Autofotka týdne: Rekord na 50 tisíc km ujetých za 8 dní slaví třicítku

aktualizováno 
Je to stejné, jako kdybyste za devět dní obkroužili v automobilu celou naši planetu, poté projeli podél celé Amazonky a hned nato se vydali z Prahy do Londýna a zpět, celkem 50 tisíc kilometrů. Rekordní vzdálenost ujetá za osm a půl dne sloužila automobilce jako test i reklama pro nově připravovanou sportovní verzi modelu 190 E.

Chladič odpovídal připravované sériové verzi, ale pro testování v Nardò mechanici vyjmuli ventilátor. Při vysokých rychlostech na okruhu nebyl potřeba. | foto: Daimler

V srpnu roku 1983 se vydávají na trať u jihoitalského městečka Nardò tři "baby benzy", tedy na poměry automobilky malé modely 190. Nový model, který mířil do nižší kategorie, než na které bylo tradiční publikum mercedesů zvyklé, měl prokázat své kvality na slavném vysokorychlostním okruhu. 

Vrcholovému provedení 190 E 2,3-16 připravili před premiérou zkoušku v podobě pokusu o rychlostní rekord na vzdálenost 50 tisíc kilometrů. Test dopadl na výbornou. Mezi 11. a 21. srpnem k tomu potřebovali 201 hodin, 39 minut a 43 sekund. Tedy necelých osm a půl dne. Nardò obletěly dva mercedesy (třetí se kvůli závadě na rozdělovači zdržel tři hodiny v boxech) průměrem 247 kilometrů v hodině. Což je víc, než udávaná maximálka sériového provedení. 

Slavný mercedes překonává ještě několik dalších rekordů. Model 190 E 2,3-16 se stává nejrychlejším sériovým vozem i na vzdálenosti 25 tisíc kilometrů, 25 tisíc mil a zaznamená i dalších devět rekordů ve své třídě. 

Auta byla odlišená barevnými terči v barvách italské vlajky na zadním okně (červený, zelený, bílý). Do rekordní jízdy odstartovala mercedesí letka 13. srpna ráno pod dohledem 102 komisařů FIA. Za volantem každého z vozů se střídalo šest pilotů, kteří měli na každé dvanáctikilometrové kolo kolem tří minut a pěti sekund. Každé dvě a půl hodiny auto zamířilo do boxů na dvacetisekundovou zastávku na doplnění paliva a výměnu za volantem.

Až na několik drobných úprav odpovídal model 190E sériové verzi, která byla o...

V té době se model 190 prodává už téměř rok, ale automobilová veřejnost vrcholovou verzi 190 E ještě nezná. Právě testování v Nardò mělo být poslední zkoušku technologické vyspělosti nového provedení, které bylo pak o čtyři týdny později představeno na autosalonu ve Frankfurtu. Technicky a vizuálně byly vozy z Nardò téměř identické s plánovanou sériovou verzí, lišily se jen v drobných detailech.

Pětistupňová manuální převodovka měla být podle tvrzení automobilky sériová. Podle neoficiálních zdrojů však dostala delší pátý převodový stupeň a měla vymontovanou zpátečku. Řízení přišlo o posilovač, který na naklopeném okruhu, kde se jede pořád rovně, nebyl potřeba. O 15 milimetrů snížili technici podvozek.

Pokoření rekordu mělo zákazníkům představit spolehlivost nově připravované...

Se sériovou výrobou byl shodný také chladič, ale pro testování byl vyjmutý ventilátor, protože normální nápor větru při vysokých dosahovaných rychlostech vytvářel dostatečný proud vzduchu. Před chladič byl navíc umístěný rychle z místa řidiče ovladatelný kryt, který byl potřeba pro udržení motoru v optimální teplotě při jízdách v chladné noci. Pro ochranu před hmyzem a vylepšení aerodynamiky dostal ještě chladič a světlomety plastové krytky. Původní 70litrovou nádrž nahradila stošedesátilitrová.

Fotogalerie

Kruhovou dráhu o průměru čtyři kilometry u italského městečka Nardò dnes vlastní Porsche. Měří 12,64026 kilometru a v době překonání rekordu panovala na trati až čtyřicetistupňová vedra. I přesto nezaznamenal 2,3litrový šestnáctiventilový čtyřválec (M102) vyvinutý Cosworthem s výkonem 136 kW výraznější problém.

Maximální rychlost modelu dosahovala 230 km/hod, speciály na Nardu však uháněly až dvěstěpadesátkou. Nejvíc k tomu pomohly úpravy vylepšující aerodynamiku. Spotřeba činila při téměř konstantních šesti tisících otáčkách za minutu více než 22 litrů na 100 kilometrů.

Pro rekordní jízdu bylo vstřikování Bosch K-Jetronic a zapalování přizpůsobeno pro trvale vysoké zatížení a vysoké otáčky motoru.

Každých osm a půl tisíce kilometrů se měnily zadní gumy, přední vydržely dvojnásobek. Výměna kol trvala pět minut a během nich mechanici vyměnili také olej, filtry a seřídili ventilové vůle. Za padesátitisícový test auto stavělo 243krát.

Testování na okruhu v Nardò nebylo pro Mercedes žádnou neznámou. Automobilka na něm testovala už například v roce 1976,1978 a 1979 několik verzí dieselové i benzinové verze modelu C111, s nímž překonala dva platné světové rekordy.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...



Najdete na iDNES.cz