Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schváleno: auta si od roku 2018 sama zavolají pomoc

  14:46aktualizováno  18:00
Evropský parlament schválil zavedení systému nouzového volání pro automobily. Ve všech nových vozech by měl být systém eCall napojující vozidla na linku tísňového volání 112 umístěn nejpozději od března roku 2018.

Podle europoslanců umožní novinka rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a povede ke snížení nákladů.

Zařízení automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky tak podle europoslanců budou moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. 

Zavedení systému je podle zpravodajky návrhu Olgy Sehnalové důležitým krokem ke snížení úmrtnosti na silnicích a závažnosti zranění při nehodách.

„ECall coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně. Kritici systému vyčítají, že podle nich povede k omezení soukromí řidičů, neboť bude možné snadno dohledat pohyb jejich vozidel. Toto riziko však bude podle zastánců návrhu minimalizováno tím, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Tlačítko záchrany

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu „spí“ a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci.

Zařízení ecall by cenu nových aut zvýšit nemělo. Ceny základních typů jednotek se pohybují kolem třiceti eur (asi 800 korun), dá se ale předpokládat, že s jejich rozšířením ještě zlevní.

Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Domovem Škody bude vždycky Česko, říká ředitel českého zastoupení

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Mladí lidé nechtějí auto vlastnit, to je aktuálně jeden ze zásadních problémů automobilek, naznačuje v exkluzivním...

Velký bruselský bratr pohlídá spotřebu. Chystají se povinné měřiče do aut

(Ilustrační snímek)

Brusel chce definitivně zabránit podvodům výrobcům automobilů s údaji o výfukových plynech: od roku 2020 má být povinná...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Najdete na iDNES.cz