Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratel má na půdě víc motorek než muzeum ČZ

aktualizováno 
Josef Janeček je vášnivým fandou do motorek vyrobených v ČZ Strakonice. Doma jich má jednou tolik než muzeum této továrny.

Muzeum ČZ - Padesátiletý Josef Janeček z Nového Dražejova u Strakonic sbírá a renovuje motocykly ČZ | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Padesátiletý sběratel z Nového Dražejova u Strakonic má na půdě domu vlastní minimuzeum. Třiadvacet motocyklů zrenovovaných do posledního detailu, zdi polepené dobovými prospekty a regály plné nejrůznějších reklamních doplňků. A ve stodole čekají další stroje na svou omlazovací kúru.

"Už pětatřicet let dělám v ČZ, ostatně jako celá naše rodina. A kolem výroby motorek jsem se pohyboval od malička. Když jejich výroba v roce 1996 ve Strakonicích skončila, tak jsem je začal od lidí skupovat," popisuje sběratel.

Aby dostal tříkolku na půdu, musel ji rozmontovat
Motocykly se mu dostávaly do rukou v nejrůznějším stavu. Například stroj ČZ z roku 1950, který byl jeho vůbec první, zachránil před likvidací. Dobrovolní hasiči tenkrát vezli tento vrak na valníku plném železného šrotu do sběrny a on jej na poslední chvíli sundal.

Muzeum ČZ

Práce na každém motocyklu zabere Janečkovi zhruba pět až šest měsíců. Stroje rozebere do posledního šroubku, vše zrenovuje, nalakuje, opraví, vymění staré díly za nové - sehnané na veteránských burzách po celé zemi, a pak je postaví na půdu. "Kromě čalounění sedaček a nachromování dílů si vše opravím sám. Chci, aby každá motorka vypadala, jako když sjela z linky, všechny jsou plně funkční," uvedl.

Jeho slova dokládají takové detaily, jako že na žádném motocyklu například nenajdete sjetou pneumatiku. Všechny jsou nové, ba co víc, nakrémované, aby se leskly a měly výraznou černou barvu. Do oprav investuje spoustu peněz. Řádově 10 až 40 tisíc korun do jednoho stroje. Po dvanácti letech sběratelství se může pochlubit i takovými skvosty, jako je ČZ Trail 125. "Tato motorka se nikdy v České republice neprodávala, byla na vývoz," dodal.

Raritou je i nákladní tříkolka zvaná Rikša. Na půdu ji úzkými dveřmi dostal po dílech. "Nejprve jsem ji postavil v garáži, pak rozebral a znovu nahoře postavil," vysvětluje Janeček.

Janečkovu sběratelskou vášeň podporuje i jeho synovec, automechanik Daniel Brož. On sám má slabost pro automobily citroën. Občas svému strýci přiveze další motocykl a přispěje mu na renovaci. "Už si kolikrát říkám, že už jich mám dost, navíc mám plnou stodolu dalších. Dokud budu zdravý, tak se této záliby nevzdám," dodává Janeček.

Jinak se ale svým muzeem příliš nechlubí. Ukazuje jej jen kamarádům a známým. Svou soukromou sbírku by nikdy neprodal. "To by musela přijít opravdu hodně velká bída, abych se toho zbavil," uzavřel.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.