Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schváleno: auta si od roku 2018 sama zavolají pomoc

  14:46aktualizováno  18:00
Evropský parlament schválil zavedení systému nouzového volání pro automobily. Ve všech nových vozech by měl být systém eCall napojující vozidla na linku tísňového volání 112 umístěn nejpozději od března roku 2018.

Podle europoslanců umožní novinka rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a povede ke snížení nákladů.

Zařízení automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky tak podle europoslanců budou moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. 

Zavedení systému je podle zpravodajky návrhu Olgy Sehnalové důležitým krokem ke snížení úmrtnosti na silnicích a závažnosti zranění při nehodách.

„ECall coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně. Kritici systému vyčítají, že podle nich povede k omezení soukromí řidičů, neboť bude možné snadno dohledat pohyb jejich vozidel. Toto riziko však bude podle zastánců návrhu minimalizováno tím, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Tlačítko záchrany

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu „spí“ a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci.

Zařízení ecall by cenu nových aut zvýšit nemělo. Ceny základních typů jednotek se pohybují kolem třiceti eur (asi 800 korun), dá se ale předpokládat, že s jejich rozšířením ještě zlevní.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.