Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab přežil klinickou smrt. Nový model 9-5 rozhodne o budoucnosti

aktualizováno 
Nový Saab 9-5 je tu po předlouhých 13 letech a má nelehký úkol: zahájit novou éru v historii automobilky. Nejdůležitější a největší saab všech dob startuje.

"Tento vůz značí začátek nového kurzu Saabu," prohlásil Jan Ake Jonsson. Šéf Saab Automobile se osobně zúčastnil prezentací novinky světovým novinářům přímo ve fabrice v Trolhättanu, což není vůbec zvykem. Rozhodně věděl, proč to říká.

Tohle je nejdůležitější model v celé historii značky, která se i přes své relativní mládí (první "PraSaab" je z roku 1947) stala legendou. Na tom, jak se 9-5 uvede, záleží, jestli švédská automobilka přežije. Po klinické smrti, ve které byl několik měsíců začátkem tohoto roku, kdy chtěl Saab jeho vlastník GM zavřít a nakonec ho přenechal nizozemskému minivýrobci luxusních Spykerů, se otevírá nová kapitola. A její obsah stojí za pozornost.

Saab 9-5

Nepřehlédnutelný

Nový Saab 9-5 se vám nemusí líbit, ale poznáte ho na první pohled. Je extravagantní a nezaměnitelný. Za mohutným oblým čumákem je hranatá kabina, která přípomíná stíhačku. Není to od věci, na leteckou minulost vzpomíná Saab velmi často. Tvarování kabiny připomíná silně jeden z nejznámějších saabů všech dob, model 900. Hlavně splývavé zadní okno na něj také jasně odkazuje. Stejně jako tlustý zadní sloupek, který klesá ke kufru tak ladně, že kdyby se zadní díl otevíral celý (jako u ocatavie), nikdo by se moc nedivil.

Jestli je pro vás 515litrový kufr sedanu malý, počkejte do zimy, představí se fešácký kombík.

Může se hodit

Nová éra Saabu! Prohlédněte si tyto extravagantní vozy
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

Saab se jako vždy soustředil na příkladnou bezpečnost. Uvádí, že při vývoji využíval údaje z více než 6100 nehod saabů na švédských silnicích. Kromě příkladné tuhosti a dalších aktivních a pasivních bezpečnostních prvků se 9-5 chlubí systémem ochrany proti převrácení, který běžně dostávají SUVčka.

Podle konstruktérů prý jsou totiž nehody, ve kterých se vozidlo převrátí, druhé nejčastější. V nezávislých testech EuroNCAP si Saab 9-5 vyboural plný počet pěti hvězdiček. Mimochodem, při vývoji rozbili v crashtestech 110 aut, zkoušeli i náraz do soba (samozřejmě umělého).

Nový saab je obrovský, třeba konkurenci v podobě Mercedesu třídy E přerůstá o neuvěřitelných 14 centimetrů. Na dohled se přibližuje délkou sedmičkovému BMW. A oproti insignii má o decimetr delší rozvor.

Stoprocentní saab

Že sedíte v saabu, vám devět-pětka připomíná pořád. Čelní okno je až nezvykle nízké a malé, stejně jako třeba v praprapradědečkovu Saabu 95 ze začátku 60. let (to okno má i velmi podobný tvar). Naopak boční okna jsou vepředu velká a hodně hranatá. Ven je vidět dobře. Jen byste chtěli za volantem sedět o nějakých pět centimetrů níž. Vše ostatní ale ctí saabí tradice.

Přístrojovka utvrzuje řidiče, že on je na palubě pánem. Středový panel je k němu navíc lehce sklopený. Vévodí mu osmipalcový dotykový displej s hezkou a velmi intuitivní grafikou. Ovládání je logické, že ho zvládne i antitalent na první pokus. Startuje se čudlíkem, je umístěný jak se na saaba sluší a patří uprostřed mezi sedadly. Samozřejmostí je také tlačítko jménem "night panel", zmáčknete ho při nočních přeletech a celá přístrojovka zhasne, zůstane svítit jen ručka tachometru.

Saab 9-5

Nová devět pětka dostala head-up-displej. V autosvětě to není žádná novinka, jenže až u saabu ji dokázali využít stylově. Tohle udělátko, které vám promítá do zorného pole před čelní sklo nejdůležitější provozní údaje (rychlost, otáčky, šipky při navigování a nastavenou rychlost tempomatu), okoukali konstruktéři totiž kdysi u stíhaček. A tak když devět-pětku nastartujete, přiletí vám v animaci před oči letadlo. Údaje se pak promítají v zelené barvě (stejná jako je podsvícení přístrojovky) a navíc v parádní retro grafice s hrubým rastrem, která se podobá té stíhačkové.

