Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychloservisy to v Česku rozjíždějí

aktualizováno 
Náklady na opravy a údržbu jednoho vozu jsou v Česku podle studie Ernst & Young zhruba 250 eur ročně, říká Markus Stadler, šéf vztahů s investory německé firmy A.T.U. Pokud se to vynásobí počtem aut, kterých v Česku jezdí přibližně čtyři miliony, vyjde suma šestadvaceti miliard korun, kterou si mezi sebe rozdělují autoservisy.

Ilustrační foto | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

Stadler tak rozkrývá zásadní důvod, proč německý rychloopravárenský obr, který má na domácím trhu téměř 600 poboček, začal s chutí expandovat také do Česka. Už tady má šest servisů spojených s obchodem, další čtyři by měly přibýt v příštím roce.

Vyděláváme jako v Německu
Takzvaný druhotný automobilový trh, tedy vše, co přímo nesouvisí s prodejem nových vozů, je v Česku stále lukrativnější protože představuje prakticky vše, na čem se dá v motoristické branži vydělat. Marže na prodeji nových aut jsou totiž minimální.

Kromě náhradních dílů a oprav jde o pneumatiky, výměny olejů, žárovky do světel, ale i tuningové doplňky pro automobilové nadšence.

Zvětšující se trh a a rostoucí kupní síla Čechů přilákala zahraniční firmy, které fungují na konceptu rychloservisů spojených s obchodem.

Nejde přitom o žádné drobečky. Kromě A.T.U je v Česku od loňska britský Halfords, který má doma přes čtyři sta obchodů. Domácí rychloopravárenské barvy hájí Temposervis.

Firmy se specializují jen na pravidelnou údržbu a menší opravy a vedle dílen mají ještě rozsáhlé prodejny s autodoplňky, kde mohou zákazníci utratit další peníze.

"Překvapilo nás, že si Češi už spravují auta doma minimálně. Naše pražská pobočka vydělává stejně jako zaběhlý obchod v Německu," pochvaluje si trh Stadler z A.T.U, za nímž stojí američní investiční dravci Kohlberg Kravis Roberts.

Ti firmu získali v roce 2004 za 1,45 miliardy eur od jejího zakladatele Petera Ungera, jenž ji budoval od roku 1985.

Dnes berou práci jak značkovým servisům, oproti kterým se profilují jako přibližně o dvacet procent levnější, tak i rodinným autoservisům, jimž konkurují hlavně službami.

Pokud je to možné, provádějí opravy na počkání a asistovat u nich může i zákazník. Ceny servisu jsou obvykle pevné, dopředu dané a často nekalkulují s cenami za hodinu práce.

Cílem britského Halfordsu je mít pobočky přímo v nákupních centrech nebo v jejich blízkosti, aby se běžná údržba auta mohla odbýt třeba při větším víkendovém nákupu.

Koncept rychloopraven spojených s obchodem vznikl v USA ještě před druhou světovou válkou, do západní Evropy se ale rozšířil ve velkém až v osmdesátých letech minulého století.

Mezi průkopníky patří v USA firma Pep Boys, která vznikla v roce 1921 ve Philadelphii a britský Halfords, jenž byl založen dokonce už v roce 1892.

Teprve tady začínáme
"Letos plánujeme otevřít čtyři až šest nových obchodů," říká Jiří Míča, šéf tuzemského Halfordsu, který má zatím v Česku tři provozovny. Určitě přibude letos po jedné v Hradci Králové a v Ostravě, ostatní místa jsou ještě v jednání.

Halfords už se také definitivně rozhodl, že z Česka povede útok na další východní trhy. "Jisté je Polsko, teď jen dolaďujeme, zda se tam první servis otevře už letos nebo na počátku příštího roku," dodává Míča.

A.T.U, které mám momentálně na tuzemském trhu šest poboček a nejvíce vyrostlo za poslední dva roky, nabírá letos dech k další expanzi.

"Vše si musí sednout, ale příští rok by mohly přibýt další čtyři provozovny," říká prokurista českého zastoupení Svatopluk Neuschl.

"Jsme teprve na začátku expanze. Tento rok je ve znamení růstu v Itálii a ve Švýcarsku," dodává k tomu Stadler. Prostor k růstu rychloservisy rozhodně mají. Pro srovnání: v Německu, kde tvoří druhotný autotrh přibližně 29 miliard eur, okupuje A.T.U s šesti stovkami svých  poboček jen pět procent trhu.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.