Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropou plánovaná budoucnost Škody: Fabia za půl milionu a konec Scaly

aktualizováno  8:13
Thomas Schäfer začíná být na velitelském můstku Škody vidět víc, než si před rokem při nástupu do Mladé Boleslavi myslel. Koncem srpna musel ohlásit konec Fabie Combi. Nově se zařadil mezi nahněvané šéfy automobilek, kteří už přestali diplomaticky mlčet nad stále přísnějšími regulemi.
Škoda Scala

Škoda Scala | foto: Škoda Auto

Schäfer se opřel do připravované emisní normy Euro 7. O její podobě se zatím stále diskutuje, reálně však hrozí, že bude schválena její extrémní varianta, která by znamenala konec aut se spalovacími motory dřív, než na kdy ho určila Evropská komise klimatickým plánem Fit for 50 v rámci Zelené dohody pro Evropu.

„Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o šest tisíc eur (asi sto padesát tisíc korun),“ řekl Schäfer pro britský magazín Auto Express.

8. dubna 2019

A připomněl, že takové zdražení je samozřejmě citelnější pro kupce fabie než kodiaqu za milion a půl. „Je to šílené,“ poznamenal. To znamená konec aut, která se dnes prodávají pod dvacet tisíc eur (psali jsme zde). Automobilky na to, že nelze vyrábět rentabilně malá auta, poukazují už dlouho. Legislativa pro ně vyžaduje stejné emisní a bezpečnostní systémy jako pro velké vozy, u nichž se ovšem zvýšení ceny neprojeví tak drasticky.

Z trhu tak už téměř vymizela konvenční miniauta a začíná se mluvit i o tom, že ekonomický smysl nebudou automobilkám dávat ani auta třídy Fabie, což teď Schäfer potvrdil.

„Není jasné, jak to bude s možností prodeje vozů se spalovacími motory s ohledem na připravovaný emisní standard Euro 7. Vše totiž nasvědčuje tomu, že malá a lehká auta jej, ač produkují nejméně emisí CO2, nebudou schopná splnit. Přitom Euro 7 by mělo začít platit už od roku 2025,“ píše magazín Autoweek.

Už před dvěma roky se z nabídky značky odporoučelo nejmenší Citigo, jehož závěrečnou sérii Škoda elektrifikovala a vyprodala během velmi krátké doby (čtěte zde). Při představení aktuální nové Fabie pak zástupci automobilky zmiňovali, že její chudší a slabší specifikace mají nahradit v nabídce značky právě Citigo.

Fabia (jak jezdí, čtěte zde) začíná aktuálně na 330 tisících. Pokud by měla zdražit o 150 tisíc, dostane se na dohled půl milionu korun, kde nyní startuje s cenami Octavia (nejlevnější je aktuálně za 494 900 korun).

Mezi Fabií a Octavií, které jsou tradičními pilíři prodejů Škody, je ještě model Scala. Ten v roce 2019 nahradil Rapid, kterých automobilka vyrábí kolem šedesáti tisíc ročně. Německý specializovaný magazín Automobilwoche nyní přišel s informací, že se Scala nástupce nedočká. Vůz v nabídce dožije, dokud ho z ní nevyžene Euro 7 – úprava motorů a vozů podle nových požadavků je vždy velmi nákladná, ve chvíli, kdy by občerstvování Scaly bylo příliš drahé, má tedy přijít její konec.

Osud Scaly má stejného „pachatele“ jako ukončení prací na nové Fabii Combi. Kvůli Evropou plánovanému přechodu na elektromobilitu nemají automobilky prostor ani peníze na vývoj normálních aut.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen víc elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem. V neposlední řadě proto, že dodržení této emisní normy je spjato s velmi vysokými náklady. Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ napsal škodovákům v minulém týdnu Thomas Schäfer. O Scale tedy bude platit to samé – musí udělat místo elektromobilu (snad modelu Elroq). To by mělo nastat kolem roku 2025.

Oficiální stanovisko automobilky cituje mluvčí českého zastoupení firmy Pavel Jína: "Zásadně nekomentujeme plány týkající se budoucnosti aktuálních modelů značky Škoda. Vůz Scala se těší dobré poptávce a bude se v nadcházejících letech nadále vyrábět tak, jak bylo plánováno." 

Pravděpodobně posledním modelem se spalovacími motory v nabídce Škody měl být vysoce profitabilní Kodiaq. Extrémně úspěšné velké SUV automobilka uvedla na trh v roce 2016, letos představila jeho facelift a nová generace je naplánovaná na rok 2024. Do jeho milionové cenovky se cena za emisní laboratoř v supersložitém výfukovém systému schová totiž líp než do Fabie za čtvrtinu. Pro zajímavost: aktuálně autům zdražily výfuky o pět set eur, protože zdražila platina.

13. dubna 2021

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...