Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neverending story: Saab plánuje elektromobil, spíš ale přijde krach

aktualizováno 
Kdysi legendární a populární Saab živoří. Značka sice neumřela a v Číně a Švédsku opět prodává letitý model 9-3, na velký návrat to ale nevypadá. Novinkou je čistě elektrická verze modelu 9-3. Ani v jejím případě však není jisté, že se dostane do prodeje.

Saab 9-3 EV | foto: Nevs

Čínská společnost National Electric Vehicle Sweden (NEVS), která je majitelem švédského výrobce automobilů Saab, požádala ve Švédsku o soudní ochranu před věřiteli. Soud však dnes její žádost odmítl, což posílilo obavy ohledně budoucnosti podniku.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a nebaví vás chodit po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

NEVS chtěla pomocí ochrany před věřiteli získat čas na dokončení jednání o svém financování se dvěma velkými automobilkami. Podle soudu jsou však plány podniku na získání potřebných financí "vágní". Firma se proti rozhodnutí soudu hodlá odvolat.

NEVS předloni převzala většinu majetku zkrachovalé švédské automobilky Saab, včetně hlavního závodu v Trollhättanu. Začátkem loňského prosince obnovila výrobu, letos v květnu ji ale kvůli nedostatku peněz musela přerušit.

Někteří dodavatelé se nyní prostřednictvím švédských úřadů snaží vymoci peníze, které jim firma dluží. Soudní ochranou před věřiteli by NEVS chtěla zabránit nucenému prodeji svého majetku, který by zkomplikoval rozhovory o financování.

"Třístranná jednání se dvěma globálními výrobci aut stále pokračují, jsou však složitá a trvají déle, než jsme očekávali," uvedl prezident společnosti NEVS Mattias Bergman. "Potřebujeme více času na dokončení jednání a dosažení dohody," dodal.

NEVS neupřesnila, se kterými automobilkami o financování jedná. Podle švédských médií jde o indickou společnost Mahindra a čínskou firmu Dongfeng.

Švédský Saab v rukou Číňanů

Aktuálně sice Saab stále působí ve Švédsku, ale fakticky je to čínská firma. Většinovým vlastníkem je Kai Johan Jiang, což je čínsko-švédský podnikatel. Saab, respektive firmu Saab NEVS (National Electric Vehicle Sweden) vlastní přes svoji firmu NME Holdings. Dalším vlastníkem je čínské město Čching-tao (anglicky Qingdao), které by u nás mohli znát fanoušci piva, vyrábí se tam známá čínská značka Tsingtao. S auty to moc společného nemá.

Fotogalerie

Těžko tvrdit, že Saab žije, snad je po klinické smrti a investoři ho již odpojili z dýchacích přístrojů. Ale zdravý rozhodně není, zatím může stěží myslet na rehabilitaci.

V nabídce značky, a to jen ve Švédsku a Číně, je jediný model, a tím je letitý Saab 9-3. Tento model automobilka vyráběla dávno před bankrotem, představen byl v roce 2002 a tehdy se i začal vyrábět. Původně Saab nabízel sedan, kabriolet a kombi, dnes je v prodeji jen čtyřdveřový sedan. Auto prošlo za 12 let kariéry několika facelifty, svůj věk ale nezapře. Sice není ošklivé, Saab vždy dokázal dělat nadčasová auta, ale na aktuální konkurenci to už prostě nestačí. Přeci jen, auto pamatuje ještě majitele GM a tak technicky vychází ze starého Opelu Vectra, respektive obě auta využívala platformu GM Epsilon.

Pokud se již zákazník pro aktuální Saab rozhodne, má velmi jednoduchý výběr. Buď si koupí 9-3 s dvoulitrovým turbo motorem a nebo si koupí nějaké úplně jiné auto. Parametry motoru jsou dobré, poskytuje 162 kW a 350 Nm. Na výběr je šestistupňový manuál a automat. Auto zrychlí na stovku za 6,9 sekundy a dokáže se rozjet na 240 kilometrů za hodinu. Ve Švédsku stojí tento model 280 000 tamních korun, což je asi 850 000 českých korun. Pro porovnání, konkurenční a mnohem mladší Volvo S60 začíná na sumě 240 000 švédských korun, takže Saab se cenou rozhodně nepodbízí.

Pokud se plány vydaří, tak Saab bude mít pro zákazníky ještě jeden model 9-3. Čistě elektrická verze se jmenuje 9-3 EV a firma o ní mluví od roku 2012. Teď se dostalo na prototypy a je otázkou, kdy se dostane na sériová auta. 

Pravděpodobně to bude priorita značky, jak název firmy napovídá, elektromobily by měly být budoucností Saabu. A samotný majitel Kai Johan Jiang podniká v energetice.

Elektrický Saab, kterým se značka nově pochlubila, se vizuálně od běžné 9-3 neliší, prostě faceliftovaná dvanáct let stará 9-3. Detaily technického řešení si zatím výrobce schovává pod pokličkou. Jisté je to, že pod přední kapotou se ukrývá elektromotor s výkonem 100 kW. Baterie jsou umístěné pod podlahou, takže neomezují vnitřní prostor. Články jsou typu Li-ion, ale jakou mají kapacitu, to výrobce zatím neuvádí. Pochlubil se dojezdem na jedno nabití, auto by mělo ujet až 200 kilometrů. To není špatné, ale ani to není zázračná hodnota.

Danymické parametry elektrické 9-3 nejsou světoborné. Auto na stovku vyrazí za rovných 10 sekund a maximální rychlost je omezená na 120 kilometrů za hodinu. Důvodem je spotřeba energie při vyšších rychlostech, jinak by auto jistě dokázalo jet rychleji.

Budoucnost elektrické 9-3 a potažmo značky Saab je stále více než nejistá Poslední zprávy hovoří o tom, že finance se podařilo zajistit. Ale s ohledem na současný výrobní program to nemusí nic znamenat. Bez nového modelu Saab nepřežije.

Mladá ikona

Automobilku Saab vlastnil do roku 2010 americký koncern General Motors, který ji prodal nizozemské společnosti Swedish Automobile. V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům. Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou vyhlásil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku. Majetek Saabu pak za nezveřejněnou cenu získala společnost NEVS.

Saab vyráběl automobily od roku 1949 a součástí General Motors se stal v roce 1989. Od té doby ale byl téměř nepřetržitě ztrátový. I přesto, že Saab jako plnohodnotná automobilka fungoval přibližně šedesát let, což není porovnání s ostatními nijak oslnivé, vybudoval si výjimečnou image kultovní značky.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.