Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab Aero-X: Skandinávský alkoholik

  19:33aktualizováno  6. března 0:12
Svůj potenciál se rozhodla demonstrovat švédská automobilka, na níž poněkud ulpěla nelichotivá pověst drahého karosáře pro sdílené platformy GM. I když prodejní výsledky v poslední době nejsou vůbec špatné, značková identita poněkud pokulhává.

Přisypat trochu pikantního koření do pověsti značky má za úkol sněhobílá studie Aero-X, která přivezla do Ženevy dotek sportovního nebe.

Neuvěřitelně ladné křivky pouze 127 cm vysokého gran turisma se inspirovaly částečně ve slavných okřídlených saabech minulosti, ovšem více než uspokojivým způsobem reflektují i žhavou současnost.

Krátké převisy, 23palcová "lopatková" kola, vysoká záď, naprosto nepodobná ničemu, co se kdy vyskytovalo na sériovém autě a originální linie bočních oken; to je jen část z elektrizujícího seznamu.

Další šok dostane divák při otevírání; na dopředu výklopné dveře jsme si už zvykli, ovšem současné vyklopení celé kabiny je originální moment. Ačkoliv s něčím podobným přišel Stratos, Aero-X šlo v rozvíjení myšlenky dál a přivedlo na svět neobvyklý mechanismus, kdy se dveře otevírají zvlášť po dvou osách.

Saab Aero-X v číslech

délka

4675 mm

šířka

1918 mm

výška

1276 mm

rozvor

2795 mm

hmotnost

1500 kg (rozložení 50:50)

pneu

265/30 R22 vpředu;
325/25 R23 vzadu

motor

2,8l V6, dvě turbodmychadla

max. výkon

294 kW/400 k při 5000 ot./min

500 Nm při 2-5 tis ot./min

převodovka

sedmistupňová automatická dvouspojková

max. rychlost

250 km/h
(el. omezeno)

zrychlení

4,9 s

Uvnitř se také pořádně hýřilo originalitou; geniálně jednoduchý, ale stoprocentně krásný je nepřerušovaný bílý pruh kolem celého kokpitu. Totéž platí i o minimalistických sedadlech a volantu. Daleko zajímavější je ovšem absence jakýchkoliv klasických páček a tlačítek.

Na palubní desce a středové konzole se nachází tvarovaný průsvitný plast, v němž se prostorově zobrazují provozní údaje. Podobně je vyvedený i přístrojový panel, zatímco většina funkcí se ovládá zvláštně tvarovaným ovladačem mezi sedadly.

Bez zajímavosti rozhodně není ani použitá technika - koncernový vidlicový šestiválec 2,8 l, známý z mnoha modelů včetně vectry, dostal k ruce dvě turbodmychadla, která mu přisouvají dostatek kyslíku, aby mohl vyvíjet svých 400 koní.

Ty roztáčejí přes sedmistupňovou sekvenční dvouspojkovou převodovku (princip podobný DSG) všechna kola a Aero-X katapultují na stovku za 4,9 s. Že nízkému saabu do supersportu přeci jen cosi chybí (i když design to rozhodně nebude), dokazuje maximálka, elektronicky omezená na 250 km/h.

Ovšem tím nejzajímavějším je možnost spalovat etanol, který je obecně považovaný za obnovitelnou surovinu a navíc při spalování vykazuje méně škodlivin. A to dokonce nejen jeho obvyklou směs s benzínem (E85), ale dokonce čistý líh (E100). A pak že alkohol do auta nepatří!

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.