Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S jarem potřebuje auto aspoň základní péči

  21:37aktualizováno  21:37
Existují dva motoristické extrémy. Řidiči, kteří jsou doslova otroky svých automobilů a poskytují jim až přehnanou péči a na druhou stranu majitelé, kteří autu věnují pozornost jen když potřebuje doplnit palivo.

Pravdou však je, že vozy potřebují se změnou sezony ze zimní na letní alespoň základní péči. To u těch novějších, jinak platí, že čím starší plechový miláček, tím musí být péče důkladnější.

Po zimě je třeba rozhodně zaměnit zimní obutí auta za letní, nechat vůz důkladně omýt, zejména podvozek, zkontrolovat provozní kapaliny, tedy brzdovou a chladicí a olej v motoru. U pravidelně servisovaných vozů stačí nahlédnout do servisní knížky, aby řidič zjistil, zda neuplynuly příslušné intervaly předepsané pro výměnu brzdové kapaliny (tři roky), chladicí kapaliny (dva roky) a oleje (buď po ujetí maximálního přípustného počtu kilometrů, nebo zpravidla po roce).

Technici ze autoservisů, které se věnují starším vozům svým zákazníkům radí, aby si po zimě našli čas a na suché, málo frekventované silnici si auto v klidu vyzkoušeli. Dobré je chvilku se soustředit na volant, zda se nechvěje, zda odpovídajícím způsobem reaguje na pohyb rukou při zatáčení. Pak je třeba se zaposlouchat do zvuků, které auto při jízdě vydává. Pokud někde něco klepe, fouká, motor je hlasitější, než je zdrávo nebo má nepravidelný chod, měla by následovat návštěva servisu. Kromě toho by řidiči neměli zapomínat na klínový řemen. Jeho životnost  je přibližně osmdesát tisíc kilometrů a čas od času je třeba zkontrolovat jeho napnutí. Škody, které mohou po zanedbání této zdánlivé maličkosti nastat, jdou pak často do desetitisícových částek.

Je užitečné vědět, že za řidiče a majitele aut, kteří technice buď nerozumějí, nebo si s ní nechtějí zatěžovat hlavu, tyto jarní úkony obvykle udělají ve značkových autoservisech u autosalonů prodávajících nové vozy. Ty, aby přitáhly potenciální kupce novinek, nabízejí jarní prohlídky automobilů za velmi výhodné ceny. Autoservisy však už budou požadovat zaplacení veškerého dodaného materiálu do kontrolovaného auta, včetně například kapaliny do nádržky ostřikovačů.

Seznam úkonů takovéto jarní prohlídky v  například  autorizovaných autoservisech značky Škoda obsahuje za 99 korun tyto položky: kontrola funkce ostřikovačů, kontrola funkce stěračů, kontrola množství chladicí kapaliny, kontrola stavu akumulátorů, očištění a konzervace pólových vývodů, kontrola množství motorového oleje, kontrola stavu a nahuštění pneumatik. Dále případnou výměnu zimních pneumatik za letní, kontrolu funkce osvětlení, seřízení světlometů, kontrolu ošetření pryžových těsnění dveří a zavazadlového prostoru, kontrolu množství brzdové kapaliny, kontrolu účinnosti brzdového systému, promazání závěsů a zámků dveří, kontrolu podvozku a zkušební jízdu s kontrolou funkcí topení, řízení, řazení, spojky, volného chodu a činnosti nožní a ruční brzdy.

Přesto si stále většina řidičů dělá základní úkony na autech sama. K jarním činnostem u automobilu by měla patřit i výměna pryžových lišt stěračů. To se má dělat dvakrát ročně a výhodné je zařadit si to do seznamu činností před zimou a na jaře. Pokud stěrače nefungují dobře ani s novou gumičkou, je nutno (zhruba jednou za dva roky) vyměnit celou stírací lištu. Zkontrolujte i činnost ostřikovačů.

