Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rekordní jízda na ledu: vede Audi s Nokianem, o necelý kilometr

aktualizováno 
Chodit se po tom bezpečně nedá a tihle blázni tam jezdí třístovkou. Bentley a Audi se na ledu dokonce nahánějí, kdo bude rychlejší. Na zamrzlém Botnickém zálivu u pobřeží Finska to vře, i když je pod nulou.

Překonání rychlostního rekordu na ledě | foto: Nokian Tyres

Po ledě se prohání nadupaná auta a snaží se trhnout rychlostní rekord. Nedávno se vedení ujal Bentley na pneumatikách Pirelli. Ale rekord jim moc dlouho nevydržel, konkrétně jen do března.

Kabriolet Bentley Continental Supersports na pneumatikách Pirelli SottoZero II držel rekord jen několik týdnů. Pravděpodobně se tak ani nedočká avizovaného zápisu do Guinessovy knihy rekordů.

Telefony a gumy

Překonání rychlostního rekordu na ledě

Nokian patřil pod koncern Nokia, známý především výrobou mobilů, do roku 2003. Od té doby je největším akcionářem Bridgestone.

Bentley řídil, respektive se s ním po ledě řítil, známý rallyový jezdec Juha Kankkunen. Únorový rychlostní rekord měl hodnotu 330,695 kilometrů za hodinu. A ty tisíciny sekundy vůbec nejsou bezvýznamný údaj.

Nový rekord má totiž hodnotu 331,610 kilometrů za hodinu. Rozdíl je tak jen necelý kilometr za hodinu, což není mnoho. Novým držitelem a adeptem na zápis do knihy rekordů je Audi a Nokian.

Konkrétně Audi RS6 a pneumatiky Nokian s nevyslovitelným označením Hakkapeliitta 7. Dodejme, že pneumatiky měly rozměr 255/35 R20 a byly opatřeny hřeby.

Jak překonat rekord

Po zálivu se s audinou rozjel zkušební jezdec Nokianu Janne Laitinen, který z titulu své práce a svého zaměstnavatele jistě bude mít s jízdou na ledu dostatek zkušeností.

Rekordní rychlost byla průměrem dvou jízd na kilometrovém měřeném úseku, jak se při pokusech o překonání rekordů požaduje. Pro zapsání do Guinessovy knihy je potřeba dodržet i další pravidla. Povrch trati musí být přírodní a nikterak upravený, do měřeného úseku se startuje letmo a na obě jízdy je stanoven časový limit jedné hodiny.

Vítězný tým má šanci, že rekord udrží do příští zimy. Jaro se blíží a pro rekordní jízdy zjevně oblíbený Botnický záliv brzo roztaje. Audi s Nokianem tak mají šanci, že se jim oproti Bentley s Pirelli rekordní zápis do Guinessovy knihy rekordů podaří.

Nokiany z Nokie

Pneumatiky značky Nokian mají poměrně dlouhou tradici. Továrna na gumové výrobky byla ve Finsku založena už na konci devatenáctého století, do města s příznačným jménem Nokia se přestěhovala v roce 1904. Automobilové pneumatiky produkuje od roku 1932 a o dva roky později už vyráběla zimní pneumatiky pro nákladní auta. V roce 1936 se pak zrodila legendární zimní pneumatika Hakkapeliitta (názvu se značka drží stále). 

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz