Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychloservisy to v Česku rozjíždějí

aktualizováno 
Náklady na opravy a údržbu jednoho vozu jsou v Česku podle studie Ernst & Young zhruba 250 eur ročně, říká Markus Stadler, šéf vztahů s investory německé firmy A.T.U. Pokud se to vynásobí počtem aut, kterých v Česku jezdí přibližně čtyři miliony, vyjde suma šestadvaceti miliard korun, kterou si mezi sebe rozdělují autoservisy.

Ilustrační foto | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

Stadler tak rozkrývá zásadní důvod, proč německý rychloopravárenský obr, který má na domácím trhu téměř 600 poboček, začal s chutí expandovat také do Česka. Už tady má šest servisů spojených s obchodem, další čtyři by měly přibýt v příštím roce.

Vyděláváme jako v Německu
Takzvaný druhotný automobilový trh, tedy vše, co přímo nesouvisí s prodejem nových vozů, je v Česku stále lukrativnější protože představuje prakticky vše, na čem se dá v motoristické branži vydělat. Marže na prodeji nových aut jsou totiž minimální.

Kromě náhradních dílů a oprav jde o pneumatiky, výměny olejů, žárovky do světel, ale i tuningové doplňky pro automobilové nadšence.

Zvětšující se trh a a rostoucí kupní síla Čechů přilákala zahraniční firmy, které fungují na konceptu rychloservisů spojených s obchodem.

Nejde přitom o žádné drobečky. Kromě A.T.U je v Česku od loňska britský Halfords, který má doma přes čtyři sta obchodů. Domácí rychloopravárenské barvy hájí Temposervis.

Firmy se specializují jen na pravidelnou údržbu a menší opravy a vedle dílen mají ještě rozsáhlé prodejny s autodoplňky, kde mohou zákazníci utratit další peníze.

"Překvapilo nás, že si Češi už spravují auta doma minimálně. Naše pražská pobočka vydělává stejně jako zaběhlý obchod v Německu," pochvaluje si trh Stadler z A.T.U, za nímž stojí američní investiční dravci Kohlberg Kravis Roberts.

Ti firmu získali v roce 2004 za 1,45 miliardy eur od jejího zakladatele Petera Ungera, jenž ji budoval od roku 1985.

Dnes berou práci jak značkovým servisům, oproti kterým se profilují jako přibližně o dvacet procent levnější, tak i rodinným autoservisům, jimž konkurují hlavně službami.

Pokud je to možné, provádějí opravy na počkání a asistovat u nich může i zákazník. Ceny servisu jsou obvykle pevné, dopředu dané a často nekalkulují s cenami za hodinu práce.

Cílem britského Halfordsu je mít pobočky přímo v nákupních centrech nebo v jejich blízkosti, aby se běžná údržba auta mohla odbýt třeba při větším víkendovém nákupu.

Koncept rychloopraven spojených s obchodem vznikl v USA ještě před druhou světovou válkou, do západní Evropy se ale rozšířil ve velkém až v osmdesátých letech minulého století.

Mezi průkopníky patří v USA firma Pep Boys, která vznikla v roce 1921 ve Philadelphii a britský Halfords, jenž byl založen dokonce už v roce 1892.

Teprve tady začínáme
"Letos plánujeme otevřít čtyři až šest nových obchodů," říká Jiří Míča, šéf tuzemského Halfordsu, který má zatím v Česku tři provozovny. Určitě přibude letos po jedné v Hradci Králové a v Ostravě, ostatní místa jsou ještě v jednání.

Halfords už se také definitivně rozhodl, že z Česka povede útok na další východní trhy. "Jisté je Polsko, teď jen dolaďujeme, zda se tam první servis otevře už letos nebo na počátku příštího roku," dodává Míča.

A.T.U, které mám momentálně na tuzemském trhu šest poboček a nejvíce vyrostlo za poslední dva roky, nabírá letos dech k další expanzi.

"Vše si musí sednout, ale příští rok by mohly přibýt další čtyři provozovny," říká prokurista českého zastoupení Svatopluk Neuschl.

"Jsme teprve na začátku expanze. Tento rok je ve znamení růstu v Itálii a ve Švýcarsku," dodává k tomu Stadler. Prostor k růstu rychloservisy rozhodně mají. Pro srovnání: v Německu, kde tvoří druhotný autotrh přibližně 29 miliard eur, okupuje A.T.U s šesti stovkami svých  poboček jen pět procent trhu.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Když se maserati porouchá motor, přivezou letadlem nový zadarmo

Maserati Ghibli

Audi či BMW má kdejaký taxikář, maserati je pro vyvolené. Kdo má volný milion, může si koupit nový čtyřválcový mercedes...

OBRAZEM: Závody traktorů jsou nečekaný adrenalin

16. ročník závodu traktorů do vrchu v Žebnici na Plzeňsku

Závody zemědělské techniky jsou vždy parádní podívaná. Na tradiční traktoriádě v Žebnici, vsi na západ od Křivoklátu a...

Najdete na iDNES.cz