Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlokurz pro zimní řidiče: nasazení sněhových řetězů

aktualizováno 
Řetězy jsou vám v předsíni na skříní nebo zahrabané ve sklepě k ničemu. Při cestě na hory je raději přibalte do auta. Při nákupu je vybírejte podle rozměru pneumatik a jejich nasazování si nacvičte.

Nasazování sněhových řetězů si nacvičte. | foto: iDNES.cz

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou asi k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, když vám ho spřátelený motorista v případě nouze půjčí, je to lepší než nic. Jako třeba na našem videu. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články.

Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. U běžných modelů se však po nasazení a ujetí několika desítek metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout. K dostání jsou však i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Látkové řetězy se neosvědčily

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 500 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou oproti klasickým řetězům je snazší nandavání. Problémem je však jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí.

Test řetězů provedený rakouským autoklubem ÖAMTC prokázal, že po 16 kilometrech jízdy na asfaltu byly na vyhození a oproti běžným řetězům nedopadly dobře ani při porovnávání jízdních kvalit na sněhu a ledu. Ze sedmi testovaných řetězů byly čtyři klasické a tři látkové. A právě všechny látkové v celkovém hodnocení skončily poslední. Výsledky testu sněhových řetězů ZDE

Jak spoutat kolo do řetězů

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí. "Obvodové lanko zasuneme za kolo zprava doleva a oba konce lanka přitáhneme k sobě," vysvětluje Martin Šimoník, vedoucí autoparku ÚAMK Jinonice. Oba konce lanka pak zvedneme nahoru na dezén pneumatiky a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené. Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

"Musíme řetěz usadit rovnoměrně na celou pneumatiku, tak aby nikde neplandal," popisuje Šimoník.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme. Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.

Při jízdě pak po třiceti až padesáti metrech ještě překontrolujeme a v případě potřeby dotáhneme," upozorňuje vedoucí pražské flotily žlutých andělů ÚAMK.

Nacvičte si to!

Při natáčení v desetistupňovém mrazu se potvrdilo, že opravdu stojí za to mít nasazování řetězů nacvičené. Rozhodně příjemnější je také celou operaci provádět v rukavicích.

Pokud to tedy jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba v garážích nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí.

O řetězy je také třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout. Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky. Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Po skončení sezony výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit.

Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.

KDY PŘIŠEL ČAS ŘETĚZŮ

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.