Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Singapuru jezdí samořídící taxíky. Každý obsluhují dva lidi

  9:30aktualizováno  9:30
V Singapuru jako v první zemi na světě začalo jezdit se zákazníky samořídící taxi. Vybraní zástupci veřejnosti si mohou objednat jízdu vozem provozovaným firmou nuTonomy prostřednictvím chytrých telefonů. V testovacím provozu vozí taxíky zákazníky zdarma, v autě sedí kromě řidiče ještě vývojář.

Mnoho společností, včetně firem Google a Volvo, testuje již několik let na veřejných silnicích samořídící vozy. Firma NuTonomy však uvádí, že je první, která nabízí jízdy veřejnosti. Předhonila i alternativní taxislužbu Uber, která za několik týdnů plánuje začít nabízet jízdy autonomními vozy v Pittsburghu.

NuTonomy má zatím šest aut a jejím cílem je mít plnou flotilu samořídících taxíků v Singapuru do roku 2018, a snížit tak počet aut na singapurských přeplněných silnicích. Firma rovněž doufá, že její model by mohla převzít i další města po celém světě.

Vozy taxi zatím jezdí pouze v obchodní a rezidenční čtvrti nazývané One-north o rozloze 6,5 kilometru čtverečního. Nástup a výstup je omezen jen na určitá místa. Ve vozech jezdí řidič, který je připraven se v případně nutnosti ujmout řízení. Vzadu pak sedí technik, který sleduje systém autonomního řízení automobilu.

Každý vůz je vybaven šesti sadami detekčního systému Lidar, který používá lasery fungující jako radar. Jedna sada je na střeše, kde se neustále otáčí. Na palubní desce jsou dvě kamery, které zaměřují překážky a zjišťují, jaké svítí světlo na semaforech. Firma zatím používá modifikované modely vozů Renault Zoe a elektrického Mitsubishi iMiEV.

Časový rámec testování je zatím otevřený, dodal generální ředitel nuTonomy Karl Iagnemma. Časem začnou cestující za jízdy platit a budou přidána další místa pro nástup a výstup. Společnost odhaduje, že její samořídící taxíky by mohly snížit počet aut na singapurských silnicích ze současných 900 tisíc na 300 tisíc.

Singapur je pro samořídící vozy ideální, protože má dobré počasí, skvělou infrastrukturu a řidiče, kteří mají tendenci dodržovat pravidla silničního provozu, řekl agentuře AP Iagnemma.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.