Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S Novým rokem nové poplatky: až deset tisíc za převod auta

  12:25aktualizováno  12:25
Od ledna zaplatí kupci starých ojetých aut novou "ekologickou daň". K přihlášení staré škodovky, kterou dostanete v hospodě "za metr piv", bude potřeba až 10 tisíc korun.

Nový poplatek za převod Škody Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu | foto: Škoda Auto

Deset, pět a tři tisíce korun. Tolik si připočtěte k ceně za staré auto, které si po Novém roce pořídíte.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Na nové poplatky z převodu ojetin se ptejte ve středu 19. listopadu od 10:00 hodin odborníka ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého. - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Novinka se nejvíc dotkne majitelů starých aut, která jsou na silnicích v Česku nejčastější. To znamená felicií, favoritů, "stodvacítek" a "stopětek".

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Jedinou dobrou zprávou pro motoristy je alespoň fakt, že ekologická daň se při přehlášení auta bude platit jen jednou. "Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu Favorit, pět tisíc korun zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude. To samé platí i při dovozu staré ojetiny z ciziny. U těch se také platí jen za první přihlášení v Česku," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

Hlavním cílem zavedení nového poplatku bylo zabránit dovozu starých ojetin, které znečišťují životní prostředí. Jenže kvůli poplatku za ojetiny ze zahraničí musel být zaveden i poplatek za stejně stará auta v Česku. "Museli jsme tím vyhovět požadavkům Evropské unie. Kdyby se vybíralo jen za registraci auta z dovozu, bylo by to evropskými úředníky považováno za diskriminační vůči ostatním zemím,“ vysvětluje Zimmermannová.

Zbytečné jsou podle mluvčího sítě autobazarů AAA Auto Milana Smutného zřejmě obavy, že vzroste cena aut, která se registračním poplatkům těsně vyhnou – tedy těch s rokem výroby 2001, 2002 a 2003. "Nečekám, že by tomu tak bylo. Spíš to tipuji na mírný pokles," říká.

Bez obav z placení mohou být noví majitelé motocyklů a veteránů. Poplatek se totiž vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká a stará auta s veteránskými značkami jsou vedena v registru historických vozidel.

Kdo čeká, že výnosy z nové "daně" půjdou například do staveb a oprav silnic, je na omylu. "Poplatky budou přesunuty do Státního fondu životního prostředí, z něhož se financují ekologické projekty," vysvětluje Jarmila Zimmermannová.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak zjistím, do jaké skupiny můj vůz spadá? Vše o nových poplatcích za převod ojetin najdete v zítřejší příloze Auto MF DNES.

.
Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara

Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po...

Najdete na iDNES.cz