Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut

aktualizováno 
Inženýr Ric Tamba, který se podílel na vývoji převodovky pro Bugatti Veyron, prozradil o ikonickém superautě pár zajímavých věcí. Tvrdí, že v závodě na dlouhou vzdálenost jej prakticky vždy předstihne malý levný úsporný vůz. Může za to spotřeba veyronu.

Bugatti Veyron Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron nepřestává udivovat propracovaností své techniky. Auto, kterého se nedávno prodal poslední kus z naplánované třísetkusové produkce (objednat se dá už jen kabriolet Grand Sport), zůstává i po letech produkce v mnoha ohledech nepřekonáno.

Nedostižná je především kombinace obrovského výkonu, maximální rychlosti a schopnosti polykat kilometry ve stylu pohodlných cestovních kupé. Jenže právě tato kombinace si vyžádala řadu specifických řešení a pozoruhodných kompromisů.

Například tak díky australskému inženýrovi víme, že při maximální rychlosti vydrží pneumatiky asi 15 minut, ale autu dojde benzín už po 11 minutách. Palivová nádrž je tu tedy jakýmsi samoregulačním bezpečnostním prvkem. Ric Tamba ale prozradil, že palivová nádrž stejným způsobem "zachraňuje" i řadu dalších zatěžovaných komponent.

Další takovou částí je převodovka. Při jejím vývoji tým, jehož byl Tamba členem, zjistil, že auto by si při rychlostech nad 300 km/h poměrně brzy doslova uvařilo převodový olej a mohlo by dojít k požáru. Když tým uvedl riziko požáru jako velký problém, vývojáři, kteří měli na starosti konstrukci auta, kolegy uklidnili.

V rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Nádrž má ale objem jen 100 litrů, což znamená, že palivo dojde asi po dvanácti minutách. Nádrž navíc dostala úzkou plnicí trubici, takže trvá celých sedm minut natankovat veyron do plna. Mezi tím ale stihnou provozní kapaliny, chladiče a různá čerpadla v autě vychladnout na zcela bezpečnou úroveň a auto se může vydat na další zběsilou jízdu.

Volkswagen Lupo

Tyto údaje použil Ric Tamba při počítačové simulaci jízdy na trase mezi Berlínem a Frankfurtem. Vyšlo mu, že trasu dlouhou 457 km zvládne prakticky za jakýchkoliv podmínek rychleji i malý VW Lupo 3L s maximální rychlostí pouhých 165 km/h (trojka v označení značí třílitrovou spotřebu, o pohon se stará tříválec 1,2 TDI spřažený s robotizovaným automatem).

Veyron jednoduše stráví tolik času na benzince, že malý volkswagen, který za celou dobu tankovat nemusí, dorazí do cíle s velkým předstihem. Podobně by tomu mělo být i na spoustě dalších dlouhých tratí. Na jedno natankování své 34litrové nádrže totiž ujede i přes 1 100 kilometrů. Navíc zdržení případným tankováním bude u lupa podstatně menší než u veyronu.



Nejčtenější



Další z rubriky

Sprintující kolosy: závody trucků jsou náramná podívaná

Závody trucků na Hungaroringu

Maďarský okruh Hungaroring hostil v půli června druhý podnik evropského šampionátu FIA European Truck Racing...

Bouračky v zahraničí jsou o dost dražší, zkontrolujte si pojistku

Ilustrační snímek

Češi způsobili v roce 2017 v cizině při dopravních nehodách téměř 3800 škod za 340 milionů Kč, zatímco o rok dříve to...

Porsche má podíl v chorvatské automobilce, pomůže s vývojem elektroaut

Rimac Concept Two

Zapomeňte na Teslu. Nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě postavil třicetiletý Chorvat Mate Rimac. Může jet...

Najdete na iDNES.cz