Nový poplatek za převod Škody  Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu

Nový poplatek za převod Škody Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu | foto: Škoda Auto

S Novým rokem nové poplatky: až deset tisíc za převod auta

  • 206
Od ledna zaplatí kupci starých ojetých aut novou "ekologickou daň". K přihlášení staré škodovky, kterou dostanete v hospodě "za metr piv", bude potřeba až 10 tisíc korun.

Deset, pět a tři tisíce korun. Tolik si připočtěte k ceně za staré auto, které si po Novém roce pořídíte.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Na nové poplatky z převodu ojetin se ptejte ve středu 19. listopadu od 10:00 hodin odborníka ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého. - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Novinka se nejvíc dotkne majitelů starých aut, která jsou na silnicích v Česku nejčastější. To znamená felicií, favoritů, "stodvacítek" a "stopětek".

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Jedinou dobrou zprávou pro motoristy je alespoň fakt, že ekologická daň se při přehlášení auta bude platit jen jednou. "Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu Favorit, pět tisíc korun zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude. To samé platí i při dovozu staré ojetiny z ciziny. U těch se také platí jen za první přihlášení v Česku," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

Hlavním cílem zavedení nového poplatku bylo zabránit dovozu starých ojetin, které znečišťují životní prostředí. Jenže kvůli poplatku za ojetiny ze zahraničí musel být zaveden i poplatek za stejně stará auta v Česku. "Museli jsme tím vyhovět požadavkům Evropské unie. Kdyby se vybíralo jen za registraci auta z dovozu, bylo by to evropskými úředníky považováno za diskriminační vůči ostatním zemím,“ vysvětluje Zimmermannová.

Zbytečné jsou podle mluvčího sítě autobazarů AAA Auto Milana Smutného zřejmě obavy, že vzroste cena aut, která se registračním poplatkům těsně vyhnou – tedy těch s rokem výroby 2001, 2002 a 2003. "Nečekám, že by tomu tak bylo. Spíš to tipuji na mírný pokles," říká.

Bez obav z placení mohou být noví majitelé motocyklů a veteránů. Poplatek se totiž vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká a stará auta s veteránskými značkami jsou vedena v registru historických vozidel.

Kdo čeká, že výnosy z nové "daně" půjdou například do staveb a oprav silnic, je na omylu. "Poplatky budou přesunuty do Státního fondu životního prostředí, z něhož se financují ekologické projekty," vysvětluje Jarmila Zimmermannová.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak zjistím, do jaké skupiny můj vůz spadá? Vše o nových poplatcích za převod ojetin najdete v zítřejší příloze Auto MF DNES.

.
,