Přisypat trochu pikantního koření do pověsti značky má za úkol sněhobílá studie Aero-X, která přivezla do Ženevy dotek sportovního nebe.
Neuvěřitelně ladné křivky pouze 127 cm vysokého gran turisma se inspirovaly částečně ve slavných okřídlených saabech minulosti, ovšem více než uspokojivým způsobem reflektují i žhavou současnost.
Krátké převisy, 23palcová "lopatková" kola, vysoká záď, naprosto nepodobná ničemu, co se kdy vyskytovalo na sériovém autě a originální linie bočních oken; to je jen část z elektrizujícího seznamu.
Další šok dostane divák při otevírání; na dopředu výklopné dveře jsme si už zvykli, ovšem současné vyklopení celé kabiny je originální moment. Ačkoliv s něčím podobným přišel Stratos, Aero-X šlo v rozvíjení myšlenky dál a přivedlo na svět neobvyklý mechanismus, kdy se dveře otevírají zvlášť po dvou osách.
Saab Aero-X v číslech | |
délka |
4675 mm |
šířka |
1918 mm |
výška |
1276 mm |
rozvor |
2795 mm |
hmotnost |
1500 kg (rozložení 50:50) |
pneu |
265/30 R22 vpředu; |
motor |
2,8l V6, dvě turbodmychadla |
max. výkon |
294 kW/400 k při 5000 ot./min |
500 Nm při 2-5 tis ot./min | |
převodovka |
sedmistupňová automatická dvouspojková |
max. rychlost |
250 km/h |
zrychlení |
4,9 s |
Uvnitř se také pořádně hýřilo originalitou; geniálně jednoduchý, ale stoprocentně krásný je nepřerušovaný bílý pruh kolem celého kokpitu. Totéž platí i o minimalistických sedadlech a volantu. Daleko zajímavější je ovšem absence jakýchkoliv klasických páček a tlačítek.
Na palubní desce a středové konzole se nachází tvarovaný průsvitný plast, v němž se prostorově zobrazují provozní údaje. Podobně je vyvedený i přístrojový panel, zatímco většina funkcí se ovládá zvláštně tvarovaným ovladačem mezi sedadly.
Bez zajímavosti rozhodně není ani použitá technika - koncernový vidlicový šestiválec 2,8 l, známý z mnoha modelů včetně vectry, dostal k ruce dvě turbodmychadla, která mu přisouvají dostatek kyslíku, aby mohl vyvíjet svých 400 koní.
Ty roztáčejí přes sedmistupňovou sekvenční dvouspojkovou převodovku (princip podobný DSG) všechna kola a Aero-X katapultují na stovku za 4,9 s. Že nízkému saabu do supersportu přeci jen cosi chybí (i když design to rozhodně nebude), dokazuje maximálka, elektronicky omezená na 250 km/h.
Ovšem tím nejzajímavějším je možnost spalovat etanol, který je obecně považovaný za obnovitelnou surovinu a navíc při spalování vykazuje méně škodlivin. A to dokonce nejen jeho obvyklou směs s benzínem (E85), ale dokonce čistý líh (E100). A pak že alkohol do auta nepatří!
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |
Saab Aero-X |