Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saniťák: Řidiči jezdí mnohem hůř než dříve

aktualizováno 
Když před třiceti lety spadlo nedaleko ruzyňského letiště v Suchdole letadlo jugoslávských aerolinií, na místo tragédie dorazil jako první řidič sanitky Václav Holubec. "Bylo to hrozné. Byli tam lidé rozházení po poli, volali na nás: Prosím vás, vemte mě, vemte mě. Ale my jsme museli nabírat jen ty opravdu nejvážnější," vzpomíná žijící legenda pražské záchranky Václav Holubec.
Sanitka, pražská záchranná služba

Sanitka, pražská záchranná služba. | foto: ZZS HMP

VIDEO: ZKUSTE ŘÍDIT SANITKU

On a jeho kolegové tehdy zachránili život asi padesáti lidem, čtyřiasedmdesáti již nedokázali pomoci. „Dostali jsme za to i nějaké vyznamenání od ministra,“ dodává Holubec. V té době jezdil se sanitkou už dvacet let.

A pacienty vozí dodnes i ve svých třiasedmdesáti letech. K práci u záchranky ho v roce 1955 přivedl jeho tchán. Se sanitkou pak začal jezdit 2. ledna 1956. „Teď už je to tak deset pacientů denně. Ale dříve to bylo dvacet až pětadvacet denně. To byla jen záchranka, jiné sanitky nebyly,“ říká řidič, který je od roku 1992 v důchodu.

Toho si však skutečně začne užívat až od začátku příštího roku. U záchranky tak skončí po padesáti letech.

Dnes už sice nejezdí se záchrankou k akutním případům, ale jezdí s převozovou sanitkou. „Teď například pojedu se sanitkou do Janských Lázní,“ říká Holubec.

Sanitka není jediné auto, které profesionálně řídil. „Už předtím jsem jezdil na ministerstvu a na vojně. Takže profesionálně jezdím déle než těch padesát let,“ říká. Co ho lákalo právě na sanitce? „Bavilo mě rychlé řízení,“ reaguje saniťák.

Nadšení ho neopustilo ani nyní. „I když musím říct, že řidiči jezdí mnohem hůř než dříve. Máme zapnuté znamení, ale řidiči nedávají přednost,“ popisuje Holubec.

Od tudoru ke komfortu
Když poprvé vyjel se sanitkou do ulic města, řídil Škodu Tudor. „Do toho tudora se nám sotva vešel pacient. Dnes už je v sanitce obrovské pohodlí. Je to velmi dobře vybavené, to se prostě nedá srovnávat,“ vzpomíná saniťák.

Během jeho padesátileté práce řidiče záchranky ho občas i napadlo, že s prací skončí. „Nikdy to však nebylo třeba kvůli nadřízeným. Neměl jsem problém s nikým, vždy jsem si dělal svoji práci. Uvažoval jsem o tom proto, že to tu bylo finančně velmi slabé,“ říká řidič.

Když začal u záchranky jezdit, měl měsíční plat kolem 600 korun, což byl tehdy mírný podprůměr. „Pak mi tedy přidávali a bylo to lepší,“ dodává řidič s úsměvem.
Kazajka a byl klid

Ne vždy mu však bylo při práci do smíchu. „Kolikrát na nás šli pacienti se sekerou nebo noži. To nebylo zrovna příjemné, protože tenkrát nebyli žádní policajti, kteří by nám přišli pomoci,“ říká Holubec. Oproti dnešku však měli jinou pomůcku. „Kazajky. Prostě jsme mu dali jednu ruku dozadu, jednu dopředu, svázali ho a byl klid,“ popisuje Václav Holubec.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.