Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania má nový tahač, vyvíjela ho deset let

  11:12aktualizováno  11:12
Švédský výrobce nákladních vozů představil novou generaci tahačů. Novinky řady R a S jsou kompletně novou konstrukcí, na voze v porovnání s předchozí generací údajně nezůstal v podstatě jediný nedotčený díl. Nové tahače mají být úspornější a celkově šetrnější k životnímu prostředí.

Premiéra nových tahačů Scania | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Scania slibuje snížení spotřeby paliva o 5 % a v případě nákladních vozů přitom platí, že deklarovaných úspor auta opravdu mohou dosáhnout i v praxi. Firma navíc slibuje i vyšší úspory, a to v případě, že vozy budou vybaveny některými příplatkovými prvky nebo službami. Celkem tak mohou nové vozy oproti předchozím provedením v praxi uspořit až 11 % paliva.

„Pětiprocentní úspora znamená, že v typickém ročním provozu ušetří nový tahač asi dva tisíce tun paliva, což představuje pět tun CO2,“ říká Christian Levin, viceprezident švédské značky pro prodej a marketing. Nejvíce se na šetření podílí přepracované pohonné jednotky s objemy od sedmi do šestnácti litrů a také nová aerodynamika tahače. K úsporám mohou ovšem vést i služby, které Scania zákazníkům nabízí. Podle jednoho z majitelů spediční firmy, který byl na představení přítomen, tím výrobce tak trochu dohání současný trend na trhu.

Fotogalerie

Přepravní společnosti totiž již běžně využívají pokročilý monitoring svých vozidel, ale většinou k tomu slouží řešení třetích stran. Ta jsou schopna sledovat nejen provozní a technický stav vozidla, ale také například jízdní styl řidiče a tato data odesílat do centrály, kde mohou být okamžitě vyhodnocena. Scania teď tyto služby nabídne v novém rozsáhlém balíčku ve vlastní režii, čímž se naopak zařadí mezi průkopníky na poli výrobců nákladních vozů.

Právě sledování jízdního stylu řidiče má být dalším nástrojem k výrazným úsporám paliva. Díky on-line sledování budou také provozovatelé schopni lépe plánovat vytížení vozidel nebo jejich servis. Scania tvrdí, že v současné době je v Evropě průměrná vytíženost kamionů asi šedesát procent. Na sto procent se dostat nikdy nelze, už z povahy některých druhů přeprav (například dřevo z lesa), ale potenciál k navýšení tu určitě je. Efektivnější využití nákladních vozů má opět přinést snížení dopadů nákladní přepravy na životní prostředí.

Může se hodit

Scania

Na Automodul.cz naleznete i užitkové a nákladní automobily k prodeji.

Scania tvrdí, že nová řada nákladních vozů je revoluční právě v tom, že se nezaměřuje jen na samotné vozy, ale na mobilitu jako celek a na její podstatu. Firma chce nabídnout dopravcům kompletní řešení mobility, ne jen samotná auta. Podle Erika Ljungberga, viceprezidenta pro korporátní vztahy, má firma v současnosti asi 78 procent tržeb z prodeje nákladních vozů a zbylých 22 procent ze služeb. „Rádi bychom se u služeb dostali na zhruba třicetiprocentní podíl, a to bez toho, aniž by nám poklesly tržby z prodeje vozů,“ nastiňuje Ljungberg směřování značky.

Důležitost řešení mobility jako celku z důvodu trvalé udržitelnosti pak na tiskové konferenci podtrhl i bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. V krátkém projevu mluvil právě o potřebě zodpovědného chování v dopravě a o nutnosti neustále pracovat na snižování jejích dopadů na životní prostředí.

Nové kamiony budou ovšem přívětivější i pro řidiče. Moderně řešená a velmi prostorná kabina (na výšku se tu postaví i dvoumetrový dlouhán) je vybavena řadou komfortních prvků a řidič z ní má díky nové pozici sedadla a palubní desky lepší výhled než ze starších vozů. Výrobce zapracoval i na kvalitě zpracování kabiny a některé materiály se opět podobají těm v osobních vozech. Přístrojový štít dostal po vzoru moderních osobních vozů mezi rychloměr a otáčkoměr velký displej, na kterém lze zobrazovat řadu provozních údajů a ovládat tu všemožné inteligentní funkce vozidla. I jejich škála připomíná moderní osobní auta, tahač může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo asistentem pro udržování v jízdním pruhu.

Vývoj nové řady tahačů trval deset let a Scanii přišel na 20 miliard švédských korun. Při testování najela auta přes deset milionů zkušebních kilometrů.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Exkurze do továrny na převodovky. Ostražitost robotů testují vadné díly

Výroba převodovky ve Vrchlabí

Na začátku jsou kusy oceli a na konci jeden z nejsložitějších dílů v autě. Vítejte ve fabrice na převodovky.

Staré diesely vzrušují australské pavouky, vibracím nedokážou odolat

Prostheclina pallida, australský pavouk z čeledi skákavkovitých.

Když si lidé kupují nový vůz, obvykle berou v úvahu takové faktory, jako jsou cena či spotřeba paliva. Ale přinejmenším...

Škoda Octavia 2,0 TDI Elegance...
Škoda Octavia 2,0 TDI Elegance...

r.v. 2013, naj. 66 700 km, diesel
384 877 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz