Neverending story: Saab plánuje elektromobil, spíš ale přijde krach

Kdysi legendární a populární Saab živoří. Značka sice neumřela a v Číně a Švédsku opět prodává letitý model 9-3, na velký návrat to ale nevypadá. Novinkou je čistě elektrická verze modelu 9-3. Ani v jejím případě však není jisté, že se dostane do prodeje.

Saab 9-3 EV | foto: Nevs

Čínská společnost National Electric Vehicle Sweden (NEVS), která je majitelem švédského výrobce automobilů Saab, požádala ve Švédsku o soudní ochranu před věřiteli. Soud však dnes její žádost odmítl, což posílilo obavy ohledně budoucnosti podniku.

NEVS chtěla pomocí ochrany před věřiteli získat čas na dokončení jednání o svém financování se dvěma velkými automobilkami. Podle soudu jsou však plány podniku na získání potřebných financí "vágní". Firma se proti rozhodnutí soudu hodlá odvolat.

NEVS předloni převzala většinu majetku zkrachovalé švédské automobilky Saab, včetně hlavního závodu v Trollhättanu. Začátkem loňského prosince obnovila výrobu, letos v květnu ji ale kvůli nedostatku peněz musela přerušit.

Někteří dodavatelé se nyní prostřednictvím švédských úřadů snaží vymoci peníze, které jim firma dluží. Soudní ochranou před věřiteli by NEVS chtěla zabránit nucenému prodeji svého majetku, který by zkomplikoval rozhovory o financování.

"Třístranná jednání se dvěma globálními výrobci aut stále pokračují, jsou však složitá a trvají déle, než jsme očekávali," uvedl prezident společnosti NEVS Mattias Bergman. "Potřebujeme více času na dokončení jednání a dosažení dohody," dodal.

NEVS neupřesnila, se kterými automobilkami o financování jedná. Podle švédských médií jde o indickou společnost Mahindra a čínskou firmu Dongfeng.

Švédský Saab v rukou Číňanů

Aktuálně sice Saab stále působí ve Švédsku, ale fakticky je to čínská firma. Většinovým vlastníkem je Kai Johan Jiang, což je čínsko-švédský podnikatel. Saab, respektive firmu Saab NEVS (National Electric Vehicle Sweden) vlastní přes svoji firmu NME Holdings. Dalším vlastníkem je čínské město Čching-tao (anglicky Qingdao), které by u nás mohli znát fanoušci piva, vyrábí se tam známá čínská značka Tsingtao. S auty to moc společného nemá.

Těžko tvrdit, že Saab žije, snad je po klinické smrti a investoři ho již odpojili z dýchacích přístrojů. Ale zdravý rozhodně není, zatím může stěží myslet na rehabilitaci.

V nabídce značky, a to jen ve Švédsku a Číně, je jediný model, a tím je letitý Saab 9-3. Tento model automobilka vyráběla dávno před bankrotem, představen byl v roce 2002 a tehdy se i začal vyrábět. Původně Saab nabízel sedan, kabriolet a kombi, dnes je v prodeji jen čtyřdveřový sedan. Auto prošlo za 12 let kariéry několika facelifty, svůj věk ale nezapře. Sice není ošklivé, Saab vždy dokázal dělat nadčasová auta, ale na aktuální konkurenci to už prostě nestačí. Přeci jen, auto pamatuje ještě majitele GM a tak technicky vychází ze starého Opelu Vectra, respektive obě auta využívala platformu GM Epsilon.

Pokud se již zákazník pro aktuální Saab rozhodne, má velmi jednoduchý výběr. Buď si koupí 9-3 s dvoulitrovým turbo motorem a nebo si koupí nějaké úplně jiné auto. Parametry motoru jsou dobré, poskytuje 162 kW a 350 Nm. Na výběr je šestistupňový manuál a automat. Auto zrychlí na stovku za 6,9 sekundy a dokáže se rozjet na 240 kilometrů za hodinu. Ve Švédsku stojí tento model 280 000 tamních korun, což je asi 850 000 českých korun. Pro porovnání, konkurenční a mnohem mladší Volvo S60 začíná na sumě 240 000 švédských korun, takže Saab se cenou rozhodně nepodbízí.

Pokud se plány vydaří, tak Saab bude mít pro zákazníky ještě jeden model 9-3. Čistě elektrická verze se jmenuje 9-3 EV a firma o ní mluví od roku 2012. Teď se dostalo na prototypy a je otázkou, kdy se dostane na sériová auta. 

Pravděpodobně to bude priorita značky, jak název firmy napovídá, elektromobily by měly být budoucností Saabu. A samotný majitel Kai Johan Jiang podniká v energetice.

Elektrický Saab, kterým se značka nově pochlubila, se vizuálně od běžné 9-3 neliší, prostě faceliftovaná dvanáct let stará 9-3. Detaily technického řešení si zatím výrobce schovává pod pokličkou. Jisté je to, že pod přední kapotou se ukrývá elektromotor s výkonem 100 kW. Baterie jsou umístěné pod podlahou, takže neomezují vnitřní prostor. Články jsou typu Li-ion, ale jakou mají kapacitu, to výrobce zatím neuvádí. Pochlubil se dojezdem na jedno nabití, auto by mělo ujet až 200 kilometrů. To není špatné, ale ani to není zázračná hodnota.

Danymické parametry elektrické 9-3 nejsou světoborné. Auto na stovku vyrazí za rovných 10 sekund a maximální rychlost je omezená na 120 kilometrů za hodinu. Důvodem je spotřeba energie při vyšších rychlostech, jinak by auto jistě dokázalo jet rychleji.

Budoucnost elektrické 9-3 a potažmo značky Saab je stále více než nejistá Poslední zprávy hovoří o tom, že finance se podařilo zajistit. Ale s ohledem na současný výrobní program to nemusí nic znamenat. Bez nového modelu Saab nepřežije.

Mladá ikona

Automobilku Saab vlastnil do roku 2010 americký koncern General Motors, který ji prodal nizozemské společnosti Swedish Automobile. V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům. Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou vyhlásil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku. Majetek Saabu pak za nezveřejněnou cenu získala společnost NEVS.

Saab vyráběl automobily od roku 1949 a součástí General Motors se stal v roce 1989. Od té doby ale byl téměř nepřetržitě ztrátový. I přesto, že Saab jako plnohodnotná automobilka fungoval přibližně šedesát let, což není porovnání s ostatními nijak oslnivé, vybudoval si výjimečnou image kultovní značky.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...