Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

  11:18aktualizováno  14:25
Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se zkušenostmi z Daimleru a dosavadní vrcholný manažer Volkswagenu v jižní Africe se funkce ujímá s okamžitou platností.

Padesátiletý Thomas Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region.

„Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Zatím neví, kam bude chtít Schäfer značku nasměrovat, bude proto sledovat jeho práci. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: ‚Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,‘“ uvedl Povšík.

„Pro Škodu Auto je výhodou, že Thomas Schäfer je zkušený manažer s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů. S firmou může navazovat na velmi úspěšné roky růstu, rozvoje produktového portfolia a větší odpovědnosti v rámci koncernu. Čekají jej nicméně náročné výzvy na regulatorikou se rychle měnícím evropském trhu a spojené s poklesem poptávky po pandemii,“ komentuje Petr Knap, expert společnosti EY pro automobilový sektor.

Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech.

Šéfové Škody

Přehled předsedů představenstva Škody Auto od vstupu VW

„Jaký úkol dostane nový předseda představenstva? Škodovku rozvíjet, nebo ji srazit na kolena, zabrzdit a pak za to dostat jinde ještě lepší trůn? Anebo přijde a bude se rvát za firmu jako lev?“ odpovědi na otázky, které odbory Škody vznesly v uplynulých týdnech, naznačil šéf koncernu Herbert Diess v rozhovoru pro německý tisk v uplynulém týdnu. 

Mladoboleslavská automobilka musí posílit v segmentu cenově výhodných aut. Být agresivní v konkurencí korejským a francouzským značkám a nekonkurovat prémiovým značkám koncernu VW (podrobnosti čtěte zde). 

„Reálně nebudeme ještě řadu měsíců vědět, jaký konkrétní vliv bude mít nový ředitel na fungování Škody Auto. Řada zásadních a investičních rozhodnutí v tomto odvětví je na několik let dopředu. Navíc v tuhle chvíli všichni čelí nepředvídatelnému vývoji celého trhu,“ připomíná pro iDNES.cz Petr Knap z EY.

Nejen německá média píší už delší dobu o tom, že Volkswagenu vadí úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním značkám koncernu. Když v červenci bez odůvodnění skončil ve funkci tehdejší šéf představenstva Škodovky Bernhard Maier, napsal list Handelsblatt, že v jsou pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen. 

Německý deník napsal, že doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě. To Diess nově vlastně potvrdil.

Úkol pro nového šéfa: zabránit, aby Škoda dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném před uplynulým víkendem šéf celého VW Herbert Diess. Rozhodující dílek skládačky je tím na svém místě. Diess tak pro Frankfurter Allgemeine Zeitung už naznačil, jaký úkol nový šéf Škody dostane. Čtěte více

„Bude mít dost energie, bude mít dost ctižádosti, opravdu je Škodovka léno, o které bojují takzvaně němečtí kluci. Je to logistik, výrobák, uvidíme, jak se k tomu postaví,“ řekl o Schäferovi Povšík. Připomněl, že posledním českým předsedou představenstva byl Vratislav Kulhánek (skončil v roce 2004).

Thomas Schäfer na svém profilu na sociální síti LinkedIn čerstvě sdílí příspěvek německého zastoupení Škody s výsledky hospodaření značky za letošní první pololetí. Navzdory dramatickému poklesu dodávek nových vozů o 31,3 % na 426 700 vozů zůstala spolu s Porsche a Scanií jedinou značkou, která za prvních šest měsíců vykázala kladný hospodářský výsledek, a to 228 milionů eur. „V současné době je v Evropě jen hodně málo výrobců, kteří za první pololetí dokázali udržet zisk,“ uvádí magazín Autoweek.

Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době.  Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky.

„Před novým šéfem automobilky je hned několik výzev, se kterými se teď musí popasovat v podstatě celý trh, a jejichž řešení bude rozhodovat o tom, kteří výrobci budou i nadále úspěšní,“ komentuje pro iDNES.cz Michal Razim, expert na automobilový trh PwC Česká republika. „Škoda Auto musí investovat velké prostředky do elektrifikovaných modelů, u kterých ale není jasné, zda je zákazníci budou vlastně kupovat. Další investice si již nyní vyžaduje vývoj spalovacích motorů kompatibilních s emisní normou EURO7. Oba tyto uvedené faktory budou tlačit náklady na vyrobené auto výrazně nahoru a automobilka se tak nevyhne zdražování. Na druhé straně je tu výpad příjmů, kdy COVID-19 razantně zamíchal nabídkou i poptávkou a spotřebitelé i flotiloví kupci váhají s nákupem nových aut. K tomu všemu se přidávají i problémy dodavatelského řetězce a důležitá interní otázka úpravy směřování celé značky.“

„Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,“ souhlasí analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut.

Jako o možném kandidátovi na šéfa mladoboleslavské značky se mluvilo také o Martinu Jahnovi, který skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze dvou společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

„Čechy k tomu nepustí, tam byl favorizovaný pan Jahn, byly rozhovory u rodin a já si osobně myslím, že tam vyhrála ta německá otázka,“ řekl Povšík podle kterého byl Schäfer do vedení Škody vybrán v předstihu, dnešní volba představenstvem značky byla jen formální záležitostí. 

Kancelář Fortuna na jméno nového předsedy představenstva české značky dokonce umožňovala v uplynulém týdnu vsadit. Hlavním favoritem byl i v tomto případě Schäfer.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR téměř 34 000.

Thomas Schäfer

Nový Šéf Škody Auto

Narodil se 1. dubna 1970 ve městě Marburg v Hesensku. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu.

Již během studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler v Mannheimu. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok působil i v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice.

V roce 2002 spoluzakládal pobočku automobilky DaimlerChrysler v Malajsii a ujal se funkce viceprezidenta pro výrobu. V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny. Do oblasti jeho odpovědnosti spadala vedle výstavby nových závodů také oblast plánování a strategie i mezinárodní logistika všech zahraničních závodů. V roce 2011 bylo jedním z jeho hlavních úkolů vedení projektu výstavby závodu značky Mercedes-Benz ve spolupráci s BAIC v Číně.

Thomas Schäfer a prezident Rwandy Paul Kagame

V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Od roku 2015 byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský africký region. Je rovněž prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM).

Během svého pětiletého působení se tu zasloužil o rozvoj prodejní sítě, zvýšil profitabilitu obchodních zastoupení a dovedl koncernové značky Volkswagen, Audi a VW Užitkové vozy k dosavadnímu rekordnímu tržnímu podílu ve výši 23,5 procenta. Pod vedením Thomase Schäfera koncern Volkswagen výrazně rozvinul a posílil svou pozici v subsaharské Africe. Přispělo k tomu i vybudování nových výrobních závodů, etablování nových kooperací s importéry i rozvoj koncepcí mobility pro Keňu, Nigérii, Rwandu a Ghanu. 

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...