Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut

aktualizováno 
Inženýr Ric Tamba, který se podílel na vývoji převodovky pro Bugatti Veyron, prozradil o ikonickém superautě pár zajímavých věcí. Tvrdí, že v závodě na dlouhou vzdálenost jej prakticky vždy předstihne malý levný úsporný vůz. Může za to spotřeba veyronu.

Bugatti Veyron Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron nepřestává udivovat propracovaností své techniky. Auto, kterého se nedávno prodal poslední kus z naplánované třísetkusové produkce (objednat se dá už jen kabriolet Grand Sport), zůstává i po letech produkce v mnoha ohledech nepřekonáno.

Nedostižná je především kombinace obrovského výkonu, maximální rychlosti a schopnosti polykat kilometry ve stylu pohodlných cestovních kupé. Jenže právě tato kombinace si vyžádala řadu specifických řešení a pozoruhodných kompromisů.

Například tak díky australskému inženýrovi víme, že při maximální rychlosti vydrží pneumatiky asi 15 minut, ale autu dojde benzín už po 11 minutách. Palivová nádrž je tu tedy jakýmsi samoregulačním bezpečnostním prvkem. Ric Tamba ale prozradil, že palivová nádrž stejným způsobem "zachraňuje" i řadu dalších zatěžovaných komponent.

Další takovou částí je převodovka. Při jejím vývoji tým, jehož byl Tamba členem, zjistil, že auto by si při rychlostech nad 300 km/h poměrně brzy doslova uvařilo převodový olej a mohlo by dojít k požáru. Když tým uvedl riziko požáru jako velký problém, vývojáři, kteří měli na starosti konstrukci auta, kolegy uklidnili.

V rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Nádrž má ale objem jen 100 litrů, což znamená, že palivo dojde asi po dvanácti minutách. Nádrž navíc dostala úzkou plnicí trubici, takže trvá celých sedm minut natankovat veyron do plna. Mezi tím ale stihnou provozní kapaliny, chladiče a různá čerpadla v autě vychladnout na zcela bezpečnou úroveň a auto se může vydat na další zběsilou jízdu.

Volkswagen Lupo

Tyto údaje použil Ric Tamba při počítačové simulaci jízdy na trase mezi Berlínem a Frankfurtem. Vyšlo mu, že trasu dlouhou 457 km zvládne prakticky za jakýchkoliv podmínek rychleji i malý VW Lupo 3L s maximální rychlostí pouhých 165 km/h (trojka v označení značí třílitrovou spotřebu, o pohon se stará tříválec 1,2 TDI spřažený s robotizovaným automatem).

Veyron jednoduše stráví tolik času na benzince, že malý volkswagen, který za celou dobu tankovat nemusí, dorazí do cíle s velkým předstihem. Podobně by tomu mělo být i na spoustě dalších dlouhých tratí. Na jedno natankování své 34litrové nádrže totiž ujede i přes 1 100 kilometrů. Navíc zdržení případným tankováním bude u lupa podstatně menší než u veyronu.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

Génius Ledwinka, otec nejslavnějších tatrovek, se narodil před 140 lety

Zadní pohled na Tatru 77

Rakouský automobilový konstruktér Hans Ledwinka, který se narodil před 140 lety, 14. února 1878, v dolnorakouském...

Staré diesely vzrušují australské pavouky, vibracím nedokážou odolat

Prostheclina pallida, australský pavouk z čeledi skákavkovitých.

Když si lidé kupují nový vůz, obvykle berou v úvahu takové faktory, jako jsou cena či spotřeba paliva. Ale přinejmenším...

Najdete na iDNES.cz