Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S Novým rokem nové poplatky: až deset tisíc za převod auta

  12:25aktualizováno  12:25
Od ledna zaplatí kupci starých ojetých aut novou "ekologickou daň". K přihlášení staré škodovky, kterou dostanete v hospodě "za metr piv", bude potřeba až 10 tisíc korun.

Nový poplatek za převod Škody Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu | foto: Škoda Auto

Deset, pět a tři tisíce korun. Tolik si připočtěte k ceně za staré auto, které si po Novém roce pořídíte.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Na nové poplatky z převodu ojetin se ptejte ve středu 19. listopadu od 10:00 hodin odborníka ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého. - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Novinka se nejvíc dotkne majitelů starých aut, která jsou na silnicích v Česku nejčastější. To znamená felicií, favoritů, "stodvacítek" a "stopětek".

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Jedinou dobrou zprávou pro motoristy je alespoň fakt, že ekologická daň se při přehlášení auta bude platit jen jednou. "Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu Favorit, pět tisíc korun zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude. To samé platí i při dovozu staré ojetiny z ciziny. U těch se také platí jen za první přihlášení v Česku," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

Hlavním cílem zavedení nového poplatku bylo zabránit dovozu starých ojetin, které znečišťují životní prostředí. Jenže kvůli poplatku za ojetiny ze zahraničí musel být zaveden i poplatek za stejně stará auta v Česku. "Museli jsme tím vyhovět požadavkům Evropské unie. Kdyby se vybíralo jen za registraci auta z dovozu, bylo by to evropskými úředníky považováno za diskriminační vůči ostatním zemím,“ vysvětluje Zimmermannová.

Zbytečné jsou podle mluvčího sítě autobazarů AAA Auto Milana Smutného zřejmě obavy, že vzroste cena aut, která se registračním poplatkům těsně vyhnou – tedy těch s rokem výroby 2001, 2002 a 2003. "Nečekám, že by tomu tak bylo. Spíš to tipuji na mírný pokles," říká.

Bez obav z placení mohou být noví majitelé motocyklů a veteránů. Poplatek se totiž vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká a stará auta s veteránskými značkami jsou vedena v registru historických vozidel.

Kdo čeká, že výnosy z nové "daně" půjdou například do staveb a oprav silnic, je na omylu. "Poplatky budou přesunuty do Státního fondu životního prostředí, z něhož se financují ekologické projekty," vysvětluje Jarmila Zimmermannová.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak zjistím, do jaké skupiny můj vůz spadá? Vše o nových poplatcích za převod ojetin najdete v zítřejší příloze Auto MF DNES.

.
Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.