Vepředu se sedí ve velkých křeslech, jsou dobře tvarovaná, pohodlná. Vzadu je spousta místa do všech směrů i čahoun se tam pod klesající střechu vejde s hlavou. Boky auta jsou hodně vysoké, takže máte pocit hodně obestavěného prostoru a bezpečí.

Saab 9-5Saab 9-5

Šedý interiér vypadá hodně lacině, lepší je černý. Samozřejmostí jsou vyhřívaná sedadla, ostatně, saaby je měly už v ranných osmdesátých letech. Kousky z první série, s kterými jsme jezdili, zrovna nevynikaly zpracováním, spáry karoserie i dílů interiéru měly velmi proměnlivou šířku. Až se výroba rozjede naplno, bude to prý lepší a ještě možná dojde k malým změnám. Třeba matný plast na středovém panelu by se měl změnit za lépe vypadající.

Dýchej turbem

Motory přeplňované turbodmychadlem patří k saabům už víc než třicet let, žádné jiné tedy v nové 9-5 nenajdete. Všechny jsou uložené napříč a spolupracují s šestistupňovou převodovkou. Ten nejsilnější ji má výhradně automatickou.

Dvoulitrový nafťák, který je společně s benzinovou jedna-šestkou základní volbou, pochází od Opelu. Diesel je hodně silný a umí jezdit za nějakých šest litrů nafty. Má ale hodně hrubý chod a je dost hlučný. Šestiválcový turbodiesel se podle Matse Fägerhaga, šéfa vývoje celé automobilky, nechystá.

Skvělou volbou je přeplňovaný dvoulitr 2,0T s výkonem 220 koní. Pochází ze skladů GM, má přímé vstřikování benzinu a variabilní časování ventilů. Přeplňovaný motor se chová po saabovsku. Impozantně táhne, jen počítejte s tím, že i při podřazení musíte chvilku počkat, než se turbodmychadlo pořádně roztočí, v těch chvílích se hodí tradiční budíček označený TURBO napravo na přístrojovce. Pak se přivalí síla, která vás zatlačí do sedačky. Nárůst síly je plynulý, žádný kopanec. Když otevřete okénko, slyšíte jak motor žíznivě saje vzduch, ti vzadu si zase užívají hlasu výfuků. Dvoulitrový benziňák také nabízí variantu BioPower, která jezdí na bioetanolové palivo E85 (85% bioetanol, 15% benzin).

Vrcholem je 2,8litr Turbo známý i z Insignie OPC. Třísetkoňový motor s rozevřením trojic válců v úhlu 60 stupňů má skvělý zvuk, jeho projev je ale hodně vyhlazený. Jako byste mu tu sílu nechtěli věřit. Ale on umí rozdovádět velkého saaba na stovku za necelých sedm sekund. Táhne plynule, o zátahu turba nevíte. Motor spolupracuje výhradně s automatem (od japonského AISINU). Kromě automatického módu můžete zvolit také manuální. To pak řadíte páčkami na volantu. Motoráři saabu ho nastavili vcelku nezvykle - když zvolíte manuální režim, nikdy sám neřadí - ani když dosáhnete maximálních otáček (6500), nebo motor točíte moc nízko. Jen vám řekne, že je něco v nepořádku a zařadit musíte vy.

Saab 9-5

Jistý a klidný

Podvozek tohoto auta ladil závodník, a pán se závodní licencí také dohlížel na vývoj celého auta. A nutno říci, že je skvěle nastavený, všechno si dokonale rozumí.

Devět-pětka je po saabovsku neskutečně stabilní a jistá. Zároveň je klidná a pohodlná. Ozdobou je řízení: dokonale přesné, přímé, rychlé a citlivé. Saab 95 je pořádný kus auta, měří pět metrů; 1600 kilo pohotovostní hmotnosti není při pohledu na míry tolik. Působí hodně lehce a je skvěle ovladatelný. K mání je také sportovněji tvrdší a o 10 mm snížený podvozek a tužší přední stabilizátor.

