Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S hadraplánem pouští i Aljaškou

aktualizováno 
Drandí si to krajinou, když najednou se za ním rozjede policejní auto. Zbystří, zpomalí a rychle vzpomíná, zda cestou neudělal nějaký dopravní přestupek. Když k němu ale policisté přistoupili, jen zdvořile pozdravili a poprosili, zda by se s ním nemohli vyfotit. To je jedna z mnoha úsměvných historek, které zažívá Miroslav Mondri při svém putování po Čechách i Evropě.

Evropa mu je malá Miroslav Mondri už dojel se svým Velorexem do Afriky a chystá se s ním i na Aljašku | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Jezdí totiž Velorexem nebo také hadrákem, zkrátka motorovou tříkolkou s plátěnou střechou tolik známou z filmu Vrchní prchni.

"Zhruba před osmi lety jsem se do Velorexu zamiloval, byla to láska na první pohled," vzpomíná. Co tomu říká jeho přítelkyně? Nežárlí, seznámili se totiž na velorexovém srazu, proto je jejich náklonnost k tomuto vozítku vzájemná.

Miroslav Mondri pracoval před osmi lety v penzionu v Krušných horách, kde byli shodou okolností ubytovaní holandští velorexáři. Když ta jejich vozítka viděl zblízka, řekl si: To chci taky. A do čtrnácti dnů ho měl v garáži.

"Vždy jsem jezdíval rád na trempy. Ale už mi není 20 let, proto bude toto vozítko pohodlnější a hezčí," uvažoval tehdy.
Sám se ho naučil o svého krasavce opečovávat. "Je to pár trubek a většina součástek je z Jawy, proto není problém sehnat náhradní díly. Záleží na šikovných ručičkách. 300 dnů pracujeme v garážích a 65 dní jezdíme," říká Miroslav Mondri.

Po absolvování několika srazů Velorexů dal Miroslav Mondri z Ostrova dohromady partu nadšenců na Karlovarsku a založil Klub 3 AČR - automotoklub České republiky. Již sedmým rokem pořádá srazy v Krušných horách a okolí. Většina nadšenců se snaží zachovat své veterány v originálním stavu, tedy s původními motory.

Je Velorex autem pohodlným? Podle slov Miroslava Mondriho z hlediska šoféra rozhodně ne. Na dnešní silnice není "hadrák" zrovna ideální. Když dorazí do cíle, první, co udělá, je, že si protáhne záda o rozmlácenou zadnici. Nedokáže si představit, jak to mohlo být původně vozítko určené pro invalidy. I když logiku to mělo, bylo levné, stálo jen 18 000 korun a díky lehké konstrukci se v něm mohly dělat úpravy podle potřeby každému šité na míru.

Spíš než o pohodlí jde ale majitelům Velorexů o naplnění jejich životního stylu a také o svezení, při němž člověk nespěchá a naopak se může kochat krajinou.

Nejdále byl Mondri se svým Velorexem a partou dalších tří posádek v Africe. "Jeli jsme po vlastní ose do Itálie, trajektem přes moře do Tunisu, kde jsme ještě najeli dalších asi 4500 kilometrů bez závad," zhodnotil hrdě svou poslední velkou cestu a hned přidal další ještě odvážnější plán. V roce 2013 se chystá projet s hadraplánem Aljašku.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.