Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S motorkou poprvé na okruh. Na co se připravit

aktualizováno 
Jízda na motorce vám dá svobodu, adrenalin, ale nese s sebou i velké riziko dopravní nehody. Dobrá možnost, jak tomu předejít a zároveň zkusit, co se ve vás i vašem stroji ukrývá, je jízda na okruhu. Připravili jsme několik rad jak začít, kam jet a co pro okruhové ježdění vlastně potřebujete.

Jezdit nemusíte jen na supersportu, na okruh patří i klasický naháč. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.cz

Jak na okruh

Možností u nás bohužel není mnoho. Plnohodnotné okruhy máme pouze dva, v Mostě a v Brně, ale je tu možnost svezení i na menších tratích, kde nacvičíte hlavně správnou techniku zatáček v menších rychlostech. Takový okruh najdete třeba v Sosnové, Písku, nebo Vysokém Mýtě. Na těchto okruzích závodí malá auta, motokáry, minibiky, nebo třeba supermota.

Nezapomeňte na správné oblečení, kombinéza je na okruhu nutností.

Nezapomeňte na správné oblečení, kombinéza je na okruhu nutností.

Největším zážitkem je však rozhodně svezení na trati, která hostí závody mistrovství světa MotoGP a tu najdete jen v Brně. Brněnský okruh je široký, dlouhý a motorku tu můžete relativně bezpečně dostat na limit. Na rozdíl od běžných silnic má totiž okruh bezpečné únikové zóny vysypané jemným kamením (kačírkem) a v každé zatáčce je traťový komisař připraven pomoci v případě nehody.

Aby byla jízda na okruhu bezpečná, musí každý jezdec dodržovat základní bezpečnostní pravidla a bezpodmínečně uposlechnout pokynů traťových maršálů. Znát musíte alespoň základní vlajky. Žlutá upozorňuje na nebezpečí na trati. Pokud jí vidíte, zvolněte, nepředjíždějte a dávejte dobrý pozor na dění na okruhu. Modrá vlajka značí, že je za vámi rychlejší jezdec, kterému máte uvolnit cestu. V takovém případě je nejlepší pouze jet v přímém směru a nekličkovat. Červená vlajka pak znamená ukončení jízdy.

Jak se připravit

Pokud jedete na okruh poprvé, pravděpodobně vyrážíte se svou běžnou silniční motorkou. Kromě dobrého technického stavu, který by měl být samozřejmostí, potřebujete také mít dobré pneumatiky. Pro okruhové ježdění je pak lepší je trochu podhustit. Druhým nezbytným doplňkem je lepící páska, kterou před jízdami přelepíte světla, blinkry a zrcátka.

Před jízdou na okruhu přelepte vše, z čeho mohou být střepy.

Před jízdou na okruhu přelepte vše, z čeho mohou být střepy.

V případě nehody se tak na trať nedostanou nebezpečné střepy. Pokud okruhovému ježdění propadnete, je lepší postavit si motorku na okruh, vybavit ji laminátovými kapotami bez světel a dalšími doplňky.

Co na sebe

Na okruh rozhodně nemůžete vyrazit v džínách a mikině. Když pomineme vaši bezpečnost, na trať vás komisař stejně nepustí. Podmínkou většiny agentur a okruhů je jednodílná, nebo dvoudílná kožená kombinéza. Důležitý je samozřejmě i chránič páteře, kvalitní přilba, boty a rukavice.

S kým jezdit

Okruhy jako takové vypisují volné jízdy. Ale je lepší si vybrat některou z agentur, které pořádají ježdění na okruhu. Zpravidla rozdělí jezdce do výkonnostních skupin, a vy tak nemusíte být ve stresu z trénujících závodníků. Většina agentur navíc nabízí možnost jízdy pod vedením instruktora nebo i možnost účasti v amatérském závodě.

Cena za 20 minut jízdy se pak pohybuje v rozmezí mezi 400 až 1 000 korun podle okruhu a typu jízd. Některé značky také pořádají své okruhové dny, na kterých si na okruhu můžete půjčit některou z novinek. Letos můžete například navštívit BMW RR dny, Ducati den, nebo Kawasaki den.

Odpovědnost

Závodní okruh je uzavřená trať, na kterou se nevztahují pravidla silničního provozu. Jízdy podstupujete na vlastní nebezpečí a zpravidla zde neplatí ani havarijní pojištění motorky.

Fotogalerie

Pokud někdo vedle vás spadne a narazí do vás, rozhodně po něm nemůžete chtít náhradu škody, samozřejmě to platí i naopak. Před vjezdem na okruh také podepisujete srozumění s pravidly, které na okruhu platí. Stále je zde ale podstatně menší riziko, než na běžné silnici.

Jízda na okruhu naučí jezdce poznat limity svého stroje, naučí ovládat motorku v extrémních situacích a získáte zde větší jistotu v řízení. A třeba v sobě objevíte i nějaký ten závodnický talent.

Autoři:


Nejčtenější

SUV z Kvasin mají speciální tajnou funkci, neví o ní ani Škodovka

Škdoa Karoq

Slovenský čtenář iDNES.cz náhodou odhalil originální funkci svého Seatu Ateca. Auto s takzvaným virtuálním pedálem,...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

Bouračky v zahraničí jsou o dost dražší, zkontrolujte si pojistku

Ilustrační snímek

Češi způsobili v roce 2017 v cizině při dopravních nehodách téměř 3800 škod za 340 milionů Kč, zatímco o rok dříve to...

Autofotka týdne: Amerika prozrazuje, jaká bude evropská Toyota Auris

Toyota Corolla Hatchback pro trh v USA

Nový Auris se v Evropě ukázal jen v předpremiéře. Plnohodnotné představení Toyota pro novou generaci hatchbacku...

Najdete na iDNES.cz