Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania: předjeď, objeď, ale nepodjeď!

  16:35aktualizováno  16:35
Asi každý z účastníků silničního provozu pociťuje oprávněný strach a respekt při pohledu na mnohatunový kolos kamionu. V zemích Evropské unie přichází ročně o život okolo 4000 osob na následky kolizí osobních vozidel nákladními. Ze studíí vyplývá, že dvě třetiny kolizí těchto vozidel představují čelní srážky.

Zpráva též odhaluje příčinu většiny těchto kolizí - z 90 % je to přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. Dojde-li pak ke střetu "osobáku s tirákem" nemá většinou posádka malého (osobního) automobilu žádnou šanci.

Evropská unie se snaží tento stav napravovat a přestává naslouchat lobby automobilek. Ty jsou totiž s každým novým předpisem týkajícím se bezpečnosti, nuceny vynakládat nemalé prostředky na výzkum a vývoj, čemuž se pochopitelně brání.  

Pánové v Bruselu vydali nové předpisy, které musí od srpna 2003 splňovat všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů. Jedním z nejdůležitějších požadavků je čelní ochrana proti podjetí.

Švédská Scania proto připravila zajímavou studii nákladního automobilu s nárazovou zónou, která má za úkol snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Nárazová zóna je zde tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.

Celé kouzlo je ukryto v programovatelně deformovatelném, "měkkém čumáku" vozu. Nárazovou zónu tvoří přední 600mm dlouhá deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg.

To, co však vypadá jako klasická kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé, nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností.

Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 800 mm, tj. o 200 mm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu "se sobě rovným" (např. do návěsu).

Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by časem mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.

Design kabiny je plně podřízen požadavkům bezpečnosti, je navržen tak, aby se aktivně podílel na snižování závažnosti některých srážek.

Pro manévrovatelnost je důležitý i fakt, že obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel.

Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.

„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ říká Hasse Johansson (viceprezident Scanie zodpovědný za výkum a vývoj).

Švédský výrobce "náklaďáků" tvrdí, že: „Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy. "

Nárazovou zónu tvoří přední 600mm deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg.

Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.