Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se, co umí obří vysavač. Sací bagr luxuje i kamení

aktualizováno 
Jeho odborný název je sací bagr, ale představit si ho můžete spíše jako velký pojízdný vysavač. Unikátní čisticí vůz nasává nečistoty z hloubky až třicet metrů. Stál deset a půl milionu korun.

Vypadá jako kříženec popelářského vozu a vysavače. Pracuje se s ním i podobně jako s (ne)oblíbeným domácím pomocníkem. Tenhle je ale mnohem silnější a větší. Umí odsávat zeminu, a dokonce i vycucnout vodu. Může také pomáhat záchranářům při vyprošťování zasypaných osob.

Hodí se třeba při opravách ve výkopech ve městech. Je totiž na inženýrské sítě (kabely a trubky) opatrnější než krumpáč kopáče nebo lžíce klasického bagru.

"Unikátní jsou na něm dvě věci. Jednak extrémně vysoký sací výkon a schopnost nasávat jak prašné, tak tekuté látky. Ale také to, že je možné používat ho na čištění cest a prašných provozů," popisuje svou novou "hračku" jménem GapVax 9000 Eduard Blahut z ostravských oceláren AcelorMittal, jimž sací bagr patří.

"Tato kombinace činí z vozidla naprosto unikátní zařízení, které momentálně neuvidíte nikde jinde na světě," dodává.

Obrovský průmyslový vysavač stojí na podvozku od Mercedesu. Jeho sací trubice dlouhé až 300 metrů umí vysát pevné i tekuté nečistoty až z třicetimetrové hloubky. "Na rozdíl od jiných čisticích vozů nerozmetává kartáčovými kotouči prach z vozovky do okolí, ale veškeré nečistoty nasává do svých útrob," popisuje ho Blahut. Stroj je tak podle něj schopen čistit vozovky i tam, kde standardní technika s kartáči nestačí.

Navíc je univerzální a lze ho používat téměř všude. Například i k bezprašné nakládce prašných materiálů nebo k čištění nádrží, lapačů kalových jímek i rybníků. Stejně tak je možné jej rychle nasadit při ekologických nehodách, kdy je schopen odstranit veškerý materiál. "Lze jej použít třeba i na odsávání výbušných uhelných prachů," říká Eduard Blahut.

Sací bagr

Bagr je možné využít rovněž pro hloubení výkopů a rýh pro pokládku potrubních sítí a kabelů, stejně jako pro bezpečné obnažení potrubí a kabeláže. Je schopen čistit i vnitřky potrubí od popílkových či jiných nánosů.

"V našem areálu bude například používán i na sběr materiálu a nečistot z okolí dopravníků, výtahů a skladových zásobníků," upřesňuje Blahut. Podle něj může bagr čistit i lapače prachu, popílku a sazí či odtěžit nečistoty z kolejiště.

co umí obrvysavač

  • Sací výkon je dosažen kombinací podtlakové a pneumatické manipulační technologie.
  • Bez přerušení pracovního režimu umí dlouhodobě nasávat prašné i tekuté látky.
  • Nerezová cisterna má objem 12 m³ pro kal, 4 m³ pro čistou vodu.
  • Rychlost naplnění je od 5 minut (voda) do 20 minut (kamení).
  • Celková pracovní délka hadic: 100 až 300 m v podstatě bez vlivu na snížení výkonu.
  • Supervýkonná dmychadlová vývěva se sacím výkonem až 9 500 m³ vzduchu/hod.
  • Vysokotlaké čisticí zařízení s provozním tlakem 200 barů a délkou hadice 120 m.
  • Hydraulické vyklápění cisterny.
  • Vibrátor pro snazší vyprazdňování ulpívajícího materiálu v nádrži.
  • Lišta o délce 2,5 m umožňující sání i velmi hrubých materiálů z vozovky, v případě potřeby možno použít vysokotlaké čištění s okamžitým odsáváním nečistot.
  • Možnost odsávání například štěrku kolmo z hloubky 30 m.
Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.