Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Salonní offroad dobývá Detroit

  15:55aktualizováno  15:55
Rodina vozů BMW pyšnících se označením "X" se co nevidět o nového člena. Již při uvedení prvního sportovně-terénního "bavoráku" (modelu X5) bylo možno zaslechnout hlasy, že u BMW nechtějí zůstat pouze u jednoho modelu této, stále populárnější, třídy automobilů.

Další SAV (Sports Activity Vehicle) mnichovská automobilka představila na detroitském autosalonu počátkem roku 2003 jako BMW xActivity. Dá se předpokládat, že sériové provedení tohoto salonního offroadu se od exponátu, který vidíte na fotografiích, příliš lišit nebude. Dodejme ještě, že dle četných spekulací by se měla motoristická veřejnost s příchodem budoucí generace řady 7  dočkat také luxusního provedení X7.


Za pár měsíců by tedy měl být uveden do prodeje automobil, který je vyznavači automobilky s vrtulí ve znaku, netrpělivě očekáván. Kabát hýřící konvexními a konkávními plochami, kterými se hlásí k novému designérskému pojetí odstartovanému sportovní Z4, dosti napoví o budoucím designu celé "trojkové" řady. Jako typický přestavitel německého chápání luxusu zůstávají základní linie karoserie stejné a mění se především rozměry. Čelní partie bude, jak ostatně vidíte na fotografiích, podobná nynější řadě 7. Podobný ráz by, dle dostupných informací, měla zachovávat i budoucí řada 5.

Nejoriginálnějším prvkem  designu je nápadité řešení bez středových (B) sloupků, které dávají  tomuto robustnímu offroadu vzhled kabrioletu. Podobné řešení, bez rámů dveří, nalezneme například u avantgardního Renaultu Avantime jen doufejme, že tento prvek bude u sériové varianty zachován. Sportovního ducha, vycházejícího z typických proporcí BMW, dodává xActivity dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Dynamický vzhled podtrhují zvýrazněné linie, z nichž nejvýraznější začíná za předními světly a provede náš pohled po celé délce vozu až k zadním světlům. Za zmínku stojí i zadní svítilny poskládané z LED diod, které dávají studii futuristický nádech. Pro předváděcí účely je xActivity vybaven osmnáctipalcovými koly 245/45 vpředu a 275/40 vzadu.


Ke sportovnímu a luxusnímu interiéru, jehož design využívá opět hry s tvarem ploch, snad není třeba se rozsáhle vyjadřovat. Za zmínku však určitě stojí překvapení ukryté v zavazadlovém prostoru. Při otevření dveří zavazadelníku sofistikovaný systém automaticky lehce pozvedne a povysune dno zavazadelníku. Velmi praktické budou jistě též dvě objemné schránky které zde najdeme.


Na rozdíl od typických SUV využívá SAV v podání BMW konstrukci nosného rámu s nezávisle zvěšenými koly. Tuhá karoserie a nízko položené těžiště by měly zaručít velmi dobré chováni ve všech terénech.


Podíváme-li se trochu blíže na mechanické části nového BMW, zaujme nás především systém adaptivního odpružení, který bude spolupracovat s osvědčeným systémem pohonu všech kol využívaným v X5. Chybět nebudou samozřejmě ani elekroničtí hlídači trakce, brzd atd. Namísto zvyšování hmotnosti mechanickými diferenciály u BMW vyvinuli inteligentní elektronický diferenciál ADB-X. Příjemným doplňkem bude též elektronický asistent pomáhající řidiči při sjezdech prudkých srázů apod. skrývající se za zkratkou HDC (Hill Descent Control).


O pohon 4,55m dlouhého SAV by se měl starat dvoulitrový čtyřválec prozatím blíže nespecifikovanách parametrů, případně třílitrový šestiválec 170kW/231k, 300Nm. Pro vyznavače dieselového pohonu pak bude v nabídce třílitr 142kW/410Nm, známý již z nynějších modelů všech řad. Automatické či manuální převodovky jsou dnes už téměř samozřejmostí. Prozatím však není jisté zařazení kontroverzního systému I-drive, známého z poslední "sedmičkové" řady.


Hlavním znakem budoucí X3, kterým se bude odlišovat od větší, starší a zkušenější sestry odvozené od pětkové řady bude země původu v rodném listě: X3 nebude vyráběna společně s X5 v USA, ale v Rakousku. Z čehož vyplývá, že BMW chce novým modelem oslovit především zákazníky na starém kontinentu. 
Jediné momentálně známé negativum se týká ceny, která bude, jak je u  BMW zvykem, dosti vysoká. Dle odhadů by měla začínat na částce okolo 42 tisíc euro (cca1,5 milionu korun).

BMW xActivity X3 - detail dveří

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - profil

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - zezadu

BMW xActivity X3 - zavazadlový prostor

BMW xActivity X3 - interiér

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - profil

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz