Dodnes nepřekonaný. Mercedes W125 drží rekord 432 km/h už 75 let

  14:48aktualizováno  14:48
Rychleji na běžné silnici už nikdo nikdy nejel. Tedy aspoň to není zdokumentováno. Přesně před sedmdesáti pěti lety 28. ledna 1938 usedl legendární Rudolf Caracciola do stříbrného šípu a vytvořil rychlostní rekord. Od té doby odolává.

Přísně aerodynamický speciál vychází ze závodního stroje, kterým Caracciola jezdil Grand Prix v roce 1937. | foto: Daimler

Tovární pilot Mercedesu na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem zajel s přísně aerodynamicky tvarovaným speciálem  W125 dosud nepokořený rychlostní rekord 432,692 km/h. Takovou rychlostí prolétl stříbrný šíp jeden kilometr veřejné dálnice. Rekordní jízdy musely být podle dodnes platných regulí dvě: jedna tam a druhá zpátky. Výsledný rekord je pak průměrem obou jízd s letmým startem.

Rudolf Caracciola zajel rekordních 432,692 km/h 28. ledna 1938.

Rekord a smrt

Právě na dnešní pondělí připadá ještě jedno, tentokrát smutné výročí, které se k boji o rychlostní rekord váže. Caracciola měl soupeře Bernda Rosemeyera v dresu konkurenčního Auto Unionu (dnes Audi). Právě když se 28. ledna přetahovali na uzavřeném úseku dálnice o rekord, se Rosemeyerův šestnáctiválcový speciál těsně před polednem při třetím pokusu v rychlosti kolem 440 kilometrů za hodinu nadlehčil a vylétl z trati. Royemeyer byl na místě mrtvý.

Na dálnici A5 se mezi Frankfurtem a Darmstadtem jezdí rychle dodnes. U kilometrovníku 508 má dnes Rosemeyer pomník.


Pro rekordní jízdu dostal Caracciola speciální prototyp, který je dnes k vidění v muzeu automobilky. Víc než sedmisetkoňové monstrum vycházelo ze závodního speciálu W125, se kterým Caracciola mnohokrát zvítězil.

Rekordní prototyp dostal zakrytování kol a další úpravy, tím se podařilo srazit aerodynamický koeficient Cx, důležitý proto, aby auto co nejlépe prořezávalo vzduch, na dodnes ohromujících 0,157. Už tehdy pro ladění karoserie používali konstruktéři aerodynamický tunel.

Kvůli kompletnímu zakrytování bez rušivých výřezů museli konstruktéři vyřešit chlazení motoru jinak. Proto dostal speciál pětisetlitrovou nádrž, kterou plnili vodou s ledem, aby se přeplňovaný dvanáctiválec uchladil. Dvěma nozdrami na čumáku motor dýchal (sání).

Protáhlá záď byla výsledkem šlechtění v aerodynamickém tunelu.

Protáhlá záď byla výsledkem šlechtění v aerodynamickém tunelu.

Původní W125 ve specifikaci pro Grand Prix měl řadový přeplňovaný osmiválec, rekordní speciál měl o čtyři válce víc (V12 s rozevřením řad válců 60 stupňů). Přeplňování obstarávaly dva kompresory, s pomocí kterých ze sebe 5,6litr vyrazil 736 koní (541 kW).

Caracciola musel být opravdový mistr volantu. Hlavně však velký odvážlivec, možná spíš blázen. Jak dlouho speciál s primitivními brzdami a na úzkých dobových pneumatikách při rekordních jízdách brzdil radši nedomýšlet...

Caracciolův rekordní speciál vezl 500 litrů vody a ledu, aby se uchladil motor.
Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve...
Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve...

Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve Stuttgartu.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá...

Máte stočený tachometr a nevíte o tom? STK může auto vyřadit z provozu

Ilustrační foto

Od 1. října vstupuje v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která za stočení tachometru dovoluje...



Najdete na iDNES.cz