Saab 9000 - Saab 9000 z roku 1992

Saab 9000 - Saab 9000 z roku 1992 | foto: AAA Auto Praha

Saab 9000: komfort, který neláká zloděje

Zarytí saabisti sice spíš sáhnou po klasice modelu 900, ovšem vyznavači většího komfortu ve švédském balení berou Saaba 9000. Ten se v první generaci představil už v roce 1984 a není bez zajímavosti, že jeho podvozek se rodil se společnými rysy Fiatu Croma. V konečné fázi však dostal jinou kvalitu, seřízení... a v celkovém pojetí vozu samozřejmě i jinou cenu. Ta byla u luxusního saabu tradičně vyšší a srovnatelná s mnohem slavnějšími konkurenty, takže motorista, který typ 9000 koupil nový, musel počítat s rychlou a značnou ztrátou hodnoty svého majetku.

Mnozí to podnikli s přesvědčením o kvalitách značky a s vědomím, že si kupují jistou exkluzivitu a technickou úroveň. Vždyť Saab 9000 kromě jiného už v modelovém ročníku 1987/1988 jako jeden z prvních automobilů s předním náhonem dostal ABS a boční airbag pro řidiče.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Saab můžete koupit na www.automodul.cz

V jiné fázi vývoje začal saab jako jeden z prvních jezdit s xenonovými výbojkami, další zajímavostí je kupříkladu u modelu 2.3 16V Turbo Aero na přání montovaný teplotní zásobník, který udržuje motor v teple a omezuje tak škodlivé studené starty.

K přednostem vozu dál patří bezpečnost, výborné jízdní vlastnosti, solidní výrobní zpracování, perfektní antikorozní ochrana spolu s prvotřídními materiály... a při tom všem také menší zájem zlodějů, což mnozí motoristé při výběru vozu rovněž zohledňují.

V Česku se značka Saab spojuje také s kvalitou, která je nesporná, ale zase ne taková, aby model 9000 neměl potíže s životností převodovek, zejména synchronů. V té souvislosti se sluší připomenout, že náhradní díly a servis jsou pro nepříliš rozšířené švédské vozy drahé.

Podle zkušeností zdejších obchodníků s ojetinami odcházejí v obyčejnějších nepřeplňovaných motorech ložiska, naopak u turbomotorů je třeba počítat při dravější a vozu odpovídající jízdě s vyšší - deseti až dvanáctilitrovou - spotřebou.

A konečně - ne každému bude vyhovovat strohý interiér, jehož kvalitě však nelze vytknout nic, zvlášť je-li v lepší verzi, například se zajímavými koženými sedačkami. Saab 9000 lze v nejdostupnějších modelech do ročníku 1992 koupit s nepřeplňovanými i s turbomotory 2.0 a 2.3 s výkony od 96 kilowattů (130 koní) až do 165 kilowattů (225 koní). Nejsilnější ze zmíněných variant - 2.3 16V Turbo - je schopna rychlosti až 240 kilometrů v hodině a z klidu dosáhne stovky během 6,9 vteřiny.

MINUSY
- značná ztráta hodnoty v prvních letech provozu
- strohý interiér
- menší životnost převodovek
- drahé náhradní díly
- drahý a hůř dostupný servis
- vyšší spotřeba přeplňovaných motorů

PLUSY
- dobré jméno značky, exkluzivita
- komfortní cestování
- kvalita, spolehlivost
- bezpečnost, výborné jízdní vlastnosti
- vysoká technická úroveň
- výborná antikorozní ochrana
- menší zájem zlodějů

Saab 9000

Orientační ceny jetých Saabů 9000 v základním provedení s dvoulitrovým motorem a pětidveřovou karoserií:

ročník cena (Kč)
1985 40 00
1986 45 000
1987 50 000
1988 55 000
1989 60 000
1990 65 000
1991 70 000
1992 80 000


nový model cena (Kč)
1992 130 000
1993 150 000
1994 180 000
1995 210 000
1996 260 000

Příplatky:
- nadprůměrný stav u novějších vozů 10 000 až 30 000 Kč
- motor 2.0 Turbo od roku 1992 10 000 až 20 000
- motor 2.3 Turbo od roku 1992 20 000 až 50 000 Kč

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Saab 9000 s motorem 2.3 16V a ročníku výroby 1993 stojí zhruba 150 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurenci tvoří například stejně staré automobily Alfa Romeo 164 2.0 za 110 tisíc korun, BMW 520 za 160 tisíc, Citroën XM 2.0 za 100 tisíc, Honda Accord 2.0 za 165 tisíc, Fiat Croma 2.0 za 90 tisíc, Mercedes Benz 124 230 za 210 tisíc, Mazda Xedos 6 2.0 za 190 tisíc, Mitsubishi Galant 2.0 za 150 tisíc, Opel Omega 2.0 (nový model 1994) za 190 tisíc, Peugeot 605 2.0 za 130 tisíc, Toyota Camry 2.2 za 150 tisíc, Volkswagen Passat 2.0 za 160 tisíc a Volvo 850 2.5 za 185 tisíc korun. "Saab 9000 i Volvo 850 jsou mi sympatické, snad i proto, že mám rád vozy individualistického ražení. Oceňuji také jejich kvalitu, i když je nepochybné, že poněkud zaostávají za značkami BMW a Mercedes Benz," dělí se o svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Celkově ale všechny zmíněné vozy reprezentují jednu z nejvyšších a nejlepších tříd, takže žádný není vysloveně špatný a volba zůstává na vkusu a názoru konkrétního motoristy. Jen Citroën XM a Fiat Croma jsou z té sestavy nejporuchovější."