Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: SAAB

SAAB má na kahánku. A není sám

  • 118
Letošek může uzavřít historii automobilky SAAB i dalších známých značek. Pokud chcete prorazit v autoprůmyslu, máte jedinečnou šanci. Koncerny se zbavují svých značek vlastně zadarmo.

Finanční ztráty sužují automobilky SAAB, Chrysler, Opel, Ford, Volvo, Hummer i u nás málo známý americký Saturn.

Dozorčí rada firmy SAAB poslala automobilku do konkurzního řízení. Cílem je osamostatnění od General Motors, spekuluje se o záchraně švédské značky v rámci společné budoucnosti firem SAAB a Opel. Také německý Opel patří pod detroitskou skupinu GM a oba výrobci používají řadu společných dílů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Velmi ztrátový SAAB zatím vyrábí dále. Švédská vláda mu však pomoci odmítla. Ministryně hospodářství Maud Olofssonová uvedla, že by si dovedla v Trollhättanu, kde se saaby montují, představit jinou průmyslovou produkci. Podle německého týdeníku Automobilwoche hovořila v té souvislosti o větrných elektrárnách.

Od pátku je SAAB pod ochranou soudu před věřiteli. Podle šéfa automobilky Jan-Ake Jonssona se má firma osamostatnit od GM k 1. lednu 2010.

SAAB patřil americkému koncernu dvacet let. Stěžejním modelem automobilky, která prodává přibližně 120 tisíc aut ročně, je SAAB 9-3. Značka SAAB vznikla v roce 1937 ve městě Trollhättan jako výrobce letadel.

V podobně bezvýchodné, ale prozatím ne tak napjaté situaci je také Hummer. Symbol opulentnosti, hektolitrů spáleného benzinu a služebák Arnolda Schwarzeneggera z dob, než se stal ekologem, možná zhyne. Prozatím nenašel General Motors nikoho, kdo by měl o značku s velmi jednostranným výrobním programem zájem.

Hummer H3T

Hummer - koncern GM ho chce prodat, nemá ale komu

Opel žádá německou vládu o záruky

Nejasnou budoucnost však má před sebou také Opel. Německou vládu žádá o záruku ve výši několika miliard eur. Ty by Opel měly ochránit v případě, že by krizí těžce zasažený koncern General Motors zkrachoval.

Zatímco německá vláda pomocnou ruku zatím nenabídla, spolková země Severní Porýní-Vestfálsko účast na zárukách slibuje. Není divu, na jeho území mají fabriky Ford a Opel, jejichž americké centrály jsou na tom zle. V této části Německa pracuje v automobilovém průmyslu každý sedmý obyvatel, celkem jde o desetitisíce lidí.

Zdravím nekypí ani Ford, který za loňský rok ohlásil rekordní ztrátu ve výši 14,6 miliardy dolarů. Podle finančního plánu se díky novým modelům vrátí automobilka do černých čísel v roce 2011.

Volvo by mohli získat Číňané nebo Indové

Zda v té době bude mít stále pod svými křídly Volvo, není jisté. Ani této švédské značce se nevyhýbají finanční ztráty a minulý týden uveřejnil internetový portál Automotive News článek o tom, jak si na Volvo dělá zálusk čínská automobilka Chery.

Bude švédská firma následovat Jaguar a Land Rover, které Ford prodal do Asie? V případě tradičních britských značek se majitelem stala indická skupina Tata. Mezi zájemci o Volvo i Hummer byla údajně také indická automobilka Mahindra, nakonec ale ze hry odstoupila s tím, že "nechce mít problémy".

O svou budoucnost se asi také strachují u korejského SsangYongu. Začátkem roku zastavila automobilka výrobu a zažádala o ochranu před věřiteli. Podle posledních informací výroba teď opět běží. Je ale otázkou, na jak dlouho.

Minulý týden SsangYong oznámil, že je na prodej výrobní linka, na které se staví neortodoxní autobusovité MPV Rodius. Podobný model uplatnila automobilka u svých předchozích modelů. Naposledy v roce 2007 prodala výrobu výběhových modelů Musso a Korando (vyrábí je ruský TAGAZ).

V tichosti bude zřejmě pohřben americký Saturn. Majitelé vozů našli v poštovních schránce dopis od "své" automobilky. Vedení amerického výrobce je chtělo obeznámit se situací, kdy jeho mateřský koncern General Motors zvažuje nejdříve vyčlenění, poté pokus o prodej a nakonec třeba i zánik značky. Prozatím to vypadá, že GM nechá saturny "dožít" bez náhrady.

,