Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Singapuru jezdí samořídící taxíky. Každý obsluhují dva lidi

  9:30aktualizováno  9:30
V Singapuru jako v první zemi na světě začalo jezdit se zákazníky samořídící taxi. Vybraní zástupci veřejnosti si mohou objednat jízdu vozem provozovaným firmou nuTonomy prostřednictvím chytrých telefonů. V testovacím provozu vozí taxíky zákazníky zdarma, v autě sedí kromě řidiče ještě vývojář.

Mnoho společností, včetně firem Google a Volvo, testuje již několik let na veřejných silnicích samořídící vozy. Firma NuTonomy však uvádí, že je první, která nabízí jízdy veřejnosti. Předhonila i alternativní taxislužbu Uber, která za několik týdnů plánuje začít nabízet jízdy autonomními vozy v Pittsburghu.

NuTonomy má zatím šest aut a jejím cílem je mít plnou flotilu samořídících taxíků v Singapuru do roku 2018, a snížit tak počet aut na singapurských přeplněných silnicích. Firma rovněž doufá, že její model by mohla převzít i další města po celém světě.

Vozy taxi zatím jezdí pouze v obchodní a rezidenční čtvrti nazývané One-north o rozloze 6,5 kilometru čtverečního. Nástup a výstup je omezen jen na určitá místa. Ve vozech jezdí řidič, který je připraven se v případně nutnosti ujmout řízení. Vzadu pak sedí technik, který sleduje systém autonomního řízení automobilu.

Každý vůz je vybaven šesti sadami detekčního systému Lidar, který používá lasery fungující jako radar. Jedna sada je na střeše, kde se neustále otáčí. Na palubní desce jsou dvě kamery, které zaměřují překážky a zjišťují, jaké svítí světlo na semaforech. Firma zatím používá modifikované modely vozů Renault Zoe a elektrického Mitsubishi iMiEV.

Časový rámec testování je zatím otevřený, dodal generální ředitel nuTonomy Karl Iagnemma. Časem začnou cestující za jízdy platit a budou přidána další místa pro nástup a výstup. Společnost odhaduje, že její samořídící taxíky by mohly snížit počet aut na singapurských silnicích ze současných 900 tisíc na 300 tisíc.

Singapur je pro samořídící vozy ideální, protože má dobré počasí, skvělou infrastrukturu a řidiče, kteří mají tendenci dodržovat pravidla silničního provozu, řekl agentuře AP Iagnemma.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ford čelí v USA žalobě kvůli údajné manipulaci s emisemi

Ford F-250

Americká automobilka Ford Motor čelí ve Spojených státech žalobě, podle které vybavila své dodávkové vozy F-250 a F-350...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Najdete na iDNES.cz