Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlá Toyota ráda elektřinu: Prius GT

  10:51aktualizováno  10:51
Do Paříže dorazila Toyota s rychlým a zároveň nadmíru ekologickým autem. Model Prius se už úspěšně prodává po celém světě. V Česku se začal prodávat před několika málo dny. Verze GT, představená pod Eiffelovkou, je ještě o něco "ostřejší".

Rychlé auto se sportovními ambicemi staví kdekdo, aby ale jezdilo na elektřinu, to umí jen několik málo vyvolených.
 
Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější je ukryto pod kapotou.

***

Nový image pro bohaté řidiče: buď ekolog!

***

Druhou generaci vozu, který Toyota začala loni prodávat, totiž pohání systém Hybrid Synergy Drive, který kombinuje spalovací motor a elektromotor.

S ním umí prius upalovat až 170 kilometrů v hodině, sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 11 vteřin a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 litry paliva na 100 kilometrů jízdy. V mimoměstském  provozu vystačí se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Jak a na co to vlastně jezdí?
 
Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá Prius daleko více právě elektromotor.
Prius po GT-dopingu
Hybridní prius v "ostré" sportovní verzi dostal pod kapotu motor 1,5 litru z Yarisu T Sport (77 kW), "závodní" prius má ovšem motor nepřeplňovaný. Posílila i elektrická část, bylo zvýšeno napětí na 550 V (+50 V), díky tomu mohl prius dostat výkonnější elektromotor. Maximální otáčky generátoru se zvýšily z 10 000 na 12 000 min-1 a celý řídící systém byl uspůsoben v zájmu sportovních ambicí vozu. Řidič "GTčka" tak má k dispozici 107 kW výkonu.
 
Změn doznal i podvozek, přenastaveny jsou pružiny, tlumiče a stabilizátory... V kokpitu najdeme sportovní sedadla, bezpečnostní rám, ostatní "zbytečnosti šly ven". Prius po GT-dopingu zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,7 s.
  

***

Toyota Prius už se prodává

***

Hybrid Synergy Drive

*Při jízdě za normálních podmínek pohání zážehový motor jednak generátor, který zásobuje energií elektrický motor, jednak kola hnací nápravy. Poměr rozdělení těchto energií je neustále řízen tak, aby se dosáhlo maximální efektivity.

*Pokud je třeba dosáhnout maximálního výkonu (třeba při předjíždění), využívá se elektrický motor, napájený z vysokonapěťového akumulátoru, který je podporován zážehovým motorem dodávajícím energii prostřednictvím převodového systému.

*Při zpomalování nebo brzdění pracuje elektrický motor jako vysokokapacitní generátor, který řídí distribuci brzdné síly ke kolům auta. Brzdění s využitím generátoru umožňuje přeměnit pohybovou energii vozu na energii elektrickou a uschovat  ji ve vysokonapěťovém akumulátoru - dobít ho.

*Akumulátor se nikdy nevybije pod určitou úroveň. Pokud se k ní přiblíží, generátor jej automaticky dobije. Pokud vůz zůstane stát, vypne se kvůli hluku motor, klimatizace a ostatní elektrická zařízení běží dál.

*Pokud se prius rozjíždí z klidu a pohybuje se nízkými nebo středními rychlostmi, je zdrojem energie výhradně elektrický motor. Stejně tak při couvání.

Toyota Prius v číslech

Spalovací motor 1.5 VVT-i

typ motoru

zážehový

válce/ventily

4/4

zdvihový objem (cm3)

1497

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

57/6000

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

115/4000

Elektromotor
typ motoru

synchronní s permanentními magnety

Napětí (V) 

500

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

50/1200-1540

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

400/0-1200

Hmotnost (kg)

104

Hybridní pohon
Přenos síly

planetová převodovka

Komb. nejvyšší výkon (kW/km/h)

82/při více než 85 km/h

Komb. nejvyšší toč. moment (Nm/km/h)

478/0-35 km/h

Nejvyšší rychlost (km/h)

170

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Spotřeba

Kombinovaná (l/100 km)

4,3

Mimo město (l/100 km)

4,2

Město (l/100 km)

5

Cena (ABS, EBD, BA, Uphill Assist, stabilizační sytém VSC+, E-TRC, 8 airbagů, automatická klimatizace, keyless entry, audio systém Panasonic (CD, 6 reproduktorů), tempomat...)

809 900

Toyota Prius: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný.

Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za cenu okolo 750 tisíc korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.