Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S příchodem zimy je nejvyšší čas ubrat plyn

  10:58aktualizováno  10:58
- Zima jako každý rok touto dobou překvapuje stovky řidičů. Než si stačí uvědomit, že jedou moc rychle, točí se v nezvladatelném smyku a sjíždějí ze zledovatělé silnice do příkopu.
Na tom, že vina je na řidičích, kteří nesundali včas nohu z plynu, se shodují i ti, kteří mají nebo měli rychlou jízdu v popisu práce. "Mám docela kvalitní auto s dobrými zimními gumami, přesto jezdím v zimě pomalu, protože vím, co se může stát. A klidně mě předjíždějí auta na letních pneumatikách, přičemž jejich řidiči si očividně dělají legraci z mé pomalé jízdy," říká bývalý závodník Jiří Patera, nyní majitel školy bezpečné jízdy. Že vždy nestačí ani technicky vyspělé auto, dokazuje jeho kolega z oboru řidičských škol, stále ještě aktivní závodník Jiří Mičánek. "Důležitější než ABS a jiné systémy je předvídavost a opatrnost. Zbytečně rychle se jezdí třeba na mostech, kde námraza vzniká nejrychleji."
Jak zvládnout jízdu na klouzavé silnici, radí další úspěšný závodník Otakar Krámský. "Skalní zásada - jakákoliv prudká změna pohybu na zasněžené nebo zledovatělé silnici je špatná." To se týká zejména náhlého odbočení nebo brzdění. "Jednoduše si to lze představit na chůzi člověka. Najednou si vzpomene, že chce něco koupit v obchodě, prudce změní směr a na zledovatělém chodníku uklouzne," popisuje fyzikální zákony Otakar Krámský. "Podobně se chová i rychlé auto v namrzlé zatáčce. Když už řidič cítí, že auto ztrácí kontakt s vozovkou, nedoporučuji ani brzdit, ani přidávat. Hlavní je vyšlápnout spojku, aby motor dál neroztáčel kola a aby nezhasl. A pak nezbývá než čekat, až se obnoví kontakt mezi koly a silnicí a auto bude možné zase řídit."
Názory na amatérský "zimní trénink" na volném parkovišti se mezi závodníky liší. "Vyplatí se to, ale řidič nesmí zapomínat, že na neuježděném parkovišti jsou podmínky jiné než na silnici, po které jezdí auto za autem," míní Otakar Krámský. Na takový trénink moc nevěří Jiří Patera. "Chybí tam učitel, který řidiči řekne, co dělá dobře a co špatně. I od absolventů mé školy bezpečné jízdy vím, že se trénink na parkovišti většinou zvrhne k otáčení na ruční brzdu, což je pak v provozu málo platné."
Ačkoliv již před několika týdny poklesly teploty poprvé pod nulu, mnoho řidičů se stále prohání na letních pneumatikách. "Ne nula stupňů, ale šest až sedm stupňů nad nulou je zlomových pro letní pneumatiky," tvrdí Jiří Patera. "Při nižších teplotách se letní gumy špatně prohřívají, a když napadne sníh, chybí jim to základní - auto nezatočí a nezabrzdí."
Pokud řidič se svým vozem jezdí i v zimě na letních pneumatikách, dá se říci, že je to jeho věc. Zarážející však je situace v některých firmách, které se rozhodly ušetřit právě na zimním obutí. "Nedávno jsem nastoupil u jedné pražské firmy jako obchodní zástupce, k čemuž samozřejmě patří i služební auto. Když jsem se zeptal, kdy dostanu zimní gumy, dozvěděl jsem se, že na ně nejsou peníze a že je dostanou jen ti, kteří jezdí za klienty do hor," říká řidič, který nechce ze strachu o práci jmenovat zaměstnavatele. "To by se v západní Evropě nemohlo stát. Jakmile se přiblíží zima, všichni automaticky přezouvají kola," říká Petr Zahraj, který prožil několik let v Německu.
Zima na cestách je hrozbou hlavně pro méně zkušené řidiče. "Já se s tím nějak vyrovnám, ale má přítelkyně teď podvědomě místo za volant sedá na místo spolujezdce," říká ostravský řidič Vlastimil Špalek.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz