BAC Mono

BAC Mono | foto: BAC

S formulí do provozu: BAC Mono vystřelí na stovku pod tři sekundy

  • 50
Vypadá jako formule, jezdí jako formule a stojí jako běžný luxusní sporťák. Mono je navíc schválené pro běžný silniční provoz, a tak se s ním můžete prohánět třeba po dálnici D1. Pojedete ale sami, do auta se vejde jen řidič.

Po dvoumístných silničních formulích Ariel Atom a KTM X-Bow je tu opravdová jednomístná formule schválená pro silniční provoz. Vyrábí ji britská společnost BAC (Briggs Automotive Company) a jmenuje se jednoduše Mono.

Firmě se téměř dokonale podařilo převést koncept závodní formule do podoby auta pro běžný silniční provoz. Design je velmi povedený včetně integrovaných předních blatníků na jedné straně a ultimativního formulového profilu na straně druhé.

Zpředu tak téměř čtyřmetrové mono vypadá jako sportovní auto, zezadu jako opravdová formule s částečně odhaleným motorem. Aby výrobce splnil podmínky schválení pro silniční provoz, má auto světla a blatníky i na zadních kolech, ale třeba klasické nárazníky chybí.

O pohon se stará 2,3litrový motor Cosworth s na první pohled nepříliš oslnivým výkonem 280 koní a točivým momentem 280 Nm. Jenže kouzlo této formule tkví v poměru výkonu a hmotnosti. Ta je extrémně nízká, auto váží jen 540 kilogramů. A díky tomu má auto poměr výkonu k hmotnosti 518 koní na tunu.

BAC Mono

Pro porovnání, například kupé BMW M3 má 254 koní na tunu hmotnosti. Proto nepřekvapí, že se výrobce chlubí maximální rychlostí 274 kilometrů za hodinu a na stovku mono zrychlí pod tři sekundy.

Výrobce udává, že podle specifikace formule 3 použil šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland a diferenciál s omezenou svorností. Otevřená karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a poměr hmotnosti na nápravy se podařilo naladit v poměru 48 procent na přední a 52 na zadní. Zavěšení dodala firma Sachs a brzdy AP Racing. Kola OZ pak obouvají sedmnáctipalcové pneumatiky Kumho.

Na aerodynamice spolupracovala firma se stuttgartskou univerzitou a přímo ve firmě dělají lidé s velkými zkušenostmi z automobilového průmyslu. Zakladatel Neill Briggs pracoval u Bentleye a Fordu, kde měl na starost vývoj sportovního Focusu RS. Jeho bratr Ian zase působil jako designér pro Porsche a Mercedes.

Bratři Briggsové mají plány poměrně optimistické, chtějí ročně vyrábět 50 až 100 silničních formulí. Základní cenu auta stanovili v přepočtu na 2,25 milionu korun, což je zhruba stejně jako za prémiová kupé německých značek.