Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Scania: elektrické kamiony jsou stále teorie, vývoj dieselů pokračuje

Možná patříte k příznivcům spalovacích motorů. Není to ani dnes staromilství, vždyť jsme si pořád ještě neodpověděli na spoustu otázek. Třeba, kde budeme brát energii, když všichni přesedneme do aut na baterky, nebo, kolik ta legrace bude stát a kdo na ní bude mít? Svou odpověď představila švédská Scania svým novým kamionem Super.

Na druhou stranu, abychom elektromobilům nekřivdili, akceleraci mají většinou daleko lepší, než auta se spalovacími motory, a až jednou někdo vymyslí baterku, která vydrží, třeba i v zimních měsících, na takových minimálně 1000 kilometrů, na každém kandelábru bude možné dobíjet, tak proč ne? Právě proto, že to dneska ještě tak nefunguje, je každá zpráva o tom, že vývoj spalovacích motorů a jejich významné vylepšení, je pořád ještě možné, zajímavá.

Vývoj spalovacích motorů ještě nekončí

Zatímco stále více výrobců automobilů vyhlašuje, že vývoj spalovacích motorů u nich už definitivně skončil, švédská Scania zvolila jinou cestu. Přesto, že elektrokamiony v několika provedeních také vyvíjí, je to pro ně stále ještě běh na dlouhou trať. 

Scania slibuje životnost motoru nového modelu Super dva miliony kilometrů.

V listopadu 2021 proto představila pod sloganem „O 8 % lepší budoucnost“ nový kamion se spalovacím motorem s názvem Super. Není to sice moc originální jméno, ale u Scanie tradiční. První Scania-Vabis Super s přeplňovaným osmiválcovým řadovým motorem, vybaveným turbínovým kompresorem, už jezdil před sedmdesáti lety. O deset let později, v roce 1961 přišla společnost s novým desetilitrovým šestiválcovým motorem. 

V roce 1991 se motor DTC11 stal prvním sériově vyráběným přeplňovaným agregátem pro nákladní vozidla na světě. A letos, kdy si výrobce ze švédského města Södertäjle připomíná 130 let od svého vzniku, přišel na řadu zatím poslední model Super. 

Podle něj zajišťuje plynulou jízdu na silnici a nejrobustnější pohonný řetězec se spalovacím motorem, jaký společnost do dnešních dnů vytvořila. Třináctilitrový motor uspoří 8 % paliva a měl by splňovat nejnáročnější emisní normy. Scania inzeruje o 30 % delší životnost a výkon až 560 koní (výkonové verze jsou:  420 koní a 2 300 Nm, 460 k  a 2 500 Nm, 500 k a 2 650 a 560 k a 2 800 Nm. A protože je Scania součástí skupiny Traton patřící do koncernu Volkswagen, dostane se nový šestiválec také do tahačů značek MAN a Navistar.

Nejde však jen o nový motor, ale o celý pohonný řetězec. Přepracovaná byla například zadní náprava nebo převodovka Opticruise ve dvou výkonnostních stupních se širším rozsahem převodových stupňů. Nájezd nového kamionu se prodloužil na 2 miliony kilometrů a zároveň se prodloužily servisní intervaly.

V „osobních“ automobilkách je dnes zaklínadlem modularita, která umožňuje z jedné základní architektury škálovat modely různých velikostí. Tuto filozofii se u svého šasi rozhodla uplatit i Scania, například nádrž může nový motor dostat podle zaměření vozu o objemu od 165 do 700 litrů.

Životní prostředí je prioritou

Projekt kamionů Super představila Scania slovy: „Musíme jednat a jednat hned.“ A komentuje ekologický dopad nového vozu: „Otáčejte kola a zároveň snižujte dopad každého jejich otočení. Cílem je vyvinout bezpečnější, chytřejší a energeticky účinnější dopravní řešení, která jsou prospěšnější lidem i planetě, a podpořit tak přechod k udržitelným dopravním systémům.“

Koordinátor PR a komunikace společnosti Scania Česká republika Viktor Tamayo to vysvětluje: „Přestože Scania vnímá situaci v dálkové přepravě, myslí si, že je stále důležité vyvíjet i spalovací motory. V současnosti totiž neexistuje žádná jiná alternativa, kterou by přepravci měli.“

Zdánlivou drobností, kterou moderní kamiony šetří energii (a tedy palivo), jsou kamery, které nahrazují zpětná zrcátka. Malá kamerka venku a displeje uvnitř nahrazují velké moduly zrcátek, které zhoršují aerodynamiku, která má významný vliv na spotřebu.

Elektromobilita na švédský způsob

Jak ale vypadá vývoj elektromobilů v severské zemi, která se už dlouhá léta, možná víc, než jiné, stará o ekologické dopady svých výrobků? Před několika lety přišla Scania s možností uschovat troleje, ze kterých budou kamiony čerpat energii, do silnice a tento systém stále zkouší. 

Kromě toho má v nabídce i plug-in hybridní nákladní auta. Jezdí po centru Stockholmu a zaváží zboží do obchodů, restaurací, sváží odpad nebo čistí komunikace. Jejich nevýhodou však je, že baterie vydrží jen na 250 kilometrů, pak přijde na řadu starý dobrý spalovací motor, a tak se zatím hodí právě jen pro městské zásobování. „Ve vývoji se neustále pokračuje, protože nikdo neví, jaké bude řešení v budoucnu,“ říká Viktor Tamayo. „Navíc, nepůjde jen o jedno univerzální řešení pro všechny aplikace. Omezením je také například nedostatečná infrastruktura.“

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...