Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scénic - komfortní, ale pro méně lidí

aktualizováno 
- Renault Scénic nabízí nadprůměrně komfortní svezení, které je částečně vykoupeno mírně nedotáčivým podvozkem. Výborná je variabilita interiéru francouzského minivanu, pochvalu zaslouží i pružný 1,6litrový benzinový motor. Jeho konkurenti Fiat Mulitpla a Opel Zafira však uvezou více než pět osob, které pobere scénic.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Scénic 
můžete koupit na www.automodul.cz

Minivany jsou ze zásady praktická, prostorná auta, a proto jedním z  nejsledovanějších parametrů je velikost kufru. Více než čtyři sta litrů prostoru pro zavazadla u renaultu sice představuje mezi konkurenty méně, ovšem scénic je kratší než Opel Zafira i Mazda Premacy: to ho zase zvýhodňuje při jízdách ve městě. Jen Fiat Multipla má ještě kratší figuru, ale na druhé straně je dost široký, což komplikuje parkování. Kufr francouzského minivanu vylepšují oproti konkurenci dvě šikovná řešení. K zavazadlům vede cesta nejen zadní výklopnou stěnou, ale také přes sklo víka kufru, které je samostatně otevíratelné. Druhý bod získává zadní plato. To lze kromě klasické horní pozice zasadit do kolejniček uprostřed kufru, což zavazadlový prostor rozdělí do dvou pater. Variabilita je typická i pro kabinu renaultu. Druhou řadu k sezení tvoří tři samostatná sedadla, která lze zvlášť sklápět, nebo celá vyjmout. Cestují-li čtyři pasažéři, mohou zadní prostřední sedadlo buď sklopit a použít jako stoleček, nebo ho uskladnit mimo vůz a svá sedadla posunout ke středu. Dosáhnou tím komfortnějšího svezení. Prostor na zadních sedadlech je solidní, tři dospělí však neuniknou těsnému kontaktu. Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) zjistilo v renaultu více prostoru do šířky než u konkurenčního Oplu Zafira i Mazdy Premacy. Zadní sedadla scénicu lze podle potřeby podélně posunovat po kolejničkách. Vtipné jsou skládací pultíky na zadních stěnách opěradel předních sedadel. Cestující vzadu na ně mohou odkládat třeba časopisy, do otvoru se vejde plechovka s nápojem. Větší prostor pro kolena je v minivanech samozřejmý, neboť sedadla jsou vyšší než u jiných vozů. Také vpředu není ve scénicu o prostor nouze. Největší změnu při přesednutí z jiného vozu zažívá řidič. V rukou svírá volant, jenž je s podlahou více rovnoběžný než kolmý a dává zažít pocit známý z dodávkových automobilů či jejich ještě větších příbuzných. Přesto si na to řidič rychle zvykne. Testovaný vůz pobízel benzinový 1,6litrový motor, jemuž snad kromě vyššího hluku v největších otáčkách nelze nic vytknout. Jeho záběr je citelný "odspodu", což se pozitivně odráží v pružnosti scénicu. Srovnání údajů ze zkušebny o hbitosti Scénicu 1,6 s Renaultem Mégane kombi 1,6 ukazuje, že vyšší a těžší scénic zaostává jen nepatrně. Ani spotřeba není vysoká. V hustém městském provozu většinou nepřesáhne deset litrů na 100 kilometrů, na dálnici se pohybuje kolem osmi a na pomalejších silnicích kmitá mezi šesti a sedmi litry benzinu na 100 kilometrů. Podvozek minivanu ze stáje Renault vyniká pohodlím a nakláněním kabiny v ostrých zatáčkách. V těch nejostřejších se projevuje jeho lehká nedotáčivost.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  10,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  22,5
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,2
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Jestliže se mi Opel Zafira líbí svým harmonickým zevnějškem a vytříbenými liniemi, jestliže Mazda Premacy na mne působila odvážně a přísně krásně, je pro mne scénic přesvědčivý hlavně uvnitř. Ani tak ne do krásy,jako kvůli vlídnosti, která čiší z každého hravého a všelijak tvarovaného detailu. Jako by bylo vše stvořeno z radosti ze života, bez násilí vejít se do nějaké šablony. Ve scénicu mám pocit, že si vezu své soukromí a že ani nejedu s přístrojem zvaným auto. Navíc je vše vymyšleno s lehkým futuristickým nádechem. A tak je tomu i s venkovním tvarem, který byl velmi dobře v přední části přepracován a zpevněn k dobru celku.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Renault neusnul na vavřínech a modernizoval svůj úspěšný model Scénic,který položil základy třídě minivanů. Nový scénic je tak dobře připraven na konkurenční boj - v tuzemsku především s Fiatem Multiplou, Oplem Zafirou a Mazdou Premacy. Originál většinou nelze překonat, a proto má scénic před sebou velkou budoucnost i ve druhé polovině svého modelového života. Bohatá výbava, nový design karoserie a interiéru, větší prostor i pasivní bezpečnost - to všechno jsou další plus pro úspěšný prodej. Prakticky nic nemluví proti předpokladu, že ojetý minivan se v autobazarech a prodejnách jetých vozů dlouho neohřeje. Ani po pěti letech, kdy by mohl být k mání za zhruba 260 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Renault Scénic

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

Kia Picanto

Picanto je nejmenší a nejlevnější kia. Městské mini přijíždí v drsňácké verzi X-Line. Za jednoduchou techniku se...

Alfa Stelvio Quadrifoglio je supersport mezi SUV, už jsme s ní jeli

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Zkřížit SUV a sporťák je úkol, který se dnes snaží splnit většina automobilek. Pravda, připomíná to zadání podojit...

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

Ford Focus

Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností,...

Najdete na iDNES.cz