Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S příchodem zimy je nejvyšší čas ubrat plyn

  10:58aktualizováno  10:58
- Zima jako každý rok touto dobou překvapuje stovky řidičů. Než si stačí uvědomit, že jedou moc rychle, točí se v nezvladatelném smyku a sjíždějí ze zledovatělé silnice do příkopu.
Na tom, že vina je na řidičích, kteří nesundali včas nohu z plynu, se shodují i ti, kteří mají nebo měli rychlou jízdu v popisu práce. "Mám docela kvalitní auto s dobrými zimními gumami, přesto jezdím v zimě pomalu, protože vím, co se může stát. A klidně mě předjíždějí auta na letních pneumatikách, přičemž jejich řidiči si očividně dělají legraci z mé pomalé jízdy," říká bývalý závodník Jiří Patera, nyní majitel školy bezpečné jízdy. Že vždy nestačí ani technicky vyspělé auto, dokazuje jeho kolega z oboru řidičských škol, stále ještě aktivní závodník Jiří Mičánek. "Důležitější než ABS a jiné systémy je předvídavost a opatrnost. Zbytečně rychle se jezdí třeba na mostech, kde námraza vzniká nejrychleji."
Jak zvládnout jízdu na klouzavé silnici, radí další úspěšný závodník Otakar Krámský. "Skalní zásada - jakákoliv prudká změna pohybu na zasněžené nebo zledovatělé silnici je špatná." To se týká zejména náhlého odbočení nebo brzdění. "Jednoduše si to lze představit na chůzi člověka. Najednou si vzpomene, že chce něco koupit v obchodě, prudce změní směr a na zledovatělém chodníku uklouzne," popisuje fyzikální zákony Otakar Krámský. "Podobně se chová i rychlé auto v namrzlé zatáčce. Když už řidič cítí, že auto ztrácí kontakt s vozovkou, nedoporučuji ani brzdit, ani přidávat. Hlavní je vyšlápnout spojku, aby motor dál neroztáčel kola a aby nezhasl. A pak nezbývá než čekat, až se obnoví kontakt mezi koly a silnicí a auto bude možné zase řídit."
Názory na amatérský "zimní trénink" na volném parkovišti se mezi závodníky liší. "Vyplatí se to, ale řidič nesmí zapomínat, že na neuježděném parkovišti jsou podmínky jiné než na silnici, po které jezdí auto za autem," míní Otakar Krámský. Na takový trénink moc nevěří Jiří Patera. "Chybí tam učitel, který řidiči řekne, co dělá dobře a co špatně. I od absolventů mé školy bezpečné jízdy vím, že se trénink na parkovišti většinou zvrhne k otáčení na ruční brzdu, což je pak v provozu málo platné."
Ačkoliv již před několika týdny poklesly teploty poprvé pod nulu, mnoho řidičů se stále prohání na letních pneumatikách. "Ne nula stupňů, ale šest až sedm stupňů nad nulou je zlomových pro letní pneumatiky," tvrdí Jiří Patera. "Při nižších teplotách se letní gumy špatně prohřívají, a když napadne sníh, chybí jim to základní - auto nezatočí a nezabrzdí."
Pokud řidič se svým vozem jezdí i v zimě na letních pneumatikách, dá se říci, že je to jeho věc. Zarážející však je situace v některých firmách, které se rozhodly ušetřit právě na zimním obutí. "Nedávno jsem nastoupil u jedné pražské firmy jako obchodní zástupce, k čemuž samozřejmě patří i služební auto. Když jsem se zeptal, kdy dostanu zimní gumy, dozvěděl jsem se, že na ně nejsou peníze a že je dostanou jen ti, kteří jezdí za klienty do hor," říká řidič, který nechce ze strachu o práci jmenovat zaměstnavatele. "To by se v západní Evropě nemohlo stát. Jakmile se přiblíží zima, všichni automaticky přezouvají kola," říká Petr Zahraj, který prožil několik let v Německu.
Zima na cestách je hrozbou hlavně pro méně zkušené řidiče. "Já se s tím nějak vyrovnám, ale má přítelkyně teď podvědomě místo za volant sedá na místo spolujezdce," říká ostravský řidič Vlastimil Špalek.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.