Satelitní navigace je v tuzemsku zatím k ničemu

- Většina automobilů střední a vyšší třídy má ve výčtu bohaté výbavy i navigační zařízení. Digitální mapa a satelitní navigace pomohou řidiči nezabloudit i v těch nejodlehlejších končinách, šipky nebo elektronický hlas poradí, kde a kam odbočit. Zatímco v zemích západní Evropy navigace funguje již několik let, v Česku vše vázne na jediném problému - neexistuje zatím zdigitalizovaná mapa, která by si s automobilovými navigačními zařízeními rozuměla.
"O digitální mapě se hovoří již dlouho, na její vydání si ale budeme ještě muset minimálně půl roku počkat," soudí kartograf Jiří Jeníček. "Ona existuje, ale dosud nerozuměla satelitní navigaci GPS, která umí určit polohu objektu, a pak ji zanést do mapy. Nyní se digitální mapa musí přizpůsobit systémům pracujícím v automobilech." Podle Jiřího Jeníčka je v Česku sice několik verzí map, které s GPS spolupracují a umějí zanést polohu do mapy i poradit směr jízdy, ale fungují jen na počítačích, byť i těch přenosných. To je však řidiči v podstatě k ničemu, za jízdy nemá čas počítač obsluhovat.
Zvlášť v Německu je satelitní navigace na velmi dobré úrovni, řidič má k dispozici nejen textový i hlasový návod kudy jet, ale ve stadiu zkoušení je i systém dopravního vysílání komunikujícího se satelitní navigací. Elektronika pak řidiči pomůže vybrat trasu, kde nejsou kolony nebo uzavírky. Současný systém je sice na velmi dobré úrovni, ale ani ten není stoprocentní. "Na displeji v mé Hondě Legend se ukazuje tvar silnice, dozvídám se, za jak dlouho a kde odbočit, přesto na to nemůžu úplně spolehnout," říká Johan Vorbrodt z Goslaru. "GPS totiž neumí určit mou polohu s maximální přesností, a tak se třeba stane, že v městském provozu elektronika přikáže zahnout doprava a pak začne bít na poplach, že jsem odbočil o ulici dřív. V ten moment jsem nenávratně ztracen."
Satelitní navigaci si mohou zákazníci objednat i v Česku, ale zatím ji využijí jen při cestách do zahraničí. Není problém pořídit si ji téměř do všech vozů vyšší střední třídy.

Na digitální mapu České republiky, která by fungovala na navigačních přístrojích automobilů, si bude muset motorista počkat ještě minimálně půl roku