Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania: předjeď, objeď, ale nepodjeď!

  16:35aktualizováno  16:35
Asi každý z účastníků silničního provozu pociťuje oprávněný strach a respekt při pohledu na mnohatunový kolos kamionu. V zemích Evropské unie přichází ročně o život okolo 4000 osob na následky kolizí osobních vozidel nákladními. Ze studíí vyplývá, že dvě třetiny kolizí těchto vozidel představují čelní srážky.

Zpráva též odhaluje příčinu většiny těchto kolizí - z 90 % je to přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. Dojde-li pak ke střetu "osobáku s tirákem" nemá většinou posádka malého (osobního) automobilu žádnou šanci.

Evropská unie se snaží tento stav napravovat a přestává naslouchat lobby automobilek. Ty jsou totiž s každým novým předpisem týkajícím se bezpečnosti, nuceny vynakládat nemalé prostředky na výzkum a vývoj, čemuž se pochopitelně brání.  

Pánové v Bruselu vydali nové předpisy, které musí od srpna 2003 splňovat všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů. Jedním z nejdůležitějších požadavků je čelní ochrana proti podjetí.

Švédská Scania proto připravila zajímavou studii nákladního automobilu s nárazovou zónou, která má za úkol snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Nárazová zóna je zde tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.

Celé kouzlo je ukryto v programovatelně deformovatelném, "měkkém čumáku" vozu. Nárazovou zónu tvoří přední 600mm dlouhá deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg.

To, co však vypadá jako klasická kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé, nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností.

Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 800 mm, tj. o 200 mm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu "se sobě rovným" (např. do návěsu).

Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by časem mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.

Design kabiny je plně podřízen požadavkům bezpečnosti, je navržen tak, aby se aktivně podílel na snižování závažnosti některých srážek.

Pro manévrovatelnost je důležitý i fakt, že obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel.

Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.

„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ říká Hasse Johansson (viceprezident Scanie zodpovědný za výkum a vývoj).

Švédský výrobce "náklaďáků" tvrdí, že: „Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy. "

Nárazovou zónu tvoří přední 600mm deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg.

Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Najdete na iDNES.cz