Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SAAB má na kahánku. A není sám

  16:00aktualizováno  16:00
Letošek může uzavřít historii automobilky SAAB i dalších známých značek. Pokud chcete prorazit v autoprůmyslu, máte jedinečnou šanci. Koncerny se zbavují svých značek vlastně zadarmo.

Ilustrační foto | foto: SAAB

Finanční ztráty sužují automobilky SAAB, Chrysler, Opel, Ford, Volvo, Hummer i u nás málo známý americký Saturn.

Dozorčí rada firmy SAAB poslala automobilku do konkurzního řízení. Cílem je osamostatnění od General Motors, spekuluje se o záchraně švédské značky v rámci společné budoucnosti firem SAAB a Opel. Také německý Opel patří pod detroitskou skupinu GM a oba výrobci používají řadu společných dílů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Velmi ztrátový SAAB zatím vyrábí dále. Švédská vláda mu však pomoci odmítla. Ministryně hospodářství Maud Olofssonová uvedla, že by si dovedla v Trollhättanu, kde se saaby montují, představit jinou průmyslovou produkci. Podle německého týdeníku Automobilwoche hovořila v té souvislosti o větrných elektrárnách.

Od pátku je SAAB pod ochranou soudu před věřiteli. Podle šéfa automobilky Jan-Ake Jonssona se má firma osamostatnit od GM k 1. lednu 2010.

SAAB patřil americkému koncernu dvacet let. Stěžejním modelem automobilky, která prodává přibližně 120 tisíc aut ročně, je SAAB 9-3. Značka SAAB vznikla v roce 1937 ve městě Trollhättan jako výrobce letadel.

V podobně bezvýchodné, ale prozatím ne tak napjaté situaci je také Hummer. Symbol opulentnosti, hektolitrů spáleného benzinu a služebák Arnolda Schwarzeneggera z dob, než se stal ekologem, možná zhyne. Prozatím nenašel General Motors nikoho, kdo by měl o značku s velmi jednostranným výrobním programem zájem.

Hummer H3T

Hummer - koncern GM ho chce prodat, nemá ale komu

Opel žádá německou vládu o záruky

Nejasnou budoucnost však má před sebou také Opel. Německou vládu žádá o záruku ve výši několika miliard eur. Ty by Opel měly ochránit v případě, že by krizí těžce zasažený koncern General Motors zkrachoval.

Zatímco německá vláda pomocnou ruku zatím nenabídla, spolková země Severní Porýní-Vestfálsko účast na zárukách slibuje. Není divu, na jeho území mají fabriky Ford a Opel, jejichž americké centrály jsou na tom zle. V této části Německa pracuje v automobilovém průmyslu každý sedmý obyvatel, celkem jde o desetitisíce lidí.

Zdravím nekypí ani Ford, který za loňský rok ohlásil rekordní ztrátu ve výši 14,6 miliardy dolarů. Podle finančního plánu se díky novým modelům vrátí automobilka do černých čísel v roce 2011.

Volvo by mohli získat Číňané nebo Indové

Zda v té době bude mít stále pod svými křídly Volvo, není jisté. Ani této švédské značce se nevyhýbají finanční ztráty a minulý týden uveřejnil internetový portál Automotive News článek o tom, jak si na Volvo dělá zálusk čínská automobilka Chery.

Bude švédská firma následovat Jaguar a Land Rover, které Ford prodal do Asie? V případě tradičních britských značek se majitelem stala indická skupina Tata. Mezi zájemci o Volvo i Hummer byla údajně také indická automobilka Mahindra, nakonec ale ze hry odstoupila s tím, že "nechce mít problémy".

O svou budoucnost se asi také strachují u korejského SsangYongu. Začátkem roku zastavila automobilka výrobu a zažádala o ochranu před věřiteli. Podle posledních informací výroba teď opět běží. Je ale otázkou, na jak dlouho.

Minulý týden SsangYong oznámil, že je na prodej výrobní linka, na které se staví neortodoxní autobusovité MPV Rodius. Podobný model uplatnila automobilka u svých předchozích modelů. Naposledy v roce 2007 prodala výrobu výběhových modelů Musso a Korando (vyrábí je ruský TAGAZ).

V tichosti bude zřejmě pohřben americký Saturn. Majitelé vozů našli v poštovních schránce dopis od "své" automobilky. Vedení amerického výrobce je chtělo obeznámit se situací, kdy jeho mateřský koncern General Motors zvažuje nejdříve vyčlenění, poté pokus o prodej a nakonec třeba i zánik značky. Prozatím to vypadá, že GM nechá saturny "dožít" bez náhrady.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.