Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde žádají zrušení neomezené rychlosti na dálnici. A Francie má novou premiérku, která už před dvěma roky popudila řidiče návrhem na povinnou stodesítku.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Žádná bezpečnost. Spotřeba a emise. To je argument, který po bezmála století možná připraví Němce o možnost dálničních „přeletů“ neomezenou rychlostí. Povinná stotřicítka, po které jednohlasně volají ministři životního prostředí všech spolkových zemí, naopak možná skončí ve Francii. Tam by auta na dálnicích mohla zpomalit nejspíše na 120 kilometrů v hodině.

Ze symbolického pohledu se zdá být významnějším zrušení neomezeného limitu na německé dálnici, jenže rychleji než stotřicítkou stejně jezdí jen minimum řidičů. Zato snížení rychlosti ve Francii může pěkně „bolet“.

O tom, že by tam rychlost mohla klesnou, spekulují novináři poté, co znovu zvolený prezident Emmanuel Macron jmenoval premiérkou bývalou ministryni životního prostředí Élisabeth Borneovou. Právě ona totiž před dvěma roky nápad na snížení rychlosti prosazovala v rámci takzvané Občanské úmluvy o klimatu. Kontroverzní platforma navrhovala řadu radikálních změn, které nedopadaly zdaleka jen na automobilismus, ale i na běžné životy Francouzů.

110 je radikální, 120 reálná

Borneová, která v té době byla ministryní dopravy, tehdy návrh na snížení rychlosti podpořila, stejně jako návrh na nižší rychlost na okreskách. Zavedení osmdesátky bylo jednou z příčin protestů „žlutých vest“ a Emmanuel Macron, který nejdřív úmluvu podporoval, couvl. A donutil k tomu i Borneovou, která tehdy prohlásila, že „je důležité si ověřit, zda u těchto témat existuje podpora těch Francouzů, kterých se to týká“.

Nyní Francouzi čekají, co jmenování levicové političky premiérkou přinese. Borneová sice před dvěma roky ustoupila, nyní je však jiná situace. Extrémní ceny pohonných hmot, které vyvolaly občanské nepokoje, jsou standardem. Francouzi zpomalují přirozeně kvůli tomu, aby ušetřili. Nižší rychlost jde ruku v ruce i s elektromobilitou – spotřeba benzinu je jen věcí peněz, ale prodloužení dojezdu může být otázkou spousty času ušetřeného čekáním u nabíječky.

Ve Francii od července maximálně osmdesátkou. Místní bojují s nehodami

Motorističtí novináři očekávají, že Borneová se nejspíš o snížení limitu pokusí, pravděpodobnější však je, že zkusí jít mírnější cestou. Rychlost na dálnicích by tak klesla jen na stodvacítku. A to už není nic radikálního, tak rychle se jezdí v řadě zemí, které s Francií sousedí. Vlastně ve většině. Výjimkou je jen Itálie a Lucemburské velkovévodství. Belgie, Španělsko i Švýcarsko mají rychlostní limit právě 120 kilometrů v hodině.

Němečtí řidiči jsou po čtvrt století „pro“

Ekologický argument je jasný: snížení rychlosti ze 130 na 120 kilometrů by přineslo významnou úsporu paliva – alespoň takto vychází z obdobných průzkumů, které se dělaly v Německu.

V nejlidnatější zemi Evropské unie, která má zároveň nejhustší síť dálnic, se k omezení dálničních rychlostí přistupuje mnohem pragmatičtěji než v emotivní Francii. Zavedení limitu podporuje více než 60 procent obyvatel a diskuze se vede vlastně už jen o tom, jestli je vůbec limit potřeba. Reálně totiž stejně na polovině dálniční sítě platí nějaký rychlostní limit. A na těch „neomezených“ Němci obvykle stejně jezdí normálně. Poslední skutečně reprezentativní průzkum je sice starý už osm let, ale ukázal, že stotřicítku na neomezených úsecích dodržují dvě třetiny řidičů. A jen každý desátý jede víc než 150.

Útok na neomezenou rychlost na dálnicích se v Německu opět nezdařil

Současné memorandum, které podepsali ministři životního prostředí spolkových zemí, sice není pro centrální vládu závazné, ale dá se čekat, že ho bude brát vážně právě kvůli tomu, že bylo přijato jednomyslně. To je absolutně neobvyklý stav. Kaňkou na kráse je jen výtka ministrů Bavorska a Severního Porýní-Vestfálska, kteří v dokumentu zmiňují, že účinek omezení rychlosti bude jen omezený, a proto tento konkrétní bod nepodporují. Dokument se nezmiňuje o limitu, na který by rychlost měla klesnout, nejpravděpodobnější je ale právě stotřicítka.

Průzkum na téma omezení rychlosti zveřejnil i německý autoklub ADAC. Ten sdružuje především řidiče, jde tedy skutečně o ty, kterých by se omezení týkalo. V průzkumu, který se konal loni, se pro zavedení limitu vyslovila přesně polovina respondentů. Pětačtyřicet procent je proti, pěti procentům řidičů je jedno, zda bude limit zavedený.

Mnohem zajímavější je srovnání těchto výsledků s dřívějšími roky. ADAC se totiž na stejnou otázku ptá svých členů pravidelně. Za posledních téměř třicet let se nestalo, aby příznivci omezení převažovali nad jeho odpůrci. Ještě v roce 2014 bylo proti zavedení limitu 65 procent řidičů. Nejvíc v historii průzkumů, které německý autoklub dělá už od roku 1985.

Úspora? 20 tisíc cisteren

ADAC srovnal i počty nehod na limitovaných a nelimitovaných dálničních úsecích a zjistil, že žádná souvislost mezi rychlostí a nehodovostí není. Němci bourají srovnatelně jako Belgičané s povinnou stodvacítkou, Francouzi se stotřicítkou, nebo Američané, kde obvykle platí obvykle limit 70 mil za hodinu, tedy kolem 113 kilometrů v hodině.

KOMENTÁŘ: Doba bez limitu skončila, miliardáři se nám tu prohánět nebudou

S ekologií je to jinak. Podle aktuálního prohlášení německé Spolkové agentury pro životní prostředí by omezení rychlosti na 130 km/h ušetřilo 1,5 milionu tun CO2 ročně. S ohledem na energetickou situaci v Evropě je mnohem zajímavější toto číslo přepočíst na úsporu benzinu a nafty. Němci by natankovali o 600 milionů litrů paliva méně. To je pro představu asi 20 tisíc cisternových návěsů. Kdyby se kamiony s nimi seřadily za sebe, kolona by byla dlouhá asi 330 kilometrů.

ADAC v principu proti zavedení limitované rychlosti není, ale vyzývá k tomu, aby se před politickým rozhodnutím, provedla měření. „Současné odhady jsou stále velmi hrubé, pokud jde o dopad na bezpečnost. Smysl by dávalo provést na pilotních trasách vědeckou studii, která bude zkoumat i hledisko časových úspor,“ navrhuje místopředseda ADAC pro dopravu Gerhard Hillebrand.

19. ledna 2022

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...