Dobře funguje příplatkový systém nastavení auta Saab DriveSense. Otočným ovladačem vedle kolena vybíráte z komfortního nebo sportovního módu, nejoblíbenější je ale poloha ovladače označená I. Znamená to inteligentní, auto si vás přečte (za 15 - 20 sekund zjistí, jak dravě jedete) a podle toho mění nastavení řízení, odpružení, reakcí motoru a automatu. Přenastavit umí i na plně sportovní nebo i plně komfortní režim, to podle toho, jak za volantem dračíte. Nejvíc ale nastavením mixuje, podle toho, jak je to nejlepší. Když senzory zjistí, že jste v dlouhém táhlém oblouku přidali, tlumiče ztuhnou a podobně. Do čtyřicítky je podvozek vždycky komfortní, protože počítá s tím, že tak pomalu jezdíte jen po městě... nebo ve Švédsku (mimo město se jezdí 70, po dálnici 110).

V režimu Sport cítíte, jak řízení příjemně ztuhne, podvozek přitvrdí a zostří se reakce na plyn, to všechno si můžete navíc pro dynamický režim nakonfigurovat podle svého gusta v menu palubního počítače.

Technika na výši

Tohle auto není jen přestavěný opel, naopak insignia, jejíž součástky "devět-pětce" šťouralové vyčítají, vděčí za dost věcí právě inženýrům Saabu.

Když jsme u těch součástek: při srovnání katalogů dílů, ze kterých jsou tahle dvě auta postavena, jich napočítáte víc než sedmdesát procent rozdílných. Dá se dokonce říci, že vrcholová verze Aero s pohonem všech kol je z pohledu techniky nejsaabovatěší saab od osmdesátých let, kdy začalo neslavné období automobilky pod vládou Američanu.

S Opelem Insignia má 9-5 společné nápravy a plech podvozku, všechno nahoru je pak originál vyvinutý v rodišti saabů Trolhattanu. Přední náprava je typu McPherson, zadní jsou dokonce dva druhy: slabší verze mají klasickou čtyřprvkovou, silnější a čtyřkolky dostávají dozadu zadní nápravu s rameny ve tvaru písmene H připevněnou na pomocném rámu.

V Trolhattanu dostali za úkol pro použitou platformu epsilon2 vyvinout pohon všech kol (v devět pětce funguje líp než v insignii) a přední nápravu pro vyšší verze. Elektronicky řízený pohon všech kol se spojkou Haldex ladili u Saabu i pro ostatní auta koncernu GM. Stejně tak vyvíjeli i speciální přední nápravu, kterou používá i technicky spřízněný Opel Insignia OPC. Není to klasické mcphersonovské zavešení. Pro lepší vedení kola a omezení přenosu nežádoucích momentů do řízení vyvinuli řešení s oddělenou těhlicí. Tuto lepší nápravu dostává Saab 9-5 s motory 2,8T a novým dvouturbovým dieselem 2,0, který si na příští rok chystá 400 kroutících newtonmetrů. Navíc můžete mít za příplatek diferenciál eLSD s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. Na driftování to není, všechno je dělané v zájmu maximální bezpečnosti a neutrálního jízdního projevu. Systém je nakalibrovaný tak, aby krizovým situacím předcházel, než aby je musel řešit. Když jde do tuhého, je 9-5 nedotáčivá.

Základní cena Saabu 95 je 899 000 korun za verzi s turbobenziňákem, 1,6 litru nebo dvoulitrovým turbodieselem. Dvoulitr vyjde na 999 tisíc a Vrcholová verze Aero s šestiválcem 2,8 litru a pohonem všech kol je za 1,4 milionu.

Nechybí moderní výbava: chytré adaptivní bixenony, tempomat udržující odstup od předjedoucího auta, DVDpřehravač s displeji integrovanými zádech předních sedadel, kamera čtoucí dopravní značky nebo hlídač vyjetí z jízdního pruhu.

Saab 9-5 v číslech
motor 2,0T 2,0 TiD 2,8T
nejvyšší výkon (kW/k) 162/220 118/160 221/300
max. točivý moment (Nm) 350 350 400
max. rychlost (km/h) 240 215 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,9 9,9 6,9
prům. spotřeba (l/100 km) 8,4 5,3 11,4
cena (Kč) 999 000 899 000 1 399 000
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5008 x 1868 x 1466 x 2837
objem kufru (l) 515
pohotovostní hmotnost 1575 - 2025
Poznámka: údaje uváděné výrobcem







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.