Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlost na dálnici bych nezvyšoval, říká soudní znalec zkoumající bouračky

  13:00aktualizováno  15:51
S lupou obcházejí místo nehody, propočítávají, proměřují, analyzují. Soudní znalci jsou ti, kdo mají vyzkoumat, jak se nehoda stala a kdo byl jejím viníkem. Jak se zjišťuje viník nehody, odpovídal v on-line rozhovoru vedoucí oddělení analýz dopravních nehod DEKRA Automobil Tomáš Kubeš.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Soudní znalci zkoumají videa, ohledávají poničená auta a místa nehody a z nich se snaží dovodit příčinu havárie. Na soudní znalce se obracejí policisté, poškození i obvinění. Tvrzení účastníků nehody mají potvrdit nebo vyvrátit, někdy mohou rozluštit složitý případ.

Právě soudní znalci hráli hlavní roli u soudu s pirátem z D1, který vytlačil ze silnice pomaleji jedoucí mazdu.

Svým způsobem každá nehoda je originál, popisuje tomáš Kubeš, "takže se pokaždé tak trochu začíná od znovu." Analýza dopravní nehody trvá několik dní. Experti používají statistiku, výpočty i experimenty. "Podle plechů lze určit nárazovou rychlost," uvádí příklad.

kdo může za nehodu

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

"Podle podkladů lze stanovit průběh nehody s větší, či menší přesností. Rozhodující je určit správnou příčinu nehodového děje," vysvětluje. V procentech však nelze vyjádřit, jak blízké realitě jsou jejich závěry.

"V první řadě určujeme průběh nehody (co se vlastně stalo), pak možnosti odvrácení nehodového děje (co se mělo stát, aby se nehoda nestala) a následně stanovíme příčinu nehody," popisuje práci soudního znalce Kubeš.

"Ze zákona máte povinnost s vozidly nemanipulovat, přirozeně podle situace je dobré označit, vyfotit vozidla v poloze po nehodě," radí správný postup.

Odborník, kterému projdou rukama desítky případů a vidí, jak se auta vylepšují, by i přesto určitě nezvyšoval rychlost na dálnici.

"Příčiny dopravních nehod nelze vidět černobíle, často nastane pochybení na více stranách," uzavřel rozhovor s čtenáři iDNES.cz Tomáš Kubeš.

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.