Samozřejmostí je kontrola funkce všech světel a blikačů a také povinné výbavy auta. Pokud jste auto používali celou zimu a nenašli jste dost sil na mytí a luxování interiéru v zimních dnech, je vhodné si pro to vyšetřit chvilku právě teď. Máte-li dvorek a dostatečně dlouhou přívodní šňůru k vysavači, zvládnete jistě úklid vnitřku auta sami. Lepším řešením než je návštěva tradiční kartáčové myčky je využití služeb firem, které nabízejí ruční mytí tlakovou vodou. Pokud takovou službu nikdo ve vašem blízkém okolí nenabízí, zajeďte alespoň do takové myčky, která má program mytí spodku vozů. Tuto výpravu absolvujte co nejdříve poté, co skončí období jarních mrazíků a tudíž solení cest silničáři. V nížinách tato doba nastává pochopitelně dříve než v horském terénu. Pokud necháte sůl na podvozku působit dlouhou dobu, můžete si být jistí, že napáchá nějaké škody. Přinejmenším budete muset dříve měnit výfuk, ale agresivní posypový materiál se může podepsat i na stavu brzdových hadiček a dalších součástí automobilu.

Čemu určitě věnovat pozornost:

1. provozní kapaliny

po otevření kapoty je to určitě to první, co by vám mělo padnout do oka změřit výšku hladiny motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny, elektrolytu v akumulátoru
2. pneumatiky po výměně zimních pneu za letní je třeba zkontrolovat tlak v nezahřátých pneumatikách. Demontovaná kola před uložením omyjte vodou. I když je možno v tuzemsku jezdit s pneumatikou, u níž je minimální hloubka dezénu 1,6 milimetru, pro bezpečnou jízdu na mokré silnici odborníci doporučují s mini- málně tři milimetry vysokým vzorkem
3. kontrola čepů a řízení pokud si nejste jisti dobrým technickým stavem, určitě se domluvte na návštěvě u odborníka
4. kontrola míst... odkud by mohly případně unikat jednotlivé provozní kapaliny
5. kontrola činnosti světel seřízení je třeba nechat odborníkům
6. kontrola činnosti brzd leccos se dá poznat při zkušební jízdě. Autoservisy činnost brzd prověřují na válcích
7. mytí motoru při mytí, zvláště tlakovou vodou a za použití speciálních prostředků je třeba zakrýt igelitem choulostivé části, zejména rozdělovač, relé a elektroinstalaci
8. mytí karoserie a spodku dobré je nešetřit při koupi programu u pokladny. Odborníci doporučují nechat auto po mytí navoskovat. Po příjezdu domů zkontrolujte rýhy a další škody, které zima zanechala na laku. Šrámy můžete zaretušovat barvou z lakovací tužky s originálním odstínem od výrobce. Plastové, chromové a pryžové části se ošetřují speciálními přípravky, jichž je na trhu nepřeberné množství. Vždy je třeba dodržet návod k použití, proto se před nákupem přesvědčete, zda výrobek návod, nejlépe v češtině, vůbec obsahuje
9. Očista interiéru a zavazadlového prostoru pokud jdou demontovat koberce, vyklepejte je, nechte vyvětrat a proschnout. Gumové podlážky omyjte vodou se saponátem. Vyluxujte. Skla myjte i zevnitř, protože jak výpary z plastů, tak cigaretový kouř vytvářejí na sklech film, který zejména v noci značně omezuje viditelnost. Interiér čistěte shora dolů. Začněte tedy čalouněním stropu a skončete podlahou. Pokud používáte prostředky na čištění a ošetřování plastů, nenanášejte je nikdy na volant a další ovládací prvky vozu. Obsahují totiž olejové látky. Zkontrolujte, zda někudy dovnitř nezatéká
 

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 HEV  Hybrid
Ford Mondeo 2,0 HEV Hybrid

r.v. 2016, naj. 21 655 km, hybridní
629 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.