Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut

aktualizováno 
Inženýr Ric Tamba, který se podílel na vývoji převodovky pro Bugatti Veyron, prozradil o ikonickém superautě pár zajímavých věcí. Tvrdí, že v závodě na dlouhou vzdálenost jej prakticky vždy předstihne malý levný úsporný vůz. Může za to spotřeba veyronu.

Bugatti Veyron Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron nepřestává udivovat propracovaností své techniky. Auto, kterého se nedávno prodal poslední kus z naplánované třísetkusové produkce (objednat se dá už jen kabriolet Grand Sport), zůstává i po letech produkce v mnoha ohledech nepřekonáno.

Nedostižná je především kombinace obrovského výkonu, maximální rychlosti a schopnosti polykat kilometry ve stylu pohodlných cestovních kupé. Jenže právě tato kombinace si vyžádala řadu specifických řešení a pozoruhodných kompromisů.

Například tak díky australskému inženýrovi víme, že při maximální rychlosti vydrží pneumatiky asi 15 minut, ale autu dojde benzín už po 11 minutách. Palivová nádrž je tu tedy jakýmsi samoregulačním bezpečnostním prvkem. Ric Tamba ale prozradil, že palivová nádrž stejným způsobem "zachraňuje" i řadu dalších zatěžovaných komponent.

Další takovou částí je převodovka. Při jejím vývoji tým, jehož byl Tamba členem, zjistil, že auto by si při rychlostech nad 300 km/h poměrně brzy doslova uvařilo převodový olej a mohlo by dojít k požáru. Když tým uvedl riziko požáru jako velký problém, vývojáři, kteří měli na starosti konstrukci auta, kolegy uklidnili.

V rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Nádrž má ale objem jen 100 litrů, což znamená, že palivo dojde asi po dvanácti minutách. Nádrž navíc dostala úzkou plnicí trubici, takže trvá celých sedm minut natankovat veyron do plna. Mezi tím ale stihnou provozní kapaliny, chladiče a různá čerpadla v autě vychladnout na zcela bezpečnou úroveň a auto se může vydat na další zběsilou jízdu.

Volkswagen Lupo

Tyto údaje použil Ric Tamba při počítačové simulaci jízdy na trase mezi Berlínem a Frankfurtem. Vyšlo mu, že trasu dlouhou 457 km zvládne prakticky za jakýchkoliv podmínek rychleji i malý VW Lupo 3L s maximální rychlostí pouhých 165 km/h (trojka v označení značí třílitrovou spotřebu, o pohon se stará tříválec 1,2 TDI spřažený s robotizovaným automatem).

Veyron jednoduše stráví tolik času na benzince, že malý volkswagen, který za celou dobu tankovat nemusí, dorazí do cíle s velkým předstihem. Podobně by tomu mělo být i na spoustě dalších dlouhých tratí. Na jedno natankování své 34litrové nádrže totiž ujede i přes 1 100 kilometrů. Navíc zdržení případným tankováním bude u lupa podstatně menší než u veyronu.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Ostravská firma uvede elektrododávku z Číny. Co kus, to originál

Ostravská společnost Velor-X-Trike (VXT) se chystá na český trh uvést první...

Ostravská společnost Velor-X-Trike se chystá na český trh uvést první velkokapacitní dodávky na elektrický pohon. Na...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz