Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SAAB má na kahánku. A není sám

  16:00
Letošek může uzavřít historii automobilky SAAB i dalších známých značek. Pokud chcete prorazit v autoprůmyslu, máte jedinečnou šanci. Koncerny se zbavují svých značek vlastně zadarmo.

Ilustrační foto | foto: SAAB

Finanční ztráty sužují automobilky SAAB, Chrysler, Opel, Ford, Volvo, Hummer i u nás málo známý americký Saturn.

Dozorčí rada firmy SAAB poslala automobilku do konkurzního řízení. Cílem je osamostatnění od General Motors, spekuluje se o záchraně švédské značky v rámci společné budoucnosti firem SAAB a Opel. Také německý Opel patří pod detroitskou skupinu GM a oba výrobci používají řadu společných dílů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Velmi ztrátový SAAB zatím vyrábí dále. Švédská vláda mu však pomoci odmítla. Ministryně hospodářství Maud Olofssonová uvedla, že by si dovedla v Trollhättanu, kde se saaby montují, představit jinou průmyslovou produkci. Podle německého týdeníku Automobilwoche hovořila v té souvislosti o větrných elektrárnách.

Od pátku je SAAB pod ochranou soudu před věřiteli. Podle šéfa automobilky Jan-Ake Jonssona se má firma osamostatnit od GM k 1. lednu 2010.

SAAB patřil americkému koncernu dvacet let. Stěžejním modelem automobilky, která prodává přibližně 120 tisíc aut ročně, je SAAB 9-3. Značka SAAB vznikla v roce 1937 ve městě Trollhättan jako výrobce letadel.

V podobně bezvýchodné, ale prozatím ne tak napjaté situaci je také Hummer. Symbol opulentnosti, hektolitrů spáleného benzinu a služebák Arnolda Schwarzeneggera z dob, než se stal ekologem, možná zhyne. Prozatím nenašel General Motors nikoho, kdo by měl o značku s velmi jednostranným výrobním programem zájem.

Hummer H3T

Hummer - koncern GM ho chce prodat, nemá ale komu

Opel žádá německou vládu o záruky

Nejasnou budoucnost však má před sebou také Opel. Německou vládu žádá o záruku ve výši několika miliard eur. Ty by Opel měly ochránit v případě, že by krizí těžce zasažený koncern General Motors zkrachoval.

Zatímco německá vláda pomocnou ruku zatím nenabídla, spolková země Severní Porýní-Vestfálsko účast na zárukách slibuje. Není divu, na jeho území mají fabriky Ford a Opel, jejichž americké centrály jsou na tom zle. V této části Německa pracuje v automobilovém průmyslu každý sedmý obyvatel, celkem jde o desetitisíce lidí.

Zdravím nekypí ani Ford, který za loňský rok ohlásil rekordní ztrátu ve výši 14,6 miliardy dolarů. Podle finančního plánu se díky novým modelům vrátí automobilka do černých čísel v roce 2011.

Volvo by mohli získat Číňané nebo Indové

Zda v té době bude mít stále pod svými křídly Volvo, není jisté. Ani této švédské značce se nevyhýbají finanční ztráty a minulý týden uveřejnil internetový portál Automotive News článek o tom, jak si na Volvo dělá zálusk čínská automobilka Chery.

Bude švédská firma následovat Jaguar a Land Rover, které Ford prodal do Asie? V případě tradičních britských značek se majitelem stala indická skupina Tata. Mezi zájemci o Volvo i Hummer byla údajně také indická automobilka Mahindra, nakonec ale ze hry odstoupila s tím, že "nechce mít problémy".

O svou budoucnost se asi také strachují u korejského SsangYongu. Začátkem roku zastavila automobilka výrobu a zažádala o ochranu před věřiteli. Podle posledních informací výroba teď opět běží. Je ale otázkou, na jak dlouho.

Minulý týden SsangYong oznámil, že je na prodej výrobní linka, na které se staví neortodoxní autobusovité MPV Rodius. Podobný model uplatnila automobilka u svých předchozích modelů. Naposledy v roce 2007 prodala výrobu výběhových modelů Musso a Korando (vyrábí je ruský TAGAZ).

V tichosti bude zřejmě pohřben americký Saturn. Majitelé vozů našli v poštovních schránce dopis od "své" automobilky. Vedení amerického výrobce je chtělo obeznámit se situací, kdy jeho mateřský koncern General Motors zvažuje nejdříve vyčlenění, poté pokus o prodej a nakonec třeba i zánik značky. Prozatím to vypadá, že GM nechá saturny "dožít" bez náhrady.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...