Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S formulí do provozu: BAC Mono vystřelí na stovku pod tři sekundy

aktualizováno 
Vypadá jako formule, jezdí jako formule a stojí jako běžný luxusní sporťák. Mono je navíc schválené pro běžný silniční provoz, a tak se s ním můžete prohánět třeba po dálnici D1. Pojedete ale sami, do auta se vejde jen řidič.

BAC Mono | foto: BAC

Po dvoumístných silničních formulích Ariel Atom a KTM X-Bow je tu opravdová jednomístná formule schválená pro silniční provoz. Vyrábí ji britská společnost BAC (Briggs Automotive Company) a jmenuje se jednoduše Mono.

Firmě se téměř dokonale podařilo převést koncept závodní formule do podoby auta pro běžný silniční provoz. Design je velmi povedený včetně integrovaných předních blatníků na jedné straně a ultimativního formulového profilu na straně druhé.

Zpředu tak téměř čtyřmetrové mono vypadá jako sportovní auto, zezadu jako opravdová formule s částečně odhaleným motorem. Aby výrobce splnil podmínky schválení pro silniční provoz, má auto světla a blatníky i na zadních kolech, ale třeba klasické nárazníky chybí.

O pohon se stará 2,3litrový motor Cosworth s na první pohled nepříliš oslnivým výkonem 280 koní a točivým momentem 280 Nm. Jenže kouzlo této formule tkví v poměru výkonu a hmotnosti. Ta je extrémně nízká, auto váží jen 540 kilogramů. A díky tomu má auto poměr výkonu k hmotnosti 518 koní na tunu.

BAC Mono

Pro porovnání, například kupé BMW M3 má 254 koní na tunu hmotnosti. Proto nepřekvapí, že se výrobce chlubí maximální rychlostí 274 kilometrů za hodinu a na stovku mono zrychlí pod tři sekundy.

Výrobce udává, že podle specifikace formule 3 použil šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland a diferenciál s omezenou svorností. Otevřená karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a poměr hmotnosti na nápravy se podařilo naladit v poměru 48 procent na přední a 52 na zadní. Zavěšení dodala firma Sachs a brzdy AP Racing. Kola OZ pak obouvají sedmnáctipalcové pneumatiky Kumho.

Na aerodynamice spolupracovala firma se stuttgartskou univerzitou a přímo ve firmě dělají lidé s velkými zkušenostmi z automobilového průmyslu. Zakladatel Neill Briggs pracoval u Bentleye a Fordu, kde měl na starost vývoj sportovního Focusu RS. Jeho bratr Ian zase působil jako designér pro Porsche a Mercedes.

Bratři Briggsové mají plány poměrně optimistické, chtějí ročně vyrábět 50 až 100 silničních formulí. Základní cenu auta stanovili v přepočtu na 2,25 milionu korun, což je zhruba stejně jako za prémiová kupé německých značek.

Autoři